آموزشی, اخبار

درباره ی اداب و رسوم شیراز

درباره ی اداب و رسوم شیراز

درباره ی اداب و رسوم شیراز

سلام از اینکه با “شیراز یاب “همراهید از شما ممنونیم در این پست تمامی مطالب مربوط به” اداب و رسوم شیراز“و اطلاعات مربوط به شهر زیبا و خاطره انگیز شیراز، بهمراه آدرس مکانهای دیدنی و دوستداشتنی تا با صرف زمان کمتر برنامه ریزی کنید ویادبود خوبی با خودتون سوغات ببریدروری دیگر جمع آوری شده است .امیدواریم از این مطالب نهایت استفاده راببرید.سپاس از اینکه ما را در مسیر خدمت به شما عزیزان با نظرات و پیشنهادات خود حمایت میکنید.

درباره ی اداب و رسوم شیراز

درباره ی اداب و رسوم شیراز

درباره ی اداب و رسوم شیراز

معرفی آداب شب یلدا در شیراز

رسوم مردم شیراز

یادداشتی از ابوالقاسم فقیری پیرامون شب یلدا در فرهنگ شیراز:

شب یلدا بلندترین شب سال است، ایرانیان از گذشته های دور این شب را گرامی داشته و جشن می گرفتند.
در فرهنگ عمید در مقابل واژه یلدا چنین می خوانیم:(یلدا کلمه ای سریانی به معنی میلاد، وقت ولادت، به معنی زمان ولادت حضرت عیسی هم گفته اند در فارس شب یلدا را شبی می گویند که از آن شب دراز تر نباشد و آن شب آخر پاییز و شب اول زمستان است.

اما در فرهنگ معین جلد چهارم در برابر واژه یلدا این چنین می خوانیم:

یلدا درازترین شب سال، شب اول برج جدی ، شب چله برج زمستان این کلمه در سریانی به معنی میلاد است، چون شب یلدا با میلاد مسیح تطبیق می کرد از این رو آن را بدین نام گذاشتند …

بقیه مطالب را اینجا ببینید.


درباره ی اداب و رسوم شیراز

رسم خواستگاری در شیراز

یکی از شهرهایی که از قدیم رسم و رسوم خاصی برای ازدواج داشتند، شهر شیراز و شیرازی ها بوده اند. اگر در شهر شیراز از نوع خواستگاری سوالی بپرسید، جواب جالبی خواهید گرفت. قطعا اگر آن شخص از قدیمی های شیراز باشد، از دلالگی برای شما صحبت خواهد کرد. (دلالگی در شیراز به معنی خواستگاری است) در شیراز رسم ندارند که در هنگام خواستگاری، پسر را همراه خود ببرند. مراسم خواستگاری تقریبا زنانه است و اولین نفراتی که برای خواستگاری به منزل پدر دختر مراجعه میکنند، مادر و خواهر پسر هستند. البته در بعضی موارد اگر بزرگی در خانواده پسر وجود داشته باشد، او نیز همراه مادر و دختر در خواستگاری حضور پیدا میکند. یکی از رسم های جالبی که همچنان در بعضی از خانواده های اصیل شیرازی انجام می شود، نوع جواب دختر به خواستگاری است. در اکثر موارد، چند روز بعد از زمان خواستگاری، پدر یا مادر پسر برای اینکه جواب خانواده دختر را از خواستگاری بدانند، به منزل آنها تماس گرفته و نظرشان را میپرسد. اما در شیراز این پاسخ متفاوت و کمی قاطعانه تر است !

رسم جواب خواستگاری به سبک شیرازی ها

رسم شیرازی ها در شب خواستگاری به این صورت است که آنها جواب را همان شب با نوع پذیرایی میدهند! شاید کمی عجیب باشد ولی در واقعیت، اگر جواب خانواده دختر مثبت باشد، با شربت از خانواده پسر پذیرایی میکند. در غیر اینصورت جواب آنها منفی است. اگر جواب آنها مثبت باشد، رسم های بعد از شب خواستگاری که شامل سرزده رفتن به خانه داماد، مراسم سوری، عقد خصوصی و عمومی، دست بوسون آغاز می شود! اگر میخواهید از این رسم های عجیب و در عین حال جالب شیرازی ها بیشتر بدانید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

نوبت به اینجا میرسد که جواب خواستگاری از طرف خانواده دختر، مثبت بوده است و حالا خانواده پسر باید منتظر بمونند تا خانواده دختر تحقیقات خودشان را شروع کنند. اما این تحقیقات از آنجایی جالب می شود که خانواده دختر در یک روز و زمان خاص تصمیم میگیرند سرزده به منزل خانواده پسر بروند! البته این رسم بیشتر در قدیم اجرا میشده است و شاید در زمان حال، اینکار انجام نشود. بعد از تحقیقات برای ازدواج، نوبت به برنامه ریزی عروسی و تعیین مهریه، خرید لباس عروس و داماد، زمان و مکان برگزاری عقد و عروسی و … میرسد که بر عهده بزرگان دو خانواده خواهد بود. البته این مورد در بسیاری از رسم های قدیم بوده و حتی باعث میشده است که عروس و داماد اکثر مشکلاتشان برای شروع زندگی حل شود.

مراسم سوری و عقد

یکی از رسم هایی که از آن نامبرده شد، مراسم سوری است. شرکت کنندگان و مهمانان این مراسم تنها دوستان عروس و داماد هستند. البته جهت پذیرایی از مهمانان مادر عروس و داماد نیز در مراسم شرکت میکنند. مراسم سوری با هدیه های دوستان عروس و داماد که اکثرا پارچه است، شروع می شود و با خواندن شعر و بعد از پذیرایی تمام می شود. شیرازی ها رسم دارند که دو نوع عقد برگزار کنند. البته در زمان حال در بیشتر مراسم عقد و عروسی را با هم برگزار میکنند اما منظور از برگزاری دو عقد، یکی خصوصی که شرکت کنندگان از نزدیکترین های عروس و داماد هستند و دیگری عقد عمومی که شامل سایر بستگان و اقوام است.

بعد از مراسم عقد، داماد باید به خانه مادرزنش برود و دست او را ببوسد. بعد از آن مادرزن با دادن هدیه از او تشکر و استقبال میکند. البته اینکار را داماد باید یکبار دیگر در فردای عروسی انجام دهد و سپس همراه با مادرزن به منزلش می رود و با حضور دو خانواده و مهمانان دعوت شده، جهیزیه عروس همراه با هدیه های عروسی به همه نشان داده می شود. (این رسم را معمولا با نام جهازبینی میشناسید اما در شیراز علت اصلی برگزاری این مراسم دیدن هدیه های عروسی است که از آن به عنوان گل یاد میکنند.) البته رسمهای دیگری برای ازدواج در شیراز وجود دارد که شاید دیگر خیلی کم یا اصلا برگزار نشود.

منبع اطلاعات فوق اینجاست.




https://citybin.ir/shiz/wp-content/uploads/2020/03/1.gifاگر دوست دارید شما یا کسب و کارتان، مثل: درباره آداب و رسوم شیراز در گوگل و اینترنت دیده شود.

اینجا کلیک کنید.گل



محرم و آئین‌های عزاداری در شیراز

محرم و آئین‌های عزاداری در شیراز

ایسنا/فارس محرم به روز نهم رسید. محرمی که با خود شمیمی از حسین(ع) می‌آورد و حسینی که نامش با جان شیعیان آمیخته و ذکر دل همه‌شان است. محرم به روز نهم رسید و تاسوعا شد، تاسوعای حضرت عباس(ع) علمداری که بر دل‌های عاشقان یکه‌تازی می‌کند و این روزها و شب‌ها به نامش ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، چنان همه‌ جا رنگ و نوای عزا به‌ خود گرفته که امروز همان محرم سال 61 هجری است. روز واقعه، روز عباس، روز حسین، روز عشق بازی با جانان، همان روزی که به جان عالم شورش افکند و نوحه و عزا و ماتم را برای محرم ابدی کرد.

تاسوعا رسید و به‌دنبالش عاشورا هم خواهد آمد و رستخیز عظیمی زمین و آسمان را فرا می‌گیرد تا عالیمان نفخ صور را در عرش اعظم به گوش جان بشنوند، همان صبح تیره‌ای که کار جهان و خلق جهان درهم خواهد ریخت. همان روزی که خورشید از مغرب طلوع خواهد کرد و آشوبی فراگیر تمام ذرات را در برخواهد گرفت.

گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست/ این رستخیز عام که نامش محرم است، محرم و عزا و ماتم، جن و ملک و انس را در غمی بزرگ فرو برده و پیشانی‌ها بر زانوی غم قرار داده است، روزی که به‌راستی عزای اشرف اولاد آدم برپا است.

بقیه مطالب اینجاست.


موسیقی، فرهنگ و آداب و رسوم بومی مردم شیراز

حافظان موسیقی دستگاهی

شیراز را می ‏توان یکی از محورها و کانون‌های شکل ‌گیری موسیقی دستگاهی نامید. همچنین این منطقه، برای حفظ و پایداری موسیقی دستگاهی، تلاش فراوانی کرده است.

 


فرهنگ سرزمین شیراز

شیرازی‏ ها مردمانی صلح طلب و عاشق پیشه اند. سعدی و حافظ دو نماد برجسته این شهر محسوب می شوند که در سراسر ایران، مشهورند و مایه افتخار شیراز و ایران به حساب می آیند. جایگاه حافظ چه از لحاظ مذهبی و چه از لحاظ فرهنگی، چنان والاست که معمولاً دیوان غزلیاتش در کنار قرآن و مفاتیح در خانه های ایرانیان، موجود است. تفأل به حافظ از شهر عشق و هنر به سراسر ایران، منتقل شده است. همچنین دیوان حافظ و سعدی، از جمله پرفروش ترین کتاب های ایران است.


استقبال از نوروز: مردم شیراز هم مثل همه مردم ایران، پیش از نوروز، خانه تکانی می کنند. اما سنت های خاصی مثل پختن نان شیرین هم دارند که حتماً برای عید نوروز و رسیدن بهار، انجام  می شود.مطالب بیشتر اینجاست.


آداب رسوم مردم شیراز در ایام نوروز (از آبتنی در حوض ماهی تا عروسی درخت نارنج)
تهیه شیرینی و تنقلات مخصوص نوروز: مردم شیراز به خصوص شهر شیراز از 15 روز پیش از تحویل سال نو، به استقبال نوروز می‌روند. به این صورت که مردان با تهیه شیرینی و تنقلات و زنان با دوختن و تهیه لباس‌های نو برای خود و فرزندان و همچنین خانه تکانی مقدمات ورود به سال جدید را فراهم می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در گذشته مردم شیراز خودشان شیرینی عید را درست می‌کردند و عمدتا انواع نان‌هایی که طعم شیرینی داشتند را می‌پختند. نان شیرین را بعد از این که از تنور بیرون می‌آوردند تا هنوز نرم و تازه بود، چند بار تا می‌زدند تا به صورت یک مربع به اندازه کف دست درآید. این نان بعد از چند دقیقه تـُرد و بسیار شکننده می‌شد که بسیار خوشمزه و بی‌نظیر بود. همچنین در کنار نان شیرینی از وسایل پذیرایی دیگر عید به مانند تنقلاتی مثل برنجک، اَخُرِک و دنگو نیز استفاده می‌کردند که آن‌هم توسط زنان هنرمند شیرازی تهیه می‌شد.

بقیه مطالب اینجاست.



لیست کلیه دیدنی های شیراز

جاذبه های گردشگری شیراز تعداد فراوانی دارد که هر میهمانی را عاشق خود می کند و ما این مراکز گردشگری را به چند دسته کلی تقسیم می کنیم که عبارتند از :

1. آرامگاه های مشاهیر( مهد شعر و ادب پارسی)

2. باغ های تاریخی و به غایت زیبا

3. اماکن تاریخی و مذهبی

4. موزه ها (نمایش تاریخ ایران )

5. جاذبه های طبیعی (جاذبه هایی از جنس طبیعت )

6. مراکز خرید و تجاری

دیدار از گوشه گوشه این شهر تاریخی و مهد شعر ایران، آرامش را به سراسر وجودمان تزریق می کند و بعد از سفر روحیه ای عالی خواهید داشت

مابقی مطالب را اینجا ببینید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *