بوشهر

بوشهر جشنواره موسیقی

بوشهر جشنواره موسیقی

بوشهر جشنواره موسیقی

“در کوچه‌ها مردم ترانه می‌خوانند”؛ شاید همین عبارت کوتاه کافی باشد تا با ماهیت “کوچه فستیوال موسیقی بوشهر” بیشتر آشنا شویم. جشنواره‌ای از جنس موج و موسیقی که به مدت یک هفته کوچه‌های بوشهر را پر از شور ترانه می‌کند.

موسیقی به روایت کوچه‌گردها

موسیقی از هر نوعی که باشد روح‌نواز است و پیوند عمیقی با احساسات ما برقرار می‌کند. حالا فرض کنید این موسیقی از جنس نوای پرشور سازهای جنوبی باشد که محال است با شنیدنش به وجد نیایید. این موسیقی پرشور ارتباط مستقیمی با فرهنگ بومی مردمان جنوب و به ویژه نزدیکی آن‌ها به دریا دارد. مردم ساحل‌نشین طبق رسمی نانوشته عادت داشتند حکایات و افسانه‌های خود را از دریچه‌ی موسیقی به گوش دیگران برسانند. از طرف دیگر موسیقی و آواز، همراه همیشگی دریانوردان و

ماهیگیران بوده و انگیزه و محرکی برای تمام فعالیت‌های صیادی آن‌ها محسوب می‌شده.

فستیوال موسیقی کوچه بوشهر، می‌خواهد شور ترانه را به میان کوچه‌های شهر بیاورد.

دستِ آواهای محلی را بگیرد و گوش کوچه‌های شهر را پر از ترانه کند.

زمزمه‌ا‌ی همگانی که امروز آوازه‌اش به تمام ایران رسیده و علاقه‌مندان بسیاری را در روزهای پایانی اسفندماه روانه‌ی بوشهر

می‌کند.

کوچه موسیقی‌ها معتقدند: “ملودی‌های پس کوچه‌های جهان خویش یکدیگرند، پاره‌هایی از یک پیکر”. به همین دلیل در جشنواره موسیقی بوشهر فرصتی فراهم شده تا آواهای سرزمینی گوشه‌گوشه‌ی ایران جانی دوباره بگیرند و احیا شوند. دستاوردی که به ادعای تیم برگزارکننده‌ی کوچه موسیقی مهم‌ترین ماحصل این جشنواره به شمار می‌رود.

فستیوال موسیقی بوشهر

فستیوال موسیقی بوشهر که به صورت مستقل و توسط جمعی از هنرمندان  برگزار می‌شود، دو سال است که روزهای پایانی

اسفندماه کوچه‌های بوشهر را پر از شور موسیقی نواحی مختلف ایران می‌کند.

این رویداد هنری، کاملا مستقل بوده و از هیچ سازمانی کمک مالی دریافت نمی‌کند. با اینکه برای اجراها باید بلیت ورودی تهیه کنید، اما هزینه‌ی به دست آمده از بلیت‌فروشی صرف برگزاری مراسم و پرداخت دستمزد گروه‌های موسیقی می‌شود. احسان عبدی‌پور از برگزارکنندگان این جشنواره معتقد است که در روزهای جشنواره “بوشهر یک ایران ترانه خوان می‌شود، یک ایران خوش‌آواز”. علاوه بر اجرای گروه‌های موسیقی که نیازمند تهیه‌ی بلیط است، برنامه‌های دیگری در کنار برنامه‌های اصلی برگزار می‌شود که برای شرکت در آن‌ها نیازی نیست هزینه‌ای پرداخت کنید؛ از جمله موسیقی حنابندان، موسیقی بندری و بوشهری و خیام‌خوانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *