روانشناسی قیمت گذاری

علیرضا حسینی

23 April 2020

روانشناسی قیمت گذاری


روانشناسی قیمت گذاری

با سلام و درود خدمت شما عزیزان، امروز قصد داریم تا شما را با روانشناسی قیمت گذاری آشنا کنیم.

با تیم شیرازیاب همراه باشید.

روانشناسی قیمت گذاری

برای قیمت گذاری محصول اصول مختلفی بیان شده است و در اینجا ما از تکنیک های روانشناسی برای قیمت گذاری
محصول سخن می‌گوییم. قیمت گذاری استراتژیک بحثی جدید در آمیخته بازاریابی است ، تا مدتی پیش در بسیاری
از شرکت ها بخش حسابداری را مسئول تعیین قیمت می‌دانستند و این بخش قیمت را بر پایه هزینه های داخلی و
سطح مطلوبی از سود قرار می‌داد ، ولی امروزه با آشکار شدن نقش فوق العاده قیمت در تعیین موفقیت فعالیت
بازاریابی ،قیمت را بعد از محصول (product) دومین عاملی دانسته اند که بازاریابان باید روی آن نظارت کنند.

قیمت‌های یکسان در فروش تاثیر منفی دارند!

در مطلب دیگری از وبلاگ (انتخاب‌های کاربران را محدود کنید!) به بررسی انتخاب‌ها و تاثیر آنها پرداختیم و گفتیم که
گزینه‌های زیاد می‌تواند برای مشتری گیج کننده باشد و با محدود کردن انتخاب‌ها می‌توان از فشار تصمیم‌گیری برای
آنها کاست. اما ما می‌بایست به یک مساله دیگر نیز توجه کنیم: تفاوت میان انتخاب‌ها هم باید محسوس باشد. طبق
تحقیقی از دانشگاه Yale، اگر دو چیز شبیه به هم قیمت گذاری یکسانی داشته باشند، نسبت به وقتی که
قیمت گذاری آنها حداقل کمی فرق بکند، شانس خرید آنها کمتر خواهد بود.

در راستای این تحقیق، دو بسته آدامس از یک برند به فروش گذاشته شد. جالب اینجا بود که وقتی این آدامس‌ها
هر دو به قیمت 62 سنت فروخته شدند، تنها 46% از افراد خرید کردند. اما وقتی که قیمت آنها متفاوت شد – یکی
62 سنت و دیگری 64 سنت – 77% از مخاطبان تصمیم به خرید یک آدامس گرفتند. آن هم وقتی که این دو بسته
آدامس تنها 2 سنت اختلاف داشتند،  اختلافی که هر چند جزئی بود اما باعث افزایش قابل توجهی در میزان فروش شد.

بیشتر بدان  اموزشگاه انجل شیراز

البته قرار هم نیست که مثلاً تی‌شرت‌های یکسان خود را به قیمت‌های مختلفی بفروشید. فقط سعی کنید دلیل
این شک مشتریان را بفهمید: وقتی که چیزهای مشابه به قیمت‌های یکسان فروخته می‌شوند، عموم مشتریان
به جای آنکه تصمیم‌گیری کنند، وارد عمل شدن را به تعویق می‌اندازند. پس بهتر است تفاوت محصولات و خدمات
در قیمت گذاری شما کاملاٌ مشخص باشد.

فروش فوری و ناگهانی

فروش فوری – تعیین قیمتی فوق العاده و همچنین زمانی برای اعتبار داشتن آن پیشنهاد – از آنجایی که نشان دهنده فوریت و محدود بودن زمان است، ابزاری بسیار مناسب برای قیمت گذاری مبتنی بر اصول روانشناسی است. مشتریان اغلب بخوبی متوجه چنین پیشنهاد هایی هستند و در اولین فرصت از آنها استفاده می کنند، چرا که بخوبی می دانند چنین پیشنهاد هایی از چنان استقبالی برخوردار می شود که موجودی فروشگاه مورد نظر ممکن است حتی تا پایان زمان تمام شده هم ادامه پیدا نکند.

حفظ مشتریان وفادار + چرخش موجودی + افزایش ترافیک = سخت تر شدن فراموش کردن این پیشنهاد برنده – برنده

 

یک عدد بخرید، یک عدد رایگان ببرید

مردم عموما استفاده از کالاهای رایگان را دوست دارند. تا جایی که هرگز از دریافت یک محصول رایگان سیر نمی شوند. سایت خرده فروشی آمازون هم بخوبی از این موضوع آگاه است و به همین دلیل هم تا جای ممکن در برابر قانون منع ارسال رایگان محصولات خودش در کشور فرانسه مبارزه کرد.

همین طور که می بینید در این سایت پرداخت قیمتی معادل ۲۰۰$ برای یک واحد لباس اصلا چیز سنگینی به حساب نمی آید، اگر که در کنار این محصول گزینه تحویل رایگان هم قرار گرفته باشد. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که: هر چند ارائه یک محصول رایگان در کنار محصول اصلی روشی عالی برای بدست آوردن مشتریان می باشد، اما این روش تا حدودی می تواند موجب کاهش پیدا کردن ارزش درک شده مشتری توسط خریدار بالقوه شود.

بیشتر بدان  باغ دلگشا شیراز

0 نظر

آموزشی ، فروش و بازاریابی
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاور املاک رایگان در شیراز
دستگاه حضور و غیاب خرم آباد x بخوانید...