چگونه محصول خود را معرفی کنیم
تا به حال شده به مشتریتان محصولتان را معرفی کنید و مشتری بدون خرید از مغازه ی شما برود. در صورتی که خودتان فکر میکنید خیلی خوب تمام نکات بازاریابی را رعایت کردید. امروز شیرازیاب قصد دارد چند تکنیک برای این سوال که چگونه محصول خود را معرفی کنیم؟ به شما آموزش دهد. با ما همراه باشید.
چگونه محصول خود را به مشتری معرفی کنیم
برای معرفی محصول یا محصولاتی به مشتری، راه های زیادی وجود دارد که شما باید با توجه به نوع محصولات خود، بهترین نحوه معرفی محصول به مشتری را انتخاب کنید.
شناسایی بازار و مخاطبین هدف
قبل از معرفی محصولات خود، ابتدا باید تحقیق کنید مخاطبان و مشتریان شما چه کسانی هستند؟ علاقه مندی های آن ها چیست؟ کدام یک از روش های معرفی محصول تأثیر بیشتری در آن ها دارد؟ سپس با توجه به مخاطبان خود به بررسی راه های معرفی محصول به مشتری بپردازید و بهترین و مناسب ترین آن ها را انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم مقاله مراحل تحقیقات بازار را جهت شناخت بیشتر بازارتان مطالعه نمایید.
اگر دوست دارید شما یا کسب و کارتان، مثل: چگونه محصول خود را معرفی کنیم در گوگل و اینترنت دیده شود.
شناسایی رقبا
رقبای خود را شناسایی کرده و عملکرد آن ها را بررسی کنید. توجه کنید که تنها چیزی که به شما کمک می کند تا در رقابت پیروز شوید، وجه تمایز محصولات و خدمات شما با رقبا است. بنابراین سعی کنید محصولات و خدمات خود را با استفاده از ارزش افزوده نسبت به انواع مشابه آن ها متمایز کنید تا در هنگام معرفی محصولاتتان بتوانید به این وجه تمایز ها اشاره کنید.
معرفی محصول به مشتری با شبکه های اجتماعی
رایج ترین نحوه معرفی محصول به مشتری ، استفاده از شبکه های اجتماعی است. شبکه های اجتماعی مورد استفاده در صد زیادی از مردم قرار دارند و قطعا مشتریان شما نیز در یکی از این شبکه ها و رسانه های اجتماعی بیشتر فعالیت می کنند. بنابراین یک یا چند شبکه اجتماعی را با توجه به مخاطبین هدفتان انتخاب کنید و به معرفی محصولات خود در آن ها بپردازید. قرار دادن تصاویری از محصول یا محصولات مورد نظر به همراه توضیح درباره نوع و جنس محصول، قیمت و نحوه ارائه آن می تواند روند خوبی برای معرفی محصولاتتان باشد.
همکاری با اینفلوئنسرها
اینفلوئنسرها می توانند به شما در معرفی محصولاتتان کمک کنند، چرا که آن ها پیروان زیادی دارند و معرفی محصولات شما توسط آن ها تأثیر بیشتری در مخاطبان و مشتریان شما دارد.
طراحی وب سایت
وب سایت ها نیز کانال مناسبی برای معرفی محصولات شما هستند. اگر برای کسب و کارتان وب سایت دارید، می توانید برای هر یک از محصولات و خدمات خود در وب سایت یک صفحه اختصاص دهید و توضیحات کاملی از آن ها را در صفحات مخصوص خود قرار دهید. در وب سایت ها می توانید توضیحات بیشتری نسبت به شبکه های اجتماعی بیان کنید.
استفاده از کاتالوگ ها
کاتالوگ ها اغلب تصویر محور هستند و بهتر است از متن کمتری در آن ها استفاده شود. بنابراین برای استفاده از کاتالوگ باید یک تصویر با کیفیت بالا در آن چاپ کرده و توضیح کوتاه و مفیدی در کنار آن درج کنید. جنس کاغذی که کاتالوگ از آن ساخته می شود، رنگ پس زمینه و جلد کاتالوگ، کیفیت تصاویر، رنگ و فونت متن ها، خوانایی و… مواردی هستند که در طراحی کاتالوگ باید به آن ها دقت کرد. طبیعی است طراحی، چاپ و رساندن آن ها به دست مخاطبین نسبت به روش های آنلاین مثل وب سایت و شبکه های اجتماعی پرهزینه تر است.
چگونه ارزش پیشنهادی محصول خود را به مشتری معرفی کنیم
شرکتهای B۲B میتوانند با استفاده از تجزیه و تحلیل عناصر، ارزش پیشنهادی خود را بهبود بخشند. برای شناسایی ارزشهایی که برای مشتریانتان مهمند و ارتقای محصول یا خدمات پیشنهادی، این پنج مرحله را طی کنید:
۱. ارزش پیشنهادی خود را با رقیبانتان مقایسه کنید.
به این منظور میتوانید از مشتریان نظرسنجی کنید و ببینید از نظر ارائه ارزشهای ۳۶ گانه (ارزشهای سطح چهارم تا راس هرم)، در مقایسه با رقبایتان در چه جایگاهی قرار دارید. یک نظرسنجی کمّی از یک نمونه آماری که به اندازه کافی بزرگ باشد، میتواند از حقایق مهمی پرده بردارد.
۲. با مشتریان صحبت کنید تا تجربیاتشان را درک کنید.
برای کشف نیازهای مشتریان و منشا رضایت یا سرخوردگیهایشان میتوانید از روش مصاحبه تکمیلی استفاده کنید.
از آنجایی که افراد بسیاری در فرآیند تصمیمگیری خرید دخیل هستند
(به خصوص در سازمانهای بزرگ)، بهتر است تیم خرید سازمانها را شناسایی کنید.
چه کسی روی آنها نفوذ دارد؟ اولویتها و ارزشهای هر یک از آنها را بشناسید.
ممکن است دغدغه یک مدیر، رفع نیازهای بازار در جنوب شرق آسیا باشد در حالی که یک مصرفکننده نهایی، به دنبال محصولی باشد که استفاده از آن آسان است.
سعی کنید با طیف وسیعی از سازمانها مصاحبه کنید، به خصوص آن دسته از سازمانهایی که در صنعت خود سرآمد هستند. از گروه پنلها و کاربران فعلی برای مصاحبه استفاده نکنید چرا که ممکن است پاسخی به شما بدهند که دوست دارید بشنوید (پنل مصرفکننده، گروهی از کاربران هستند که تمایل خود را برای شرکت در نظرسنجیهای آنلاین اعلام میکنند).

۳. به دنبال راههایی برای افزایش ارزش باشید.
زمانی که چند عنصر جالب را شناسایی کردید، جلسات یک روزه «ایدهپردازی» برگزار کنید
تا ببینید از کجا باید شروع کنید. شرکتکنندگان در این جلسات میتوانند طراحان محصول، کارشناسان قیمتگذاری، فروشندگان، نمایندگان خدمات و سایر کارکنانی باشند که مستقیما با مشتری در ارتباطند.
حتی میتوانید از خود مشتریان نیز دعوت کنید. برای اینکه آمادگی کافی داشته باشید،
پیش از شروع جلسات مطالعه کنید (مثلا نظرسنجیها و مصاحبهها را بخوانید)
یا به شرکتکنندگان تکلیف بدهید، (مثلا بگویید: «هر کسی باید پنج ایده با خودش بیاورد»)
یا با مشتریان رقیبانتان صحبت کنید.
۴. غربال کنید، آزمایش کنید و یاد بگیرید.
بهترین ایدههایی که از جلسات ایدهپردازی دریافت کردهاید با مشتریان در میان بگذارید
تا هم میزان جذابیت آنها از نظر مشتری و هم توانایی شرکت در ارائه آنها را ارزیابی کنید.
این به شما کمک میکند که پیش از توسعه ارزشها، آنها را مورد بازبینی قرار دهید،
ببینید که چطور میتوانید آنها را در تجربه مشتری بگنجانید و نتایج مورد انتظار مشتریان را پیشبینی کنید.
این اطلاعات کمک میکنند پیش از معرفی محصول به بازار یا آزمایشهای نهایی، آن را سریع و به طور مداوم اصلاح کنید.
۵. آزمایش نهایی را فراموش نکنید.
پس از معرفی تغییرات یا نسخههای جدید محصول، جایگاه خودتان را نسبت به رقبایتان ارزیابی کنید.
میتوانید تحقیقات اولیه را مجددا انجام دهید. به خصوص در بازارهایی که نوسان دارند و قیمتها به سرعت تغییر میکنند، وقتی شما در حال طراحی مجدد ارزشهای پیشنهادی خود هستید،
رقیبانتان احتمالا نوآوریهایشان را به مرحله اجرا درآوردهاند.
تجزیه و تحلیلهای تکمیلی به شما کمک میکند تا ببینید آیا اقدامات شما به ارزشآفرینی منجر شده
و رضایت مشتری را جلب کرده است یا خیر.
پیشنهادات:
بازاریابی ارجاعی:
تحقیقها نشان دادهاند که بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing) از بهترین روشهای بازاریابی است
که یک شرکت در طول حیات خود میتواند از آن استفاده کند.
بازاریابی ارجاعی که گاهی از آن با عنوان بازاریابی دهان به دهان نیز یاد میشود
به شکل ساده شده، همان خرید یک مشتری به خاطر نظر یا پیشنهاد دیگران است.
این نوع بازاریابی از روشهای بسیار مؤثر بازاریابی است زیرا مردم به نظر اطرافیان، دوستان، افراد مشهور جامعه، افراد خانواده یا ستارگان شبکههای اجتماعی بیشتر از تبلیغات مستقیم اطمینان دارند و به آنها راحتتر اعتماد میکنند. در واقع اهمیت این موضوع را زمانی میتوان به شکلی روشنتر متوجه شد که گاهی اوقات خودمان هم برنامههای تلویزیونی و حتی لباسی که میپوشیم را تحت تأثیر اطرافیانمان انتخاب کردهایم.