جراح عمومی, دندان پزشک, دندانپزشک, دندانپزشک خوب در تهران

جراح و دندانپزشک

جراح و دندانپزشک

جراح و دندانپزشک

اگر این جراحی داخل دهان انجام می شوند، پس چرا دندانپزشک ها آن را انجام نمی دهند و حتما باید به جراح فک و دهان مراجعه کرد؟ ما در مطبمان خوب می دانیم که اگر بخواهیم بیمارمان احساس راحتی داشته باشد، باید او را از همه‌چیز آگاه کنیم و اطلاعات لازم را به او بدهیم. به همین خاطر، در این وبلاگ علت ضرورت مراجعه به جراح فک را برایتان توضیح می دهیم.

روی تصویر شاخص متن نوشته شود، شماره تماس برای خرید گذاشته شود. توضیحات اچ یک گذاشته شود؛ تمامی عکس ها روی شیرازیاب اپلود گردد.بغیر ویکی پدیا هیچ لینک خارجی نباشد. منبع از یک سایت نباشد و میکس باشد. اسم سایت های دیگر به غیر ویکی پدیا به هیچ وجه نباشد

ضرورت مراجعه به جراح دهان و دندان

اول از همه، اکثر بیماران می خواهند بدانند چرا دندانپزشکشان آن ها را به یک پزشک جراح ارجاع داده‌است. به بیان ساده، وقتی دندانپزشک چنین کاری می کند یعنی آن فرایند برایش بیش از حد پیچیده بوده یا نمی توانسته آن را در مطب دندانپزشکی انجام دهد (یعنی برای انجام آن به تجهیزات بیشتری احتیاج بوده).

گاهی اوقات دلیل این ارجاع سیستم عکس OPG بهتر یا وجود فناوری های پیشرفته تر است اما گاهی صرفا به این خاطر است که جراح نسبت به دندانپزشک تجربه و تخصص بیشتری در آن زمینه دارد و آموزش های بیشتری دیده‌است. به هر حال، به هر نحوی جراح فک و دهان گزینه مناسب تری بوده‌است.سایت شیرازیاب این مطلب را برای شما اماده کرده است.

جراح دهان و دندان کیست؟

همه دندانپزشک ها برای کسب مدرک دکتری‌شان (چه مدرک جراحی دندانپزشکی و چه مدرک دندانپزشکی) هفت تا هشت سال در دانشگاه درس می خوانند. این دو مدرک دندانپزشکی به دندانپزشک ها اجازه می هد فرایندهای معمولی دندان (تمام بیماری های دندان که برای رفعشان اول از همه به فکر دندانپزشک می افتید) را انجام دهند. از طرفی، جراح فک و دهان بعد از کسب دو مدرک بالا، چهار تا شش سال دیگر درس می خواهند و در زمینه جراحی فک تخصص می گیرد.

تخصص دندانپزشکی

تفاوت بین دندانپزشک با جراح دندانپزشک

بیشتر اوقات بیماران فکر می کنند جراح فک با دندانپزشک فرقی ندارد. تفاوت این دو پزشک به آموزش هایی که دیده‌اند برمی گردد و از آنجایی که تخصص های متفاوتی دارند، خدمات متفاوتی هم به شما ارائه می دهند.

دندانپزشک های معمولی، علم دندانپزشکی را همراه با آموزش های عملی یاد گرفته‌اند و بعضی از آن ها می توانند برخی جراحی های جزئی دهان را انجام دهند. با این حال، محدوده کاری آن ها شامل مراقبت های دندانی از جمله معاینه دهان، جرم‌گیری، پر کردن دندان، نصب تاج، نصب سیلانت (شیارپوشی دندان)، عصب‌کشی و درمان بیماری های رایج لثه می شود.

دندانپزشک معمولا قبل از شروع فرایندهای دندانی، دهانتان را معاینه می کند و میزان اورژانسی بودن آن ها را بررسی می کند. به این ترتیب، تصمیم می گیرد که آیا خودش می تواند مشکلتان را برطرف کند یا باید شما را به جراح فک و دهان ارجاع دهد.

نیازهای دندان غیر اورژانسی مانند جراحی لثه یا کشیدن دندان (که به جراحی احتیاج داشته باشد) هم جزو این دسته فرایندها هستند و دندانپزشک ممکن است از پس آن ها بر نیاید.

وقتی دندانتان در وضعیت اورژانسی باشد یا نیاز به کشیدن دندان (با عمل جراحی)، تغییر ساختار استخوان فک و بافت لثه پیدا کنید، باید نزد جراح دهان و دندان بروید.

دکتر میلاد افشار، بهترین جراح دندانپزشک در تهران

دکتر میلاد افشار آموزش های فراوانی در این زمینه دیده‌اند و تجربه زیادی دارند. جراحان فک می توانند در فرایندهایی مانند کشیدن دندان عقل، دندان نهفته، نامتوازن بودن فک یا از بین رفتن استخوان آن، به شما کمک کنند. جراح فک و صورت همچنین می تواند بیماری های مزمن یا بیماری های که از مشکلات دهان ناشی می شوند را درمان کند.

دکتر افشار جراح دندانپزشک

در بعضی موارد، اگر کمی جستجو کنید مطب هایی را پیدا می کنید که هر دو نوع تخصص (هم کارهای دندانپزشک و هم کارهای جراح) را ارائه می دهند. این موضوع برای کسانی که وضعیتشان اورژانسی است، خیلی خوب است زیرا مشکلشان خیلی سریع تر حل می شود.

اگر دندانپزشک بتواند سریع دهانتان را معاینه کند، بیماری را براساس علائم آن تشخیص دهد و در عین حال خودش مشکلتان را رفع کند یا شما را به جراحی در همان مطب ارجاع دهد (که بتواند در همان روز شما را ویزیت و درمان کند) بهترین حالت ممکن است. خوشبختانه، ما یکی از این مطب ها هستیم و می توانیم هر نوع خدماتی، اعم از غیرجراحی و جراحی را به شما ارائه دهیم.

اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، کافی است به ما تلفن کنید و نوبت بگیرید تا ببینید به متخصص احتیاج دارید یا خیر.

مراجعه فوری به جراح دندان

مراجعه به جراح دلایل مختلفی دارد ولی معمولا وقتی فکر می کنید برای جراحی دهانتان به یک متخصص باتجربه احتیاج دارید یا اگر تصادف کرده باشید و دندان هایتان آسیب شدیدی دیده باشند، باید مستقیم به جراح دهان و فک مراجعه کنید. همچنین می توانید در اینترنت سرچ کنید و ببینید نزدیک ترین مطب دندانپزشکی اورژانسی در کجا قرار دارد تا قبل از اینکه شرایطتان وخیم تر شود، فرایندهای درمانی لازم را برایتان انجام دهند.

کشیدن دندان

گاهی دندان آنقدر شرایطش وخیم می شود که نمی توان آن را به حال خود رها کرد و دگر با هیچ روشی درمان نمی شود. در اینطور مواقع پزشک توصیه می کند دندان را بکشید. وقتی دندانی خیلی پوسیده باشد یا باعث تراکم دندان ها شده باشد یا صدمه دیده باشد، باید آن را کشید.

وقتی دندان آپسه می کند، یعنی عفونت به جایی رسیده که به ریشه دندان آسیب زده‌است. این وضعیت بسیار دردآور است و باید فورا درمان شود. در بعضی از مراحل بیماری لثه هم کشیدن دندان ضروری می شود. وقتی بیماری لثه به حدی برسد که نتوان دندان را معالجه کرد، باید آن را کشید.

چرا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

بعضی اوقات وجود یک دندان به دندان های دیگر فشار می آورد و جای بقیه دندان ها را می گیرد. در این صورت باید آن را بکشید تا به سایر دندان ها آسیب نزند. آخرین موردی که امکان دارد پزشک دندانتان را بکشد، این است که رد یک حادثه (مانند ورزش یا تصادف یا اتفاقات دیگر) دندانتان خرد شده و به شدت صدمه دیده باشد. در این صورت دندان قابل ترمیم نیست و فقط باید کشیده شود.

دندان نهفته

دندان های نهفته معمولا همان دندان های عقلی هستند که در نیامده‌اند. یکی از رایج ترین موراد کشیدن دندان، دندان عقل نهفته است. وقتی از سنین نوجوانی به جوانی می رسید و دندان عقلتان شروع به رشد می کند، گاهی داخل دهانتان فضای کافی برای همه دندان ها وجود ندارد. این موضوع بخصوص برای بیمارانی که می خواهند دندان هایشان را با ارتودنسی محکم کنند خیلی اتفاق می افتد. زیرا در ارتدونسی پزشک برای اینکه بتواند جای دندان ها را تغییر دهد به فضای بیشتری احتیاج دارد. بنابراین دندان عقل را می کشد.

بافت فک

اگر دچار درد فک شده باشید، مراجعه به جراح فک می تواند مشکلتان را حل کند. جراح فک و دهان با آموزش های مخصوصی که دیده می تواند فکتان را معاینه کند و تشخیص دهد که برای آرام کردن بافت فک‌تان (که هنگام غذا خوردن درد می گیرد یا اطراف آن تنش وجود دارد) به جراحی احتیاج دارید یا خیر.

کاشت یا ایمپلنت دندان

بعضی از بیماران وقتی دندانشان را می کشند (بخصوص وقتی دندان کشیده شده در محلی باشد که جای خالی‌اش اذیتشان کند) ترجیح می دهند جای آن ایمپلنت بگذارند. این کار علاوه بر پر کردن جای دندان کشیده شده، به زیبایی ظاهر لبخندتان نیز کمک می کند. جراح فک و دهان می تواند این کار را با روش های مختلف برایتان انجام دهد.

جراحی کشیدن دندان

وقتی لازم باشد برای کشیدن دندانتان به جراح فک مراجعه کنید، یعنی شرایط آن کمی پیچیده است و محدود به یک کشیدن ساده نمی شود. وقتی دندان از لثه ها بیرون زده باشد، دندانپزشک خیلی راحت آن را با انبری به نام فورسپس می کشد و از داخل لثه ها خارج می کند اما اگر دندان خرد شده باشد و لازم باشد پزشک برای کشیدن آن به زیر لثه ها نفوذ کند، باید جراحی کنید.

البته قبل از کشیدن دندان از بیحسی موضعی استفاده می کنند تا ناحیه اطراف دندان و لثه بیحس شود. اگر بخواهید چند دندان را به‌طور همزمان بکشید (که معمولا هنگام کشیدن دندان های عقل اتفاق می افتد)، جراح داروی بیهوشی تجویز می کند تا کاملا به خواب فرو بروید.

در این فرایند، جراح باید بافت استخوان و لثه زیر دندان را خارج کند. سپس با استفاده از انبر فورسپس دندان های خردشده را از داخل لثه و استخوان فک درمی‌آورد. همانطور که قبلا هم گفتیم، این جراحی زمانی انجام می شود که دندان بر اثر سانحه خرد شده باشد یا طوری باشد که برای کشیدن آن خود پزشک مجبور شود دندان را تکه تکه کند.

وقتی دندانتان کشیده می شود، به جای آن سوراخی ایجاد می شود و به همین خاطر طبیعی است که خونریزی داشته باشید. برای جلوگیری از این خونریزی، پزشک یک عالمه گاز بین دندان هایتان می گذارد و از شما می خواهد دندان هایتان را به هم فشار دهید تا خونریزی بند بیاید.

در این جراحی چند بخیه هم به لثه زده می شود که می تواند از نوع جذب شدنی باشد و هم جذب‌نشدنی؛ اگر بخیه ها معمولی باشند بعدا برای کشیدن آن ها دوباره به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از جراحی دندان

بعد از کشیدن دندان با عمل جراحی، باید احتیاط های لازم را انجام دهید و از دندان ها و لثه هایتان مراقبت کنید. اگر این مسائل را رعایت کنید، از خشک شده حفره دهان (که ممکن است بسیار دردناک باشد) جلوگیری می شود. در هنگام خشکی ساکت یا حفره دهان، زخم ها باز شده و استخوان زیرین آن نمایان می شود.

بعد از جراحی دهان، استراحت کنید و تا ۲۴ ساعت فعالیت هایتان را به حداقل برسانید. برای کاهش التهاب می توانید از کیسه یخ و برای کاهش درد می توانید از قرص مسکن استفاده کنید. سعی کنید فقط غذاهای نرم بخورید و حواستان به ناحیه خالی دندان کشیده شده باشد. شستشوی روزانه دهانتان را فراموش نکنید و مرتب مسواک بزنید؛ فقط کافی است حواستان به اطراف دندان کشیده شده باشد و به آن آسیب نزنید.

 

منبع: ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *