بوشهر

خرید سوغاتی بوشهر

خرید سوغاتی بوشهر

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت سیتی بین خيلي خوش آمديد در اين مطلب ميخواهيم درباره ي خرید سوغاتی بوشهر شما را راهنمایی کنیم با ما همراه باشید.

 

بوشهر

بوشهر شهری بندری از استان‌های جنوب غربی ایران است، بنای اصلی این شهر باستانی را به اردشیر ساسانی نسبت داده‌اند، این شهر علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی بسیار زیبایی هم دارد.

بوشهر شهری از استان‌های جنوب غربی ایران است که با مردمان خونگرمش محلی مناسب برای گذراندن یک تعطیلات ایده آل است. بوشهر بندری شبه‌جزیره‌ای است که در بخش مرکزی شهرستان بوشهر قرار دارد و از شمال و غرب و جنوب به خلیج‌فارس منتهی می‌شود.

 

سوغاتی‌های خوراکی

خرمای بوشهر

کشت خرما در بوشهر به عصر هخامنشیان برمی‌گردد، تولید خرما و فروش آن امروز به‌عنوان یکی از مشاغل اصلی استان بوشهر به‌حساب می‌آید. از خرمای بوشهر فرآورده‌های بسیاری به دست می‌آید که ازجمله آن‌ها می‌توان به شیره خرما، پنیر نخل، لواشک خرما، شهد خرما، سرکه خرما و بسیاری از فرآورده‌های دیگر اشاره کرد. خرما و فرآورده‌های آن تنها محصول درخت‌های خرما نیست، از درخت‌های خرما صنایع‌دستی نظیر حصیر، زنبیل و کلاه هم تهیه می‌شود.

پنیر نخل

پنیر نخل ماده‌ای ترد و سفیدرنگ است که درواقع بخش میانی درخت خرما است. پنیر خرما بسیار شیرین و خوشمزه است و علاوه‌بر بوشهر در جهرم، و هرمزگان تولید می‌شود، در بوشهر به پنیر خرما «غاپ» هم می‌گویند. برای به دست آوردن پنیر خرما یا همان غاپ ابتدا سردرخت را می‌اندازند و برگ‌ها و لیف‌های دور برگ‌ها را تا رسیدن به میانه و پنیر درخت جدا می‌کنند.

این سوغاتی خوشمزه بسیار گران‌قیمت است و سرشار از خاصیت! این سوغاتی لذیذ سرشار از قند، مواد معدنی، ویتامین و آهن است.

ارده بوشهر

ارده یکی از فرآورده‌های لذیذ کنجد است که به‌عنوان غذایی پرانرژی درکنار شیره خرما یا شیره انگور مصرف می‌شود. ارده از کنجد تهیه می‌شود و روغن آن منبع غنی از ویتامین، آنتی‌اکسیدان و چربی اشباع‌شده است. این خوراکی گرم، بدن را دربرابر هوای سرد مقاوم می‌کند. تهیه ارده و شیره مرغوب از بوشهر کار بسیار راحتی است، اگر روزی به بوشهر رفتید، خرید این محصول را فراموش نکنید.

خارک

بوشهری‌ها به خرمای نارس خارک می‌گویند، خارک یکی از لذیذترین خوراکی‌های جنوبی است.

خارک پخته

خارک پخته یکی از شیرینی‌های سنتی و سوغات در تور بوشهر است که طرفداران زیادی دارد. برای تهیه خارک پخته، خارک و شکر را در دیگ می‌ریزند و مقداری آب به آن اضافه می‌کنند و آن را می‌جوشانند تا به‌صورت کامل نرم شود. بعد از نرم شدن خارک‌ها باید آب آن را گرفت و هسته خرما از آن بیرون کشیده شود و خارک‌ها روی حصیر پخش‌شده تا خشک شوند.

حلوای راشی

حلوای راشی یا حلواارده یکی از شیرینی‌های سنتی بوشهر است که درواقع نوعی حلوا است. برای تهیه حلوا راشی، شیره خرما را در ظرفی کروی که ته آن گود و مقعر است می‌ریزند و با شعله کم حرارت می‌دهند تا کاملاً سفید شود، سپس مقدار مناسبی از ارده را به آن اضافه می‌کنند و آن‌قدر هم می‌زنند تا کاملاً متلاشی شود.

حلوا سنگک

پخت انواع حلوا در بسیاری از مناطق بوشهر رواج دارد، برای پخت حلوا سنگک، شیره خرما را که با حرارت سفید کرده‌اند، باضخامت کم در ظروفی شبیه به سینی می‌ریزند و قبل از اینکه سرد شود، کنجد بوداده را روی آن می‌پاشند. حلوا پس از سرد شدن آماده مصرف است.

حلوا پسکی

حلوا پسکی نوعی حلوا محلی است که در برخی مناطق استان مانند برازجان پخت آن مرسوم است. برای پخت حلوا پسکی، خرمای رسیده را با آرد در روغن سرخ می‌کنند و سپس مقداری ماست را با حلوا ورز می‌دهند تا حلوا آماده شود.

مسقطی

مسقطی فقط سوغاتی مشهور شیراز نیست، در بیشتر شهرهای جنوبی مسقطی به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های محبوب شناخته می‌شود. مسقطی دو قرن پیش از مسقط پایتخت عمان به سواحل خلیج‌فارس رسید و به همین دلیل نامش مسقطی است. برای تهیه مسقطی باید از نشاسته، روغن، شکر، زعفران، هل و گلاب استفاده کرد و ترکیب آن با چای بی‌نظیر است.

استاندار لار این حلوا را در سال ۱۳۹۴ تحت عنوان حلوا مسقطی لاری در سازمان استاندارد ملی به ثبت رساند و شرایط صادران این حلوای خوشمزه را فراهم کرد.

انواع نان

سوغات بوشهر

نان‌های محلی همیشه عطر و بویی دیگر دارند، بیشتر شهرهای ایران نان‌های محلی خاصی دارند، از نان‌های محلی بوشهر می‌توان به نان نازک، نان گرده و نان بلبل اشاره کرد که نان بلبل روی تابه پخته می‌شود. پخت کماج در بوشهر بسیار متداول است، کماج نان حجیمی است که با آرد گندم سفید و مایه‌خمیری که از نخود لپه درست‌شده است، تهیه می‌شود.

ترشی

سوغات بوشهر

اگر از طرفداران ترشی‌های خوشمزه هستید، جای درستی آمده‌اید، در بوشهر می‌توانید ترشی‌های بسیار خوشمزه‌ای تهیه کنید. ترشی انبه یکی از ترشی‌های محبوب بوشهر است. از دیگر ترشی‌های خوشمزه بوشهر می‌توان به ترشی لیموعمانی و ترشی بادنجان اشاره کرد. اگر به بوشهر سفر کردید، ترشی انبه را فراموش نکنید!

ماهی و میگو بوشهر

سوغات بوشهر

اگر به‌دنبال ماهی تازه و خوشمزه هستید، شهر بوشهر بهترین انتخاب است. بازارهای ماهی‌فروشی زیادی در بوشهر وجود دارد که هرروز ماهی‌های تازه‌ای در آن‌ها به فروش می‌رسند. ازجمله ماهی‌های بوشهر می‌توان به ماهی سنگسر، هامون، ماهی مرکب، ماهی شیر و بسیاری از گونه‌های ماهی‌ها اشاره کرد. میگو بوشهری را هم نباید فراموش کرد.

 

خرید صنایع دستی سوغات بوشهر

خرید سوغاتی بوشهر:  لنج  و قایق سازی( گلافی)

از قدیمی ترین صنایع دستی بوشهر به حساب می آید که قدمت آن به دوره افشاریه برمی گردد.

خرید سوغاتی بوشهر: گرگور بافی

گرگور به نوعی تور ماهی گیری از جنس فلز گفته می شود. بیشتر صیادان در ابتدا  گرگورهای هایشان را با چوب هندی و چینی می ساختند. اما امروزه گرگور با سیم فلزی گالوانیزه و به شکل نیم کره بافته می گردد و بافت آن توسط مردان انجام می شود. با کمک گرگور که ارتفاعش بین ۱ تا ۳ متر متغییر است می توان ماهی را زنده و با کم ترین آسیب صید کرد.گناوه، دیلم، دیر و کنگان شهرستان های مهم تولید گرگور هستند.

خرید سوغاتی بوشهر: سفال گری در بوشهر

به دلیل آب و هوایی گرم سرد نگه داشتن آب مسئله مهمی است که با وسایل به خصوصی صورت می پذیرد. به همین خاطر کوزه های سفالی در بوشهر ساخته می شوند.

خرید سوغاتی بوشهر: حصیر بافی از صنایع دستی بوشهر

به علت ازیاد برگ و الیاف درخت خرما و گیاهان خودرو  در مناطق  باتلاقی و شوره زار حصیربافی از هنرهای مهم در این استان به شمار می رود. محصولات حصیری بوشهر شامل تویزه، مخرف، کلاه، بادبزن، زیرداغی، کپو، سبد می شود و بیشتر در شهرستان های دشتی، گناوه، دشستان و کنگان تهیه می شود.

خرید سوغاتی بوشهر: عبابافی در بوشهر

عبای شتری از سوغاتی های محبوب استان بوشهر است. این عبا بسیار گران و  به صورت محدود تولید می شود. عبابافی به پشم وابسته  است و نزدیک به ۵۰۰ سال قدمت دارد.

خرید سوغاتی بوشهر: گبه و گلیم بافی

گبه و گلیم بوشهر زبانزد است و آوازه ای جهانی دارد. تار گلیم های روستایی بیشتر از موی بز بوده و دارای دوام بالایی است اما پود آن از پشم تهیه می شود. زمان بافتن گلیم فصل زمستان است.

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با سیتی بین سپاس گزاریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *