مجتمع فرش

شهر فرش اهواز

شهرفرش اهواز

شهر فرش اهواز

سلام میکنیم خدمت همه دوستداران سایت شیراز یاب..مااینجاهستیم تا درباره آموزشگاه کنکور شیراز  را برای  شما عزیزان اطلاعاتی اعم از ادرس و شماره تلفن  لیست شهر فرش اهواز  مطلع کنیم..همراه ما باشید..سپاس فراوان..



https://citybin.ir/shiz/wp-content/uploads/2020/03/1.gifاگر دوست دارید شما یا کسب و کارتان، مثل: شهر فرش اهواز  در گوگل و اینترنت دیده شود.

اینجا کلیک کنید.گل



 

شهر فرش اهواز

نمایشگاه فرشاهواز، خیابان دکتر شریعتی، مابین خیابان عظیم و خیابان شهید قاسم جهانیان061-32227322
فرش فرهیاهواز، خیابان دکتر شریعتی، بعد از خیابان قنواتی، جنب بیمارستان اروند061-32226577
فرش عادلاهواز، خیابان دکتر شریعتی، خیابان قنواتی، جنب بیمارستان اروند061-32214512
فرش استکیاهواز، خیابان شریعتی، خیابان صدرالسادات، نرسیده به خیابان شهید قندان زاده061-32211282
فرش شونهراهواز، خیابان طالقانی، بعد از خیابان شهید علم الهدی061-32225592
تالار فرش الماساهواز، كيانپارس، خيابان پهلوان غربی، بين خرداد و وهابی061-33335342
فرش دستباف فردوسیاهواز، میدان شهید چمران، بلوار شهید چمران، مابین خیابان یازدهم و دوازدهم061-33918820
فروشگاه فرش تیفوناهواز، بزرگراه بهبهانی، خیابان امام شرقی، مابین خیابان ادهم وقنادان زاده
061-32212986

شهرفرش اهواز

شهرفرش اهواز

قالی

قالی یا فرش نوعی گستردنی بافته شده از الیاف پنبه، پشم و در بعضی موارد ابریشم است که معمولاً برای پوشش زمین به کار می‌رود. به دست بافتهٔ پُرزدار و گره‌دار قالی گفته می‌شود. از آنجا که قالی و فرش همیشه نقش‌های زیبا بر خود داشته‌اند، امروزه به جنبهٔ تزئینی آن نیز توجه می‌شود. از سال ۱۳۹۳ به بعد شهر کاشان به عنوان پایتخت فرش جهان معرفی و این اثر ماندگار در میراث ملموس یونسکو با شماره ۰۰۳۸۳ ثبت گردید. هم‌اکنون بیش از ۱۲۰۰ کارخانه تولید فرش ماشینی و ۷۰۰ کارگاه تولید فرش دستبافت در منطقه کاشان و آران و بیدگل مشغول به فعالیت می‌باشد.[۱] صادرات فرش در ایران یکی از فعالیت‌های اقتصادی پر سود محسوب می‌شود. «فرش‌های صادراتی».

ریشه‌شناسی واژه‌های مربوط به گستردنی‌ها

در زبان پهلوی واژه‌های گوناگونی برای اشاره به انواع گستردنی‌ها به کار برده می‌شد،برای قالی نفیس از بَت یا بوپ، برای نمد و فرش از نمت استفاده می‌شد و برای فرش و بستر از ویستَرْگ که از ویستردن (wistardan) گرفته شده که در فارسی امروز، گستردن گفته می‌شود.

اما واژهٔ قالی یا غالی از نام شهری به نام قالین (اصل نام شهر مشخص نیست هرچند قلعه و نه شهری وجود دارد که به انگلیسی غالین جاکار و بِرداوان می‌نامند و در خود ارمنی برداوان می‌گویند) در ارمنستان که در آن دوران بخشی از ایران باستان بوده‌است، گرفته شده‌است.

البتّه فرهنگ لغت عمید کلمهٔ قالی را برگرفته از کلمهٔ ترکی قالین به معنای فرشِ پُرزدار که با نخ و پشم به رنگ‌های مختلف بافته می‌شود، معنی کرده‌است.[۲] 

معنای «بوب» در لغت نامه دهخدا چنین آمده‌است:

فرش و بساط خانه… فرشی که آن را انبوب نیز گویند… در ارمنی، بوب و پهلوی، بوپ. در تاریخ طبری از ابوجعفر محمد بن جریر طبری (حدود ۲۶۶–۳۱۰) و ترجمه و تألیف ابو علی محمد بلعمی (۳۲۵) واژه «بساط» مترادف فرش آمده‌است. در آنجا از «فرش بهارستان» سخن می‌رود که در حملهٔ اعراب به ایران از کاخ تیسفون بدست آمده‌است. در معجم البلدان از یاقوت حموی (اوایل سده هفتم هجری قمری) چنین می‌آید: «بساطی یافتند از دیبا، شصت آرش اندر شصت آرش». در نُزهَة القُلوب حمدالله مستوفی (۷۵۰) از قول ابوعون صاحب کتاب الذیج چنین آمده‌است: «در قالی‌قلا فرشی بافته می‌شود که آن را قالی نامند و قالی نسبت اختصاری است به شهر قالی‌قلا و قالی‌قلا شهری است در ارمنستان کبیر… از عهد انوشیروان، هنوز ارمنستان بدست ایرانیان بود تا اسلام آمد… «ارمینیاغس» یکی از مردم ارمنستان زمام حکومت… را در دست گرفت. پس از وی زنی به حکومت رسید بنام «قالی» و شهری ساخت و آن را «قالی‌قاله» نامید که به معنای احسان است.»

تاریخ قالی در ایران

پیشینهٔ درهم‌تنیدنِ الیاف در ایران برای تولید منسوجات به‌خصوص پارچه، به هزارهٔ پنجم پیش از میلاد می‌رسد.

آثار گرانبها و زیبایی که از بخش‌های مختلف ایران به دست آمده،

گواه آن اند که منسوجات ارزشمند و بحث‌برانگیزی در این دوران وجود داشته‌اند،

ازجمله تابوت سفالی دوران دالما، کردستان، همچنین آیینهٔ مسیِ زنگ‌زدهٔ نوعِ ایلامی در سیلک و سایر مناطق.

بعد از گذشت سالیان متمادی، تقریباً در هزارهٔ دوم پیش از میلاد، انسان توانست چگونگیِ به‌هم‌ریسیدنِ نخ‌ها و ساختنِ طناب را کشف کند.

این اکتشاف مانند تمام اکتشاف‌های تاریخ فواید بسیار سودمندی برای هنر و صنعتِ آن دوران داشت.

از جمله آن که از رشته‌های درهم‌تنیدهٔ طناب مانندی برای زیباییِ ریشه‌های فرش استفاده می‌کردند.

آثار به‌دست‌آمده از مناطقی مانند گورهای مارلیک، قلعهٔ کوتی در دیلمان، و همچنین حسنلو نزدیک ارومیه شاهدهایی بر این ادعا هستند.

قدمت فرش‌بافی و به‌طورکل منسوجات در ایران بسیار زیاد است.

آثار زیبا و تفکربرانگیزی از دوره‌های مختلف کشف شده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را به‌طور دقیق به یک دورهٔ خاص نسبت داد.

گاهی اوقات یک اثر طیِ گذشتِ سالیانِ دراز و طی سلسله‌های مختلف ساخته شده‌است.

ادامه..

ایلخانیان و تیموریان

 

فرش‌های دورهٔ ایلخانیان زیاد شناخته‌شده نیستند.
در این مورد محققی به نام آرمی برینگز نظریه‌ای ارائه داده که دارای نقاط ضعف بسیاری می‌باشد و در درستی آن به دیدهٔ تردید باید نگریست.
بر پایهٔ نظر او نقاشی‌هایِ فرش‌های دورهٔ تیموریان دقیقاً خصوصیاتِ فرش‌های این دوران را بازمی‌تابند.
به عبارت دیگر با دیدن این نقاشی‌ها می‌توان به تمام ویژگی‌های بافتی و ظاهری و به‌طور کل تاریخچهٔ آن‌ها پی‌برد.
اما از آنجا که نقاشی‌های به‌دست‌آمده از هنر فرش‌بافی این دوران بسیار محدود می‌باشند،
پس اطلاعات زیادی از فرش‌های این دوره در دست نیست و درست همینجاست که سستیِ نظریهٔ برینگز هویدا می‌شود.
دورهٔ صفویه

فرش‌های ایران در دورهٔ صفویه به بالاترین حد خود در زیبایی و بافت رسیدند

که این مهم به دلیل تحت پشتیبانی شاهان قدرتمندی چون شاه عباس قرارگرفتن

بود و دسترسی فراوان به مواد مورد نیاز برای بافت فرش و همچنین به‌رسمیت‌شناختنِ فرش به عنوان کالایی برای تجارت بوده‌است.

فرش‌های مشهور ایرانی

با وجود شهرت و قدمت هزاران ساله ولی باز هم فرش ایرانی بین مردم ایران ناشناخته است؛

کمتر کسی می‌تواند با دیدن فرشی محل بافت آن را حدس بزند و در مورد خصوصیات با ارزش آن صحبت کند،

در حالی‌که با اتمام یک فرش، شناسنامه آن نیز همراه با خودش صادر می‌شود. عدم آگاهی نسبت به ویژگی‌های فرش سبب معضلاتی می‌شود.

قالیچه ترکمن

این فرش در تملک سان مارکو قرار دارد، و ۴ فرش دیگر در سال ۱۶۲۲ و همچنین سه فرش زربافت ابریشمی نیز به وسیلهٔ ایرانیان در سال ۱۶۳۶ به ونیز راه یافتند

قالیچه مود خراسان

قالیچهٔ مود خراسان به شیوهٔ قالی‌های مشهد بافته می‌شود.

شهر مود در نزدیکی شهر بیرجند است و در بین تولیدات خراسان از بهترین‌هاست و شهرت جهانی دارد.

اما از آنجا که تولیدات آن بسیار ناچیز است، تعداد بسیار کمی روانهٔ بازار می‌شود.

اندازهٔ قالیچهٔ مود ۸ متر مربع است. رنگ قالی‌ها هم‌خوان و معمولاً تیره‌است.

منبع ویکی پدیا..


انواع نقشه قالی

شهر فرش اهواز

نقشه قالی به چهار دسته تقسیم می‌شود .

نقشه‌های نقطه چین شده،نقشه‌هایی که بخشی از آن نقطه چین شده و بخشی دیگر از آن بدون نقطه است ،نقشه‌هایی که بدون نقطه چین می‌باشند،استفاده از عکس یا نقاشی بدون استفاده از نقطه‌چین،کامپیوتر و نقش آن در طراحی فرش

کامپیوتر به عنوان یک صنعت نوین در طراحی فرش و نقشه‌ می‌تواند یاری دهنده صنعت فرش ایران باشد

نقشه خوانی

سه روش برای نقشه خوانی وجود دارد.

۱٫ خود بافنده نقشه را در اختیار داشته باشد و با نگاه کردن به آن قالی را ببافد.

۲٫ فرددیگری که معمولا خود نیز در حال بافت است نقشه را با صدای بلند می‌خواند و یک یا چند بافنده دیگر طبق آن گره می‌زنند

۳٫ استفاد ه از کامپیوتر نقشه‌خوان ؛ این دستگاه به تازگی وارد صنعت فرش بافی شده است و هنوز به طور همه‌گیر مورد استفاده قرار نگرفته و در برخی از مناطق و سازمانها به کار گرفته شده است

کاغذ شطرنجی و انواع آن

کاغذ شطرنجی یا کاغذ نقشه کاغذی است که نقشه و طرح قالی بر روی آن کشیده می‌شود این کاغذ جدول بندی شده و هر مربع بزرگ آن به ده خانه طولی و ده خانه عرضی تقسیم می‌شود و هر مربع کوچک علامت یک گره است.

چگونگی تهیه نقشه فرش

شهر فرش اهواز

برنامه اجرایی کار بافت فرش بر طبق طرح مورد نظر را نقشه فرش می‌گویند.

طرح فرش در ایران

مجموعه وضع ظاهری فرش که عبارت از نقش ، رنگ‌آمیزی ، بافت ابعاد و تناسب این عوامل در متن و حاشیه می‌باشد طرح فرش را شامل می شود طرح فرش ایران آمیزه‌ای است از هنر و صنعت و معتقدات و فرهنگ ایرانی که طی قرون و اعصار شکل گرفته متجلی گشته تکمیل گردیده به اوج رسیده و به جهانیان به عنوان بارزترین نشانه ذوق و سلیقه و عصاره هنر مردم این مرز و بوم ارائه شده است.

کهن‌ترین نقش قالی

درباره تاریخچه “گستردنی” در ایران، بر اساس نوشته رودنکو (Rudenko) دانشمند شوروی و کاشف قالی‌های “پازیریک”، سده ها پیش از میلاد قالیهای زیبایی در بابل، آشور، پارس، و ماد بافته می شد. کهن‌ترین نمونه نقش قالی را دانشمندان آشورشناس در نقشهای برجستهٔ “کاخ نینوا” (پایتخت آشور ، سرزمین قدیمی در بخش میانی رود دجله) یافته اند که گل و حاشیه آن تقلیدی از گلدوزی های بابل به نظر می رسد . تاریخ این نقش ها را سده هفتم پیش از میلاد می دانند . بهترین نمونه این نقش متعلق به خورس آباد در موزه لوور نگهداری می شود. در وسط این تصویر طرح گل و گیاه چهار برگه‌ای تکرار شده است. و در حاشیهٔ آن تصویرهایی از نیلوفر آبی

 

است. همانند آنچه که امروزه در برخی از قالیچه های کردی نقش می شود. در همین زمینه، دو مجسمه سفالین اسب در دست است که یکی در سال ۱۳۲۸ در شوش بوسیله دکتر “گیرشمن” (Roman Girsman) کشف شده است که تاریخ آن به قرن هشتم پیش از میلاد می‌رسد و محل کشف دیگری در ماکو است که تاریخ آن متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد است. در هر دو

اسبقطعهٔ فرشی به جای زین است که به عقیدهٔ گیرشمن، نگاره‌های آن کهنترین نمونهٔ نقش فرش ایران، نقش نمدزین مجسمهٔ شوش در یک سو تصویر دو گراز در حال تاخت در نیزار را نشان می دهد و در سوی دیگر، دو گراز در دو طرف نگاره‌های مربع شکل را (که به نوشته گیرشمن ، این مربع در گذشته برای نمودن آب کشیده می شده است) ، افزون بر گرازها در هر دو سو نیز یک مرغ ماهیخوار در حال پرواز دیده می شود. نقش نمدزین اسب ماکور، حیوانی است مانند سگ شکاری با آهو و پرندگان و گل و بتونه

گلیم فرش ماشینی

شهر فرش اهواز

در عصر امروز گلیم فرش ماشینی که توسط ماشین آلات گلیم فرش تولید می شود ،

جای گلیم دست بافت را پر کرده است. گلیم فرش و گلیم فرش ماشینی قیمت مناسب تری نسبت

به گلیم دستبافت دارد که به همین دلیل افرادی که اقتصاد خوبی برای خرید گلیم دستبافت ندارند انتخاب

گلیم فرش ماشینی کاشان جایگزین خوبی است.

 

گلیم دستبافت

در گلیم دستبافت از پشم حیوانات استفاده شده است و هنر دستان خانم های عشایری در آن حس می شود.

گلیم های دستی دارای نوع و نام های متفاوتی هستند که با توجه به نام و نوع بافت آنها طرح مخصوصی دارند

، از نمونه های معروف گلیم فرش دستی میتوان به گلیم ایل شاهسون ، گلیم لری ، گلیم هرسین ،

گلیم بلوچ ، گلیم خمسه و سنه اشاره نمود.

از جمله فرش های فانتزی گلیم فرش می باشد که گلیم فرش از فرش های ماشینی محبوب

بین ایرانی ها می باشد. از گلیم فرش برای پهن کردن در جاهایی که از رفت و آمد زیادی برخوردار است

مانند راه پله و یا آشپزخانه استفاده میگردد.

ادامه..

شهر فرش اهواز

گلیم فرش های ماشینی از جنس بی اس اف می باشند و این جنس استفاده شده

برای گلیم فرش از ویژگی های بسیار مناسب آن می باشد. از دیگر ویژگی های گلیم فرش

می توان به آسانی شست و شو گلیم فرش و همچنین تمیز کردن آن اشاره داشت که شما

گلیم فرش را هر گاه که خواستید می توانید به راحتی تمیز کرده و دوباره در جایی که قرار است پهن کنید قرار بدهید.

در صورتی که می خواهید فرش برای اتاق کودک انتخاب نمایید بهتر است که از گلیم فرش استفاده نکنید

زیراکه فرش اتاق کودک باید نرم باشد ولی گلیم فرش دارای این ویژگی مورد نظر نمی باشد.

بر خلاف اینکه گلیم فرش برای اتاق کودک مناسب نیست ، انتخابی بسیار عالی برای آشپزخانه می باشد

زیراکه محیط آشپزخانه دارای آلودگی بسیار زیاد و چربی می باشد و گلیم فرش که بدون پرز است انتخابی عالی خواهد بود.

 

همچنین در ادامه باید بیان داشت بهتر است که خرید گلیم فرش با قیمتی ارزان انجام بشود

زیراکه درمحیط آشپزخانه ممکن است سوختگی فرش صورت بگیرد و در صورتی که فرش گرانقیمت

برای محیط آشپزخانه انتخاب کرده باشید برای شما انتخابی مناسب نخواهد بود

و جایگزین کردن گلیم فرش برای شما بسیار هزینه بر خواهد بود.


برای شما..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *