آدرس

چهارراه یافت آباد

چهارراه یافت آباد

سلام بر شما همراهان گرامی سایت سیتی بین. قصد داریم اطلاعات مفیدی در خصوص  چهارراه یافت آباد را در اختیار شما قرار دهیم.

چهارراه یافت آباد

 

یافت‌آباد محله‌ای قدیمی در جنوب غربی شهر تهران است که در منطقه ۱۸ شهرداری تهران واقع شده‌است.

پس از فتح شیراز به دست آقامحمد خان قاجار، لطفعلی خان زند آخرین پادشاه سلسه زندیه به تهران منتقل و به دستور آقا محمدخان کشته شد و پیکرش را در امامزاده زید در بازار قدیمی به خاک سپردند. پس از آن بستگان خاندان زند ک اصالت لر داشتند مورد خشم و غضب قرار گرفته و به نقاط مختلف ایران از جمله قم، ورامین، اطراف تهران (یافت آباد)، استر آباد و … تبعید یا متواری می‌شوند.

 افرادی از خاندان زند که به یافت آباد کوچ می‌کنند در قلعه اسکان می‌شوند که در سال‌های بعد به تدریج در همان‌جا در کنار ساکنان بومی تر ساکن می‌شوند و توانستند تملک برخی از زمین‌های اطراف را بدست آورند. از میان مردم یافت آباد، تنها خاندان یافت‌آبادی از بازماندگان اصلی خاندان زند هستند. زندیه‌های یافت آباد هیچ ارتباطی به کریمخان زند ندارند و حدود ۱۲۰ سال پس از انقراض سلسله زندیه و مستقیماً از ملایر به یافت آباد کوچ کرده‌اند و تنها از ایل زند لرستان و نهاوند و ملایر هستند. [۱] [۲].[۱][۲]

 



https://citybin.ir/shiz/wp-content/uploads/2020/03/1.gifاگر دوست دارید شما یا کسب و کارتان، مثل: چهارراه یافت آباد در گوگل و اینترنت دیده شود.

اینجا کلیک کنید.گل



چهارراه یافت آباد بلوار معلم

استان تهرانتهراناستان تهران، تهران، معلم، بعد از بهار

 

موقعیت ایستگاه اتوبوس چهارراه یافت آباد در محله بهداشت تهران را به همراه آدرس در نقشه نشان ببینید.

ایستگاه اتوبوس چهارراه یافت آباد (ایستگاه اتوبوس) در محله بهداشت تهران و خیابان معلم واقع شده است. این ایستگاه یکی از سیزده ایستگاه اتوبوس در محله بهداشت تهران می‌باشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی بازار مبل ایران شماره 3 و همچنین داروخانه شبانه روزی دکتر پیرایش خیر، سفره خانه شبستان، آزمایشگاه پاتو بیولوژی امیرکبیر، فروشگاه مبل سلامی و بانک کشاورزی قرار گرفته است.

 

چهارراه یافت آباد تهران

راه‌های ارتباطی

 

چهارراه یافت آباد میدان معلم

 

این منطقه که از توابع شهرستان ری بود «غار و فشاپویه» نامیده می‌شد. شهر ری در تقسیم‌بندی‌های سال ۱۳۰۰ مرکز بخش غار بود و غار خود به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شد. در این تقسیم‌بندی غار غربی منطقه آبادی بود که از ۲ منطقه کوچکتر تشکیل شده بود. غار غربی همان یافت آباد کنونی است که امروزه جاده قدیم کرج، شهریار و قم از شمال، مرکز و شرق آن عبور کرده و راه‌آهن جنوب هم از جنوب آن می‌گذرد. .[۳]

 

چهارراه یافت آباد

 

پس از فوت محمد شاه و پناهنده شدن حاجی میرزا آقاسی به شاه عبدالعظیم، و حدود ۱۵۰ قبل ناصرالدین شاه چهارمین پادشاه قاجار این زمین‌های بکر و خالی از سکنه را تصاحب و نام آن را یافت آباد (به معنی من یافتم) نامگذاری نمود.[نیازمند منبع] در سفرنامه عتبات ناصرالدین شاه آمده‌است که شبی را در این منطقه مانده و از هوای آن نیز تعریف نموده‌است. وی پس از آن مالکیت روستا را به یکی از شاهزادگان قاجار عبدالحسین میرزا فرمانفرما داماد مظفرالدین شاه قاجار و نوه عباس میرزا ولیعهد فتحعلیشاه واگذار کرد که پس از وی نیز آن را میان ورثه خود (محمد ولی میرزا فرمانفرماییان) تقسیم نمود.

چهارراه یافت آباد کجاست

عبدالحسین میرزا فرمانفرما که در سریال تلویزیونی معروف از وی به هزار دستان تعبیر شده‌است، دایی دکتر محمد مصدق و ثروتمندترین فرد تاریخ ایران و از ملاکین بزرگ بوده‌است که در ولایات مختلف ایران از جمله آذربایجان، تهران، کرمانشاه، همدان و … دارای املاک زیادی بود. سرگذشت عبدالحسین میرزا فرمانفرماییان و ۱۱ فرزندش از جمله نصرت الدوله فیروز وزیر امور خارجه رضاشاه پهلوی و مریم فیروز، در تاریخ معاصر ایران یعنی اواخر قاجاریه و پهلوی اول و دوم بسیار قابل تأمل و عبرت آموز است. پیشنهاد می‌شود خوانندگان عزیز حتماً آن را از منابع تاریخی و از جمله ویکی‌پدیا مطالعه نمایند.

چهارراه یافت آباد فرش فروشی

 وی بعدها یک سوم (دودانگ) از کل یافت آباد را به داماد خود حاج علینقی غیاثی از ملاکین بزرگ دهستان غار (وصفنارد، چهاردانگه، اسماعیل‌آباد(تهران)، یافت آباد، قلیانی و…) واگذار کرد و مالکیت عمده زمین‌های یافت آباد تا اواخر پهلوی اول در اختیار این خانواده باقی ماند تا آنکه در دوران پهلوی در ماجرایی معروف بخش بزرگی از زمین‌های یافت آباد به واسطه حاج علینقی غیاثی از مالکیت قجرها خارج شد.

چهارراه یافت آباد شهرک ولیعصر

 

با توجه به بافت قدیمی بعضی محله‌ها و اینکه بیشتر سند ملک‌ها سند اوقافی می‌باشد، ولی این محله‌ها دیگر مثل قبل نیستند واکثرا دارای سند ۶دانگ هستند وارزش ملکها بسیار بالا رفته‌است محله‌های قلعه بالا و پایین که قواعد شهرسازی را رعایت نکرده‌اند این محله‌ها دارای محدوده قیمت کمتری نسبت به قیمت محله‌های همجوار است و همین موضوع سبب کنار هم قرار گرفتن قشرها مختلف جامعه در جوار یکدیگر شده‌است.

 

چهارراه یافت آباد مبلمان

مسجد الغدیر (از بزرگترین و معروف‌ترین مساجد این محله است)

مسجد ۱۴معصوم (این مسجد در سال۹۴ تخریب و نوسازی شده‌است و در ۵طبقه به متراژ۴۰۰۰مترمربع بنا گردیده با امکانات؛ درمانگاه خیریه. سالن همایش. سالن غذاخوری و…۹

مسجد المهدی

 

حسینیه امام جعفر صادق (ع)

 

چهارراه یافت آباد منطقه

معرفی مراکز آموزشی و فرهنگی محله یافت آباد[ویرایش]

مدرسه آزادی

مدرسه قدس

مدرسه شهید فهمیده

مدرسه فدک

هنرستان حضرت مریم

دانشکده فنی انقلاب اسلامی شماره ۴ (برادران شهید بهرامی)

 

 

چهارراه یافت آباد مبل

 

عبدالکریم تقدیسی آخرین خان محله یافت آباد تهران، بزرگ خاندان و کدخدای یافت آباد بود. او که فردی با سواد بود و به مردم داری شهرت داشت، پس از تلاش بسیار موفق شد برای برخی از زمین‌های یافت آباد سند اعیانی بگیرد. او پس از آن تمام این زمین‌ها را به مردم واگذار نمود و به واسطه حضور او وضعیت یافت آباد و ساکنان آن بهبود زیادی پیدا کرد. در رابطه با اداره یافت آباد میان نامبرده با خانواده فرمانفرماییان معروف اختلاف وجود نداشت. مردم یافت آباد از وی به نیکی یاد می‌کنند. درگیری‌هایی موردی نیز گاهی در مورد زمین‌ها به نزاع و کشته شدن طرفین نیز منجر می‌شد.

مقبره‌های نسبتاً قدیمی در قبرستان یافت آباد واقع شده‌است حداکثر قدمت قبرهای این قبرستان به سال ۱۳۲۰ شمسی بازمی‌گردد. زمین این قبرستان و زمین قبرستان قدیمی یافت آباد وقف مرحوم حاج مختار شمشیرگرها بوده‌است که هم‌اکنون نیز برخی از وراث وی ادعای مالکیت و تولیت آن را دارند؛ و بین سازمان اوقاف و خاندان شمشیرگرها به عنوان متولی وقف نامه بر سر تولیت این قبرستان اختلاف وجود دارد. از دیگر خان های یافت آباد خاندان بختیاریان بودن که متولی کشاورزی درختان خارجی در روستا ، دیگراعضای خاندان آنها در باب روستای قمصر ری بودند. .[۴]

 

 

 

مطالب بیشتر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *