دسته‌بندی نشده

آجر نما در شیراز

آجر نما در شیراز

آجر نما در شیراز

در این مقاله از سایت شیرازیاب برای شما همراهان گرامی به طور مفصل در رابطه با انواع آجر نما در شیراز صحبت خواهیم کرد.با ما همراه شوید.

یکی از انواع آجرها، آجر نما است که برای ایجاد نمای زیبا در ساختمان‌ها و خانه‌ها به کار می‌رود. امروزه با ورود پیشرفت صنعت ساختمان، آجرها کمتر در اسکلت سازه‌ها به کار می‌روند، اما همچنان در نمای ساختمان و بدنه استفاده می شوند. آجر نما علاوه بر اینکه باید از استانداردها لازم برخوردار باشد، لازم است که در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب مقاوم باشد و به‌ آسانی آسیب نبیند.

آجر نما

یکی از انواع آجرها، آجر نما است که برای ایجاد نمای زیبا در ساختمان‌ها و خانه‌ها به کار می‌رود. امروزه با ورود پیشرفت صنعت ساختمان، آجرها کمتر در اسکلت سازه‌ها به کار می‌روند، اما همچنان در نمای ساختمان و بدنه به کار می‌روند. آجر نما علاوه بر اینکه باید از استانداردها لازم برخوردار باشد، لازم است که در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب مقاوم باشد و به‌ آسانی آسیب نبیند.

آجر نسوز نما دارای تنوع بالایی در رنگ، سایز و طرح می باشد و بسیاری از طراحان خلاق، در زمان اجرای نماهای آجرنسوز، از آن ها به صورت تصادفی استفاده می کنند، که علاوه بر زیبایی و شکیل بودن در نماها، تفاوت در سبک، طرح و رنگ، در تک تک آجرهای نسوز به کار رفته را به نمایش می گذارند. آجرهای نسوز به دلیل مقاومت بالا، جذب آب مناسب و همچنین گیرایی بالا در تماس با ملات، از مزایای متفاوتی نسبت به دیگر مصالح در مراحل نصب و اجرا برخوردار می باشد.

جالب است که بدانید در زمان اجرای نماهای ساختمانی با استفاده از آجر نسوزنما، به هنرنمایی و دقت بیشتری نیاز است، و همین امر سبب جذابیت و برتری نمای آجر نسوز شده است.

آجر نما در شیراز

آجر نما در شیراز

مصالح مورد نیاز برای آجرکاری

  1. آجر

کیفیت آجرهایی که در  بنایی مورد استفاده قرار می گیرند باید تابع خصوصیات استاندارد نظیر رنگ، سختی، بافت و سایز باشد. آجرها باید دارای اشکال منظم بوده و لبه های تیز داشته باشند.

هنگامی که به آن ها ضربه وارد می شود باید صدایی واضح از خود تولید کنند و عاری از هر نوع ترک، لب پریدگی، شکاف و برآمدگی باشند. اگر آجر در آب غوطه ور شود، پس از یک ساعت نباید بیشتر از یک ششم وزن خود ، آب جذب کند.

     2.ملات

موادی که برای تولید ملات به کار می روند باید کاملاً استاندارد باشند تا کیفیت لازم را برای چسبندگی تامین کنند. برای ملات سیمان باید از سیمان پرتلند تازه یا سیمان پوزولانی که بر اساس استانداردهای لازم تولید شده اند، استفاده کرد.

شن ها باید تمیز، نوک تیز و فاقد هر نوع مواد اضافی باشند. ماسه های درشت یا متوسط باید برای ملات غنی استفاده گردند و ماسه های ریز برای ملات های ضعیف به کار روند. مواد مورد نیاز برای تهیه ملات باید به دقت اندازه گیری شوند تا نسبت های لازم رعایت گردند.

همچنین شن و سیمان در ابتدا باید به صورت خشک با یکدیگر مخلوط شوند تا ملات، رنگی یکنواخت پیدا کند و سطحی با رنگ یکنواخت ایجاد نماید. سپس باید به مخلوط شن و ماسه به آرامی آب افزود. تنها، ملاتی که تازه آماده شده برای بنایی مناسب است، ملات مانده به هیچ عنوان نباید استفاده گردد.

آجر نما در شیراز

آجر نما در شیراز

مشخصات آجر نما

آجر نما به دو دسته‌ی آجرهای رسی و شیلی، و آجرهای رسی نیز به دو دسته‌ی آجرهای نسوز و آجرهای سنتی تقسیم می‌شوند.

ویژگی اصلی آجر نما مقاومت حرارتی بالای آن است، که باعث می‌شود در کوره‌‌ها و عایق ‌کاری صنعتی کاربرد فراوان داشته باشد.

آجر نسوز به طور کلی به دو نوع معمولی و ویژه تقسیم می‌‌شود.

نوع معمولی آن که در نما کاربرد دارد، و به انواع آجرهای نسوز سیلیسی، آجرهای نسوز قلیایی و آجرهای نسوز آلومینیومی تقسیم‌بندی می‌شود.

این آجرها در ابعاد مختلف، تولید و به بازار عرضه می‌شوند، معمولا ابعاد 27 × 55 × 220 و 27 × 70 × 220 و 27 × 70 × 310 میلیمتر پرکاربردتر هستند.

همچنین نوع L شکل آنها نیز تولید می‌شود.

آجر لفتون نما، آجر نسوز نما و آجر پلاک نما، همگی زیر مجموعه آجر نما هستند.

 فواید و مزیت استفاده از آجر نما برای نمای خارجی ساختمان

آجرنماهایی که برای نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار زیادی هستند. این موضوع باعث شده است تا توسط افراد زیادی مورد توجه قرار بگیرند و سهم زیادی از خرید و فروش بازار مصالح را به خود اختصاص دهند. مقاومت بالای آجر نما در برابر دمای بسیار زیاد (تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد) یکی از مهمترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های آن است که موجب شده است کاربرد زیادی در صنعت ساختمان سازی داشته باشد.

اگر ساختمان‌هایی که از آجر ساخته می‌شوند را دیده باشید حتماً متوجه سفیدک یا شوره‌هایی که بر روی آجرها ایجاد شدند شده‌اید. در واقع بیشتر آجرها زمانی که با هوای مرطوب و نمدار تماس پیدا می‌کنند سفیدک یا شوره میزنند. این موضوع باعث می‌شود تا نمای ساختمان جذابیت و زیبایی خود را از دست بدهد. این در حالی است که آجر نمای نسوز این معضل را به طور کامل حل کرده است و علاوه بر ویژگی‌های منحصر به فردی که از آنها نام برده‌ایم، می‌توان ضد شوره و ضد سفیدک بودن را نیز به مشخصات و ویژگی‌های آن اضافه کرد.

آجر نما در شیراز

آجر نما در شیراز

نکات پایانی

امروزه با پیشرفت صنعت ساختمان، آجرها کمتر در اسکلت سازه‌ها به کار می‌روند، اما همچنان در نمای ساختمان و بدنه به کار می‌روند. آجر نما علاوه بر این که باید از استانداردها لازم برخوردار باشد، لازم است که در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب مقاوم باشد و به‌ آسانی آسیب نبیند.

 

ممنون که در این مقاله آجر نما در شیراز با ما همراه بودید.

همچنین میتوانید بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *