نیچ مارکتینگ

zahra jaafari

05 June 2020

نیچ مارکتینگ


نیچ مارکتینگ

الگوهای گوناگونی در بازاریابی‌های کلاسیک تا مدرن تعریف شده‌اند. الگوهایی که محوریت پیاده‌سازی خود را بر پایه عرضه و گاها در سمت تقاضا تنظیم می‌کنند. در این بین الگوی نیچ مارکتینگ به سمت تقاضا نگاه می‌کند و از مشتریان خریدار محصول یا افرادی که به طور بالقوه می‌توانند مشتری محصول باشند نیازسنجی کرده و بر اساس آن اقدام به عرضه محصولی متناسب می‌کند.شیرازیاب در ادامه بیشتر توضبح میدهد.

نیچ مارکتینگ چیست

نیچ مارکتینگ ایده های بازاریابی بزرگ و گسترده را رها می کند و فقط بر روی برآورده کردن نیازهای خاص یک عده تمرکز می کند. به صورت ایده آل، نیاز خاص آن عده از طریق هیچ راه و گزینه دیگری تأمین نمی شود. نیچ مارکتینگ می تواند به سادگی گروه های کوچک فرهنگی، فیلسوف ها، سیاست مداران، مکان ها و به طور کلی هر گروهی که از جامعه جاری جدا است را هدف قرار دهد.

در مورد بازار نیچ (بازار گوشه، بازار هدف) می‌توان گفت که این بازار یک زیرمجموعه از یک بازار بزرگ است. فرض کنید یک بازار بزرگ را هدف قرار می‌دهید و کسب و کار خود را راه‌ اندازی می‌کنید. اما بعد از گذشت مدتی، مخاطبینی که محصول شما را دوست ندارند را کنار گذاشته و فقط گروه مشتریان کوچکی را هدف قرار می‌دهید. اگر محصولی که به این گروه کوچک ارائه می‌دهید از جای دیگری قابل دریافت و تهیه نیست، پس با بازاریابی صحیح و ارسال پیام صحیح، می‌توانید تا مدت طولانی آن‌ها را داشته باشید.

مزایای نیچ مارکتینگ

1) ایجاد روابط مستحکم با مشتری

بازاریابی گوشه‌ای، یک نوع متفاوت از مشتریان را هدف قرار می‌دهد.بنابراین، با توجه به نوع محصولی که تبلیغ می‌کنید، ابعاد نیچ مارکتینگ niche marketing شما ممکن است تفاوت داشته باشد.

برای مثال، فرض کنید متخصص فیزیوتراپی هستید. تعداد افراد سالمندی که دچار عارضه لگن شده‌اند و به دنبال فیزیوتراپ هستند، محدود است. و این می‌تواند بازار گوشه‌ای مناسبی برای شما باشد.

بیشتر بدان  ارتوپدی چیست

کوچک بودن گروه مشتریان، خوبی های خود را دارد. زمانی که تعداد کمتری از افراد را مخاطب قرار می‌دهید، می‌توانید بر کیفیت ارائه کار و مستحکم تر کردن روابط خود با آن‌ها تاکید بیشتری داشته باشید.

همچنین می‌توانید به درخواست‌ها بهتر پاسخ دهید، خدمات سفارشی ارائه کنید.و مشتریان خود را به‌صورت شخصی بشناسید. اگر یکی از مشتریان ناراضی باشد، می‌توانید دقیق‌تر و سریع‌تر به دلیل نارضایتی او پاسخ دهید.و موارد منفی را بررسی کنید.

تک‌تک این موارد به شما این امکان را می‌دهند.که خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید. روابط خود را با آن‌ها بیشتر گسترش دهید و اعتماد آن‌ها جذب کنید. در نتیجه کسب و کارشما با موفقیت مواجه می شود.

2) داشتن رقبای کمتر

داشتن رقیب کمتر باعث راحتی و پیرفت بهتر می شود

وقتی شما دارای یک محصول و یا یک خدمت منحصر به فرد باشید. تعداد شرکت‌هایی که محصولی دقیقا مثل محصول شما عرضه می‌کنند.بسیار کمتر خواهد بود.

برای مثال، تعداد شرکت‌هایی که قاشق و چنگال می‌فروشند.بسیار زیاد است. و تعداد شرکت‌هایی که چنگال دسته چوبی می‌فروشند کمتر است.و در این میان، تعداد شرکت‌هایی که چنگال‌های سفارشی عرضه می‌کنند که حروف اول نام مشتری روی آن‌ها حک شده بسیار کمتر است.

هر میزان که محصول یا خدمت شما منحصر به فرد تر باشد، تعداد شرکت‌هایی که بر سر مشتریان با شما رقابت می‌کنند.کمتر، و کپی کردن از روی استراتژی‌های شما برای رقبا سخت تر خواهد بود.

اگرچه داشتن رقیب، برای شرکت‌ها موضوعی بسیار مهم است، اما کاهش رقابت لزوما اقدام بدی نیست. هر چه رقبای کمتری داشته باشید.کمتر نگران اختلاف قیمت‌ها و بررسی آن‌ها خواهید بود.

بیشتر بدان  ماتریس انسف

همزمان، هر چه محصول متفاوت تر باشد.تعداد افرادی که به دنبال آن محصول هستند کمتر خواهد بود. بنابراین، کاهش رقابت تنها زمانی می‌تواند.به‌عنوان یکی از مزایای بازاریابی گوشه‌ای مطرح شود.که تعداد مخاطبانی که بر سرشان رقابت می‌کنید.به مقدار لازم باشد.

3) افزایش قابلیت بهتر دیده شدن توسط مشتری

افزایش قابلیت دیده شدن، یکی از قابل توجه ترین مزایای نیچ مارکتینگ niche marketing می باشد که نه‌تنها باعث جذب مشتریان بیشتر می شود.بلکه می‌تواند حضور آنلاین شما را هم تقویت کند.

برای مثال، شرکتی که در زمینه خدمات نظافت فعالیت می‌کند و تمامی محصولات شوینده‌اش طبیعی هستند، یا نانوایی که نان بدون جوش شیرین می‌پزد، یا محوطه‌سازی که از طرح‌های جذابی برای هرس کردن استفاده می‌کند، همه اینها نمونه‌هایی از این کسب‌وکارها می باشند.

کسب‌وکارهایی که محصولات یا خدمات خاصی دارند، برجسته‌ و متمایز‌ تر از دیگران هستند، و معمولاً در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و روزنامه‌ها درباره آن‌ها صحبت می‌شود.

در بازاریابی گوشه‌ای، قرار گرفتن در مقابل افراد مناسب، بسیار بهتر از قرار گرفتن در مقابل افراد بیشتر است. اما قرار گرفتن در مقابل افراد بیشتر، برای مثال از طریق رسانه‌ها، هم مزایای خاص خود را دارد.

هر مقدار تعداد افرادی که با کسب و کار شما آشنا هستند بیشتر باشد خیلی بهتر است چرا که این افراد در صورت رضایت داشتن از شما کسب و کار شما را به دوستانشان معرفی می کنند.

4) گسترش تبلیغ دهان به دهان

یکی دیگر از مزایای بازاریابی گوشه‌ای تبلیغ دهان‌به‌دهان می باشد. معمولا افرادی که در یک بازار گوشه‌ای قرار دارند، با افراد دیگری که در آن بازار هستند ارتباط بیشتری دارند و بنابراین فرصت‌های بیشتری برای گفتگو در مورد کسب‌وکار شما پیش می‌آید.

برای مثال، خانم‌های باردار، در برنامه‌های مربوط به مادران شرکت به کلاس‌های آموزش می‌روند، لوازم برای کودک خود می‌خرند و در تمامی این موقعیت‌ها، با خانم‌های باردار دیگری ملاقات می‌کنند. و در میان صحبت های آنها به تخصص شما که به آنها مربوط می شود اشاره می شود.

بیشتر بدان  انواع پرده بکارت

و یا حتی اگر شما مربی یوگا برای دوران بارداری هستید، مشتریان فعلی شما می‌توانند بهترین بازاریاب برای شما باشند. هر چه خدمت رسانی بهتری به آن‌ها داشته باشید، احتمال این‌که آن‌ها خدمات شما را به خانم‌های باردار دیگر توصیه کنند یا حتی به شکل هیجان‌انگیزی شما را تحسین

کنند بسیار بیشتر خواهد بود.

5) تبدیل شدن به یک متخصص در حوزه خاص

نیچ مارکتینگ niche marketing یا به بیان ساده بازاریابی گوشه‌ای ، نیازمند فعالیت متمرکز بیشتر در یک حوزه دیگر است، بنابراین می‌تواند تخصص شما را در دوره زمانی کوتاه‌تری، به سطح بالا و کاملی برساند.

مزیت بازاریابی گوشه‌ای این است که به شما اجازه می‌دهد در بازار گوشه‌ای خود، به یک متخصص ویژه تبدیل شوید و این موضوع باعث خوش نامی شرکت و کسب و کار شما می شود.

مشتریان به تخصص توجه بیشتری نسبت به نام و یا قدمت برند می کنند.

به عنوان مثال یک شرکت حقوقی کوچک که در زمینه مهاجرت تخصص دارد،  نسبت به یک شرکت حقوقی بزرگ‌ معروف ، ارجحیت دارد.

وقتی صحبت از خدمات حقوقی، مالی و بهداشتی می‌شود، مردم کسب‌وکارهایی را ترجیح می‌دهند که در همان حوزه متمرکز هستند و به نام و نشان هیچ توجهی نمی کنند.

وقتی در حرفه ای تخصص دارید، نه‌تنها اعتماد مشتریان را بیشتر جلب می‌کنید.بلکه برند شما هم بیشتر شناخته خواهد شد.

اگر بخواهید خدمات بسیار زیادی را ارائه دهید نمیتوانید.همه آنها را به طور تخصصی انجام دهید و عملکرد شما در تمام آنها متوسط خواهد بود..ولی اگر در کنار تمام خدماتی که ارائه می دهید.یک خدمت ویژه را به صورت تخصصی انجام دهید از دیگر رقبا متمایز خواهید شد.

منبع:https://www.yektanet.com


0 نظر

اطلاعات عمومی
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در اینترنت بیشتر دیده شو
استاد طلایی شیراز x بخوانید...