گیاهان

معرفی گیاه آپارتمانی ناوک یا میگو طلایی

معرفی گیاه آپارتمانی ناوک یا میگو طلایی

معرفی گیاه آپارتمانی ناوک یا میگو طلایی

سلام و درود به کاربران گرامی وب سایت شیرازیاب، در این مطلب به معرفی گیاه آپارتمانی ناوک یا میگو طلایی می پردازیم، در ادامه معرفی، شرایط و نیازهای گیاه ناوک، آفت ها و بیماری ها و نحوه تکثیر گیاه ناوک و همچنین بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی شما اطلاعاتی است که برای شما همراهان عزیز آورده شده است. امید است که این مطلب مورد توجه شما همراهان همیشگی واقع شود. از اینکه با پیشنهادات و انتقادات سازنده خود ما را در بهبود و پیشرفت هرچه بیشتر شیرازیاب یاری می نمائید،سپاسگزاریم.

 

معرفی گیاه آپارتمانی ناوک یا میگو طلایی

 

معرفی گیاه آپارتمانی ناوک یا میگو طلایی

نام انگلیسی : Justicia Brandegeana
خانواده : Acanthaceae
بومی : مکزیک
نام های دیگر : ناوک ، بلپرون ، گل میگو، گل شمعی، گیاه مشعلی

 معرفی گیاه آپارتمانی ناوک یا میگو طلایی

گیاه ناوک ، بلپرون یا میگو طلایی درختچه ای همیشه سبز است که متعلق به خانواده گیاهان آکانتاسیا می‎ باشد. این گیاه نیازمند مراقبت اندکی است و در صورت به عمل آمدن مراقبت صحیح از آن، 10 الی 20 سال عمر خواهد کرد .

گیاه ناوک

گیاه ناوک دارای برگ های بیضی شکل است و ارتفاع آن ممکن است به بیش از 1 متر برسد . تراکم شاخه ها معمولا به ارتفاع گیاه بستگی دارد ، پس از آنکه ارتفاع گیاه به بیش از 1 متر رسید، تراکم شاخ و برگ ها کاهش می ‎یاید .

برگ های سبز این گیاه به طور معمول 3.5 تا 7.5 سانتی متر اندازه دارند و به سمت انتهای شاخه ها رشد می ‎کنند و در صورتی که گیاه از نور کافی برخوردار شود، برگ ها دارای نقاط سفید رنگی خواهند شد.

 

معرفی گیاه آپارتمانی ناوک یا میگو طلایی

معرفی گیاه آپارتمانی ناوک یا میگو طلایی – شرایط و نیازهای گیاه ناوک یا میگو طلایی

نور مورد نیاز گیاه ناوک:

به مکانی روشن و پرنور اما به دور از تابش مستقیم آفتاب احتیاج دارد. در پاییز و زمستان نور مستقیم مشکلی , ایجاد نمی‌کند.
برای گلدهی به چهار ساعت نور مستقیم احتیاج دارد و در فصول کم نور میتوانید از, لامپ‌های فلئورسنت در ۲۰سانتی‌متری از آن استفاده کنید.
نور مستقیم باعث سوختن نوک و حاشیه برگ‌ها و خشکیدن غنچه‌ها می‌شود. نور کم هم باعث دراز شدن ساقه‌ها, و فاصله برگ‌ها از هم می‌شود.
برای نور مستقیم از ساعاتی استفاده کنید که نور خورشید داغ نباشد، مثل اول صبح.

دمای مورد نیاز گیاه ناوک:

حداکثر درجه حرارت در بهار و تابستان ۱۸ درجه و در زمستان با شروع برگ ریزان ۷ درجه است و باید در چایی سرپوشیده محافظت شود.

رطوبت و آبیاری مناسب گیاه ناوک:

آبیاری منظم به رشد و گلدهی کمک می‌کند اما نباید اجازه بدهید که خاک، خیس باقی بماند؛ بنابراین اجازه بدهید , سطح خاک خشک شده و بعد به گیاه آب بدهید.
خاک خشک یا غرقابی هر دو می‌توانند باعث ریزش غنچه‌ها و عدم تشکیل غنچه‌های جدید بشوند.
در زمستان هُویا یل پیچ شمعی نیاز آبی کمتری دارد و بهتر است از آب ولرم برای آبیاری استفاده بشود.
رطوبت هوا هم مهم می‌باشد؛ اگر نمی‌توانید از آب بدون املاح برای غبارپاشی استفاده کنید، از ظرف آب , و سنگ‌ریزه استفاده کنید طوری که گلدان روی سنگ بوده و با آب تماس نداشته باشد.
دمای مناسب برای رشد این گیاه ۱۸- ۲۴ درجه است. اجازه ندهید دما کمتر از ۱۶درجه بشود. در فصل سرد, هم گیاه را دور از بخاری و شوفاژ قرار بدهید.

تغذیه و کود دهی مورد نیاز گیاه ناوک:

با شروع گلدهی هر دو هفته یکبار تا آخر تابستان با مواد غذایی مایع و یا جامد محلول در آب  طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

خاک مورد نیاز گیاه ناوک:

بهترین خاک، خاک آماده حاوی کمپوست و دارای زهکش مناسب است.

زمان تعویض گلدان گیاه ناوک:

در اوایل تابستان شاخه های دراز و منحرف را قطع کنید و گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید.در سالهای بعد احتیاج به تعویض گلدان نیست و اقدام به تعویض خاک های سطحی گلدان با خاک نو و غنی نمایید.

هرس کردن گیاه ناوک:

قبل از تعویض گلدانها و رشد جوانه ها در بهار،شاخه های دراز و  منحرف را درست از بالای محل برگ قطع و کلها و براکته های خشک را از محل تشکیل و بالای برگ ها را حذف کنید.



https://citybin.ir/shiz/wp-content/uploads/2020/03/1.gifاگر دوست دارید شما یا کسب و کارتان، مثل: معرفی گباه آپارتمانی ناوک یا میگو طلایی در گوگل و اینترنت دیده شود.

اینجا کلیک کنید.گل



معرفی گیاه آپارتمانی ناوک یا میگو طلایی- آفت ها و بیماری های گیاه ناوک یا میگو طلایی

  • اگر برگهای گیاه ناوک بد شکل شد و حشرات ریز و مواد چسبناک روی برگها مشاهده کردید، به مدت چهار هفته با سم حشره کش گیاه را سمپاشی کنید.
  • اگر برگهای گلدان به زردی گرایید، خاک باتلاقی شده است. آبیاری را کمتر کنید زهکش خاک را بررسی نمایید تا آب داخل گلدان باقی نماند.
  • شاخه های دراز و منحرف این گیاه به ما میگوید هوا خیلی گرم است. پس گلدان را به محل خنک تری ببرید و شاخه‌ها را هرس نمایید.
  • رنگ پریدگی براکته های گل تابستان کمبود نور و در زمستان گرمی هوا است.
  • گلهای ناوک فقط یک هفته عمر دارند و ریزش آنها کاملاً طبیعی است اما سیاه شدن براکته ها و فلسهای روی گل در اثر غبار پاشی روی گلها ایجاد می شود.
  • رطوبت محیط گلدان را به وسیله آبی که در زیر گلدانی حاوی سنگریزه ریخته می شود تامین کنید.
  • مواد براق کننده شیمیایی برگها را سیاه می کنند پس برای تمیزی فقط از غبار پاشی روی برگها انتقاد کنید در صورتی که در فصل تابستان برگها ریزش می کنند، یعنی گیاه تشنه است و اگر این علامت در زمستان دیده شد یعنی هوای محیط سرد است.

معرفی گیاه آپارتمانی ناوک یا میگو طلایی – نحوه تکثیر گیاه ناوک یا میگو طلایی

قلمه زنی: برای قلمه زنی بهتر است در فصل بهار قلمه هایی به طول 6 تا 8 سانتی متر از گیاه مادر جدا نمایید حواستان باشد قلمه های گیاه را با یک کاتر تمیز و تیز به صورت افقی برش دهید.
برگ هایی که در انتهای قلمه قرار دارند را جدا کنید و تنها دو تا سه برگ در بالای قلمه وجود داشته باشد. اگر تعداد برگ ها بیشتر از این حد باشد سرعت ریشه زنی گیاه افزایش می یابد.

قبل از کاشت قلمه در گلدان، آنها در هورمون ریشه زایی فرو برید تا ریشه زایی گیاه را تحریک کنید. در هر گلدان می توانید تا 7 قلمه بکارید. خاک کشت هم بهتر است از کمپوست و شن باشد.
پس از اینکه قلمه ها را در خاک نهادید، رطوبت خاک را تامین کنید سپس بر روی آن نایلونی قرار دهید که سوراخ های کوچکی بر روی نایلون وجود داشته باشد.
پس از گذشت 7 الی ده روز نایلون را از گیاه حذف کنید برای آبیاری مجدد می توانید با اسپری آن را ابیاری کنید.
گلدان را در جایی بگذارید که دمای هوا مناسب بوده و به دور از نور مستقیم آفتاب باشد.

 

بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی شما

همانطور که می دانید تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی یکی از مهمترین فاکتورها برای شادابی و زیبایی گیاهان شما می باشد.

کود مناسب برای گیاهان آپارتمانی:

کود مایع به احتمال بهترین کود برای رشد سریع گل و گیاه خانگی می باشد و این کود مخصوص گیاهان آپارتمانی می باشد زیرا به اندازه کافی غذا به تمام سیستم ریشه گیاه می‌رسد.
همچنین می‌توانید آن را با توجه به دوره رشد یا خواب گیاه تنظیم کنید. از پودرهای قابل حل نیز می‌توانید به همین شیوه استفاده کنید. اگر گیاهتان خیلی ناراحت به نظر می‌رسد، غذای قابل حل بهترین راه سرحال کردن سریع آن است.

مزایای کود کامل گیاهان آپارتمانی :

۱- حاوی اسید های آمینه است که باعث تجزیه و جذب بهتر مواد توسط ریشه می شود.

۲- به جز ترکیبات قلیایی با اغلب آفت کش ها قابل اختلاط است.

۳- حاوی کلات ریز مغذی های روی ،آهن ،منگنز، مس و عناصر برم و مولیبدن به صورت مایع است.

۴- حاوی عناصر n.p.k به صورت مساوی جهت رشد و نمو کلیه گونه های گیاهی.

گیاهان خانگی عموما دارای دو دسته هستند:

گیاهان با برگ های تزیینی و گیاهان گلدار

برای این نوع از گیاهان کودهای کامل موجود در بازار که دارای اندازه ای برابر از پتاسیم، فسفر و نیتروژن می باشند مناسب است، که فرمول این نوع از کودها ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۲۰-۲۰-۲۰ می باشد.
توجه کنید برای گیاهان گلدار کودهایی که فسفر و پتاسیم آنها بیشتر از نیتروژن می باشد بهتر هستند، و گیاهانی که فقط برگهای تزیینی دارند به کودهایی با نیتروژن بیشتر نیازمندند، به طور مثال می توان برای گیاهان برگی از فرمول ۲۰-۲۰-۳۰ بهره گرفت.

نحوه کود دادن

چه موقع باید به گیاهانتان غذا بدهید؟

اگر گیاه شرایط خیلی بدی دارد، همین حالا لازم است این کار را بکنید. در غیر این صورت تغذیه فقط به طور کلی در فصل رشد انجام می‌شود که دفعات بیشتری به گیاه آب می‌دهیم.
اگر تازه گلدان گیاهتان را عوض کرده‌اید، چند ماه تا تمام شدن غذای درون کمپوست فرصت دارید. اکثر گیاهان هر ۲ تا ۴ هفته یکبار به غذا نیاز دارند.

توجه کنید که نباید گل و گیاه خود را فراموش کرده و سپس کلی غذا به آن بدهید، زیرا این مساله باعث بروز مشکلات بیشتری می شود، از قبیل پژمرده شدن برگ‌ها و بدشکل شدن برگ‌های جدید. اغلب دادن کود گلهای آپارتمانی کمتر در دفعات کمتر بهتر از دادن غذای زیاد در فواصل زمانی نامنظم است.

منبع: سایت گلابتون

 

در صورت علاقه مندی از مطالب زیر دیدن فرمایید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *