دسته‌بندی نشده, ساختمانی

کارخانه آجر نما در شیراز

کارخانه آجر نما در شیراز

کارخانه آجر نما در شیراز

در این مقاله از سایت شیرازیاب برای شما همراهان گرامی به طور مفصل در رابطه با انواع کارخانه آجر نما در شیراز صحبت خواهیم کرد.با ما همراه شوید.

آجر نما چیست

در واقع آجر نما یکی از متریال های مرسوم برای نمای ساختمان ها میباشد، که طی سال های اخیر بسیار مورد استفاده ساختمان سازها ، دکوراتور ها و … قرارگرفته است ، از این رو استفاده از آجر در نما ساختمان ها باعث حفظ معماری ایرانی خواهد بود، همچنین مجوز های شهرداری در کمیته نما همواره میل به استفاده از این متریال در نما دارد، که همین امر موجب شده بسیاری از ساختمان سازها که تمایل به استفاده از سنگ در نمای ساختمان از این موضوع ناراضی باشند،

کارخانه آجر نما در شیراز

کارخانه آجر نما در شیراز

آجر نسوز

آجرنسوز جدیدترین نوع اجر است که به علت مزایای زیاد، در ساختمان های امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. این آجر یک عایق حرارتی است که علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی، در برابر گرما و حرارت نیز مقاومت بالایی دارد.

آجر نسوز خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت بالا از دست نمی دهد، به همین علت از آن برای پوشش دیوار داخلی شومینه استفاده می شود.

طول عمر بالا، دوام و استحکام، زیبایی و ثبات رنگ از ویژگی های ممتاز این اجر هستند که آن را به بهترین گزینه برای معماران و سازندگان تبدیل کرده است.

این نوع اجر در برابر فرسایش، خراشیدگی، حرارت، اشعه آفتاب، رطوبت و تغییرات آب و هوایی مقاوم است و به علت استفاده از مواد معدنی در ساخت آن یک آجر بی نظیر برای مصارف ساختمانی به شمار می آید. قیمت آجر نسوز در مقایسه یا سایر آجرها بالاتر است

سابقه استفاده از آجر نسوز نما در ایران

از اصلی ترین بناهای آجری مربوط به ایرانیان باستان طاق کسری یا همان ایوان مدائن در شهر تیسفون، می باشد که قدمت آن به دوره ساسانیان یعنی ۱۸۰۰ سال پیش باز می گردد. از دیگر بناهای آجری ایران چغازنبیل شوش می باشد که در حدود ۱۳۰۰ سال پیش بنا شده است. .  . شاید مهم ترین کاربرد آجر در زمان باستان را بتوان به استفاده از آن در زمینه ثبت فرامین شاهان نسبت داد. فرامینی که بر روی خشت نگاشته می شد و پس از پخته شدن، سخت و پایدار شده و تا امروز به جای مانده است. نمونه های بسیاری از این فرامین از ایران باستان به یادگار مانده است.

مراحل تولید آجر عبارتند از :

آماده سازی خاک رس :

خاک رس برای ساخت آجر به روش دستی یا با ماشین برداشت و با کامیون یا تسمه نقاله به کارخانه آجرپزی منتقل می شود.

مناسب سازی خاک جهت استفاده :

کلوخه‌های بزرگ با سنگ‌شکن شکسته شده و به وسیله تسمه نقاله به محل موردنظر منتقل می شود. جداسازی مواد نباتی و دانه‌های درشت خاک صورت می گیرد و مواد لازم برای تهیه گل مهیا می شود.

مراحل آماده کردن گل و قالب‌گیری خشت :

الف_ خشت‌زنی و آماده کردن گل :

هدف از تهیه کردن گل به دست آوردن گلی مناسب، یکدست و بدون کلوخه و مواد اضافی خارجی است. در راه و روش قدیمی و سنتی بعد از سرند کردن و یکدست‌سازی خاک آخوره ای می سازند و مقدار آبی با حدود 30 الی 35 درصد از وزن خاک به آن اضافه می شود. سپس گل را ورز می دهند تا حالت خمیری به خود بگیرد و بدون این که فشارزیادی نیاز باشد، گل در قالب ریخته می شود و با فشار دست خشت‌زنی انجام می گیرد.
به دلیل اینکه در این روش خشت‌زنی با دست صورت می‌گیرد گاهی مواقع جهت آسودگی در قالب‌گیری میزان آب افزوده شده تا دو برابر افزایش می‌یابد. آجری که به این صورت تهیه می‌شود سبک و پوک است. آجر فشاری یا گری نام این نوع آجر است.

کارخانه آجر نما در شیراز

کارخانه آجر نما در شیراز

برای خشت‌زنی با دست از انواع قالب‌های زیر می‌توان استفاده کرد:

-قلب چهارتایی خشت‌زنی
-کلاف قالب (کشیده) بدون ته
-قالب جفتی (خشتی) ایرانی
-کلاف قالب تکی مربع (خشتی) بدون ته

انواع آجر نما در ساختمان
بیشتر بخوانید

خشت‌زنی در کارخانه

روشهای قالب گیری گل و خشت زنی  در کارخانه:

خمیری شکل یا روش گل نرم :

در این روش آب به میزان 20 الی 30 درصد وزن خاک به آن اضافه می‌شود. خمیر گل از میان ماشین مکنده‌ای به شکل چرخ‌گوشت که نام دارد عبور داده می‌شود؛ و سپس هوا زدایی می‌شود. بعد از هوا زدایی خمیر با سیم بریده می‌شود. بعد از اینکه خشت تهیه شد به دستگاه خشک‌کن انتقال داده می شود.

گل سفت :

در تهیه گل سفت حدود ۲۵_۲۰ درصد وزن خاک به آن آب افزوده می‌شود. مابقی مراحل تهیه این نوع گل نیز مانند گل نرم است، فقط فرق بین این دو به دلیل استفاده از آب کمتر آجر ساخته شده مقاومت بیشتری دارد.

پرس کردن خاک نیمه‌خشک :

ابتدا در حدود ۸_۱۰ درصد وزن خاک به آن اضافه می‌شود تا دانه‌های موجود مرطوب شوند. بعد از مرطوب کردن خاک فشاری با تقریب ۸۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع توسط دستگاه پرس بر آن وارد می‌شود و خشت به وجود می‌آید. در این مرحله دیگری نیازی به خشک‌کردن خشت مدنظر نیست.

روشهای خشک کردن خشت:

  • قرار گیری خشت در هوای آزاد به مدت ۱۳_۱۵ روز

  • بهر ه گیری از کوره حلقه ای شکل هوفمان و قرار دادن خشت در اتاقک‌های کوره یا بام آن

  • استفاده از گرم‌خانه (اتاق گرم): اتاقی بلند و باریکی که از پایین آن هوای داغ رد و بدل می‌شود. رطوبت فضا نیز از سمت بالای اتاق مکیده می‌شود.

  • بهره‌گیری از تونل گرم :

در این مکان خشت‌ها روی واگن قرار می گیرند و از یک سو هوای گرم وارد تونل می شوند. در پایان کار که خشت ها به انتهای تونل می رسند رطوبت خود را از دست می دهند. بعد از خشک کردن خشت برای تهیه آجر لعاب دار به آن لعاب می دهند. در حین پخت آجر لعاب هم میپزد. لعاب هایی که دمای پختن کمتری نسبت به آجر نیاز دارند می توان بعد از ساخت آجر انجام داد.

تهیه آجر یا به عبارتی آجرپزی :

بعد از خشک شدن خشت‌ها در کوره چیده می‌شوند. نحوه چینش خشت‌ها باید به گونه ای باشد که گازهای داغ و شعله با به راحتی بتوانند از میان آن‌ها عبور کنند. آجرپزی یعنی گرما دادن به آجر به شکلی که آب تبلور خاک رس بپرد و دانه‌های خاک به خوبی به هم بچسبند و جسم سختی به وجود آورند.
درجه‌ای که برای پخت آجر استفاده می شود از ۸۰۰_ ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد است و مدت پخت با توجه به نوع کوره و نحوه رساندن حرارت به خشت‌ها از یک الی هفت روز متغیر است.

به چند آجر نما نیاز دارید؟

این سوال را همه کسانی که می خواهند خانه خود را تحمیل کنند می پرسند. شما باید مقدار مواد را متناسب با بودجه محاسبه کنید. برای این کار می توانید خود را با یک ورق کاغذ و یک مداد مسلح کنید. برای این ، لازم است که نمودار خانه را با ابعاد آن ترسیم کرده و مساحت دیوارها را محاسبه کنید. مساحت پنجره ها و درها را فراموش نکنید. با دانستن مساحت دیوارها و مساحت یک آجر ، می توانید مقدار مواد را محاسبه کنید

نما کاری بلوک های خانه فومی با آجر

در بازار مدرن مصالح ساختمانی زیادی وجود دارد. محبوبیت زیاد ساخت خانه ها از بلوک های فوم است. این ماده سبک است و اندازه نسبتاً بزرگی دارد که زمان ساخت را تا حد زیادی کاهش می دهد. متأسفانه ، این ماده متخلخل است و قادر به جذب رطوبت است و این منجر به تخریب می شود. بنابراین ، چنین ساختمانی باید محافظت شود. این را می توان با روکش آجر انجام داد. برای شروع دیوارهای خانه باید عایق بندی شود ، برای این کار می توانید از پلی استایرن فوم استفاده کنید و آن را روی دیوارهای سراسر منطقه ثابت کنید. پس از آن ، به آستر خانه ادامه دهید.

علت انتخاب

برای این ما یک آجر نما را انتخاب می کنیم. در ردیف اول سنگ تراشی سوراخ های تهویه تا اندازه 13 سانتی متر ایجاد می کنیم و در هر دیوار باید حداقل 4 قطعه وجود داشته باشد. در مرحله بعد باید قسمت داخلی دیوار و قسمت بیرونی را به هم وصل کنیم. برای انجام این کار ، می توانید از آرماتور استفاده کنید ، که در درزهای سنگ تراشی قرار می گیرد و با اطمینان تمام ساختار را تعمیر می کند.

چنین ساختاری از دیوارها گرمای خانه را حفظ کرده و آنها را از اثرات رطوبت جوی محافظت می کند.

 انواع سبک ها و الگوهای موجود در طراحی نمای ساختمان با آجر

۱.آجرچینی طرح استاندارد یا راسته

این سبک از آجرچینی متداول ترین نوع آجرچینی در ساختمان ها و نماها بشمار می آید و طریقه اجرای آن به این صورت است که آجرها به صورت افقی با بندکشی متناسب کنار یکدیگر قرار میگیرند و در رج بعدی آجرها روی نصفه رج پایینی قرار میگیرند به طوریکه بند های عمودی روی هم قرار نگیرند.

۲.آجرچینی طرح کلاسیک یا تکنو

این سبک از آجرچینی از جمله ابتدایی ترین شیوه ها در اجرچینی نمای ساختمان ها بشمار می آید. اجرای آن به این صورت است که آجرها به شکل افقی و با بندکشی متناسب در کنار یکدیگر قرار می گیرند و آجرها و بند های عمودی در ردیف های مختلف دقیقا روی هم سوار هستند.

۳.آجرچینی طرح طولی عرضی(افقی عمودی)

در این روش از آجرچینی همانطور که از نامش مشخص است آجرها به صورت طولی و عرضی یا به عبارت دیگر افقی و عمودی در کنار یکدیگر قرار میگیرند و بین آن ها بندکشی متناسب با آن ها انجام می شود.

۴.آجرچینی طرح مختلط در نما

در سبک آجرچینی مختلط تعدادی آجر با اشکال مختلف مربعی یا مستطیلی و با ابعاد متغیر در کنار یکدیگر قرار می گیرند و بین آنها بندکشی صورت می گیرد. این روش را در آجرچینی های قدیمی نیز می توان یافت
که البته امروزه شکل و سبکی
نوین به خود گرفته است.

۵.آجرچینی طرح بیرون

در سبک برون بند آجرها طوری جلو و عقب قرار می گیرند که به صورت برجسته در می آیند و آجرچینی شکل چند بعدی به خود می گیرد.

۶.آجرچینی طرح زیگزاگی

در این روش همانطور که از اسم آن مشخص است آجرها از طول خود به صورت زیگزاگی روی یکدیگر قرار می گیرند.

۷.آجرچینی طرح کرکره ای در نما

این سبک از آجرچینی
توسط آجرهای کرکره ای ایجاد می شود
و به همین دلیل این نام را به آن داده اند. تعداد زیادی از شرکت های تولید آجر، آجرهایی با نام کرکره ای به گونه ای تولید می کنند که نسبت عرض آنها به طولشان ناچیز می باشد.

سبک چینش این آجرها به دو گونه انجام می گیرد:

  • در کنار هم با بندکشی و یا بدون بندکشی.
  • همچنین با فاصله از هم یعنی بصورت جلو عقب.

۸.آجرچینی طرح مشبک

این سبک از آجرچینی از معماری سنتی ایرانی
تا به الان به دلیل جلوه زیبای خود بکار
گرفته می شود. همانطور که از نام آن مشخص است در این روش در چینش آجرها فواصلی ایجاد می کنند یا بعبارت دیگر بین آجرها شبکه هایی به وجود می آید که آجرچینی را از حالت یکنواخت و یکدست خارج کرده و عواملی همچون سایه اندازی های زیبا، دید مناسب و جلوه ای زیبا با خود بهمراه می آورد.

کارخانه آجر نما در شیراز

کارخانه آجر نما در شیراز

۹.آجرچینی موج دار یا پارامتریک

در طراحی نمای ساختمان با آجر ،این سبک از مدرن ترین الگوهای آجرچینی محسوب می شود. در این روش از آجرچینی در نماها شاهد الگویی هستیم
که آجرها به صورتی روی هم سوار شده اند
که روی هم چرخیده اند
و حرکت موج مانندی تولید کرده اند. یکی از روش های اجرای این سبک این است
که آجرها ابتدا سوراخ شده
سپس از داخل میله هایی عبور داده میشوند
و در حالت های مختلف روی هم سوار میگردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *