آموزشی

استاد کمانچه شیراز

استاد کمانچه شیراز

استاد کمانچه شیراز

در این مقاله از سایت شیراز یاب به معرفی سازکمانچه و استاد کمانچه شیراز خواهیم پرداخت.با ما همراه شوید.

کمانچه

کَمانچه یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایه‌ای دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد. نوعی از کمانچه معروف به کمانچه لری وجود دارد که پشت باز است و مردمان لر به آن «تال» می‌گویند.

نخستین نشانه‌های تاریخی دربارهٔ کمانچه در کتاب موسیقی الکبیر اثر ابونصر فارابی در سده چهارم هجری دیده شده‌است. او در این کتاب از کمانچه با نام عربی آن، رباب یاد می‌کند. کمانچه در دوران صفویه و قاجاریه جزو سازهای اصلی موسیقی ایران بوده‌است. نخستین صدای ضبط‌شده کمانچه به اوایل قرن بیستم میلادی بر می‌گردد.
ساز کمانچه به همت سازمان میراث فرهنگی در آذر ماه ۱۳۹۶ به ثبت جهانی در سازمان یونسکو رسید.

شکل ظاهری

کاسه ساز کروی و توخالی و معمولاً از جنس چوب توت است که به صورت ترکه‌ای (تکه‌های باریک چوب که در کنار هم چسبانده می‌شود) ساخته می‌شود و مقطع نسبتاً کوچکی از آن در جلو به دهانه‌ای اختصاص یافته و روی دهانه پوست کشیده شده و بر روی پوست، خرکی تقریباً شبیه به خرک تار و نه کاملاً عمود بر سیم‌ها قرار گرفته‌است. دستهٔ ساز، لوله‌ای تو پر است و به‌طور نامحسوس به شکل مخروط وارونه خراطی شده‌است. انتهای بالایی این لوله؛ توخالی و در طرف جلو شکاف دارد که نقش جعبهٔ گوشی‌ها را می‌یابد. دسته فاقد پرده می‌باشد. سر ساز متشکل است از جعبهٔ گوشی‌ها که در دو طرف آن هر یک دو گوشی کار گذاشته شده و یک قبه که در بالای جعبه قرار گرفته‌است. طول ساز تا سر قبه حدود ۸۰ سانتی‌متر است.

در گذشته این ساز بدون سیم گیر که به شکل کنونی وجود دارد بوده‌است. در گذشته سیم‌ها مستقیماً به ساز وصل می‌شدند همانند سه تار یا به وسیله قطعه فلزی سیم‌ها به آن ربط داده می‌شد. پس از ورود ویولن به ایران، تاندور ویولن (پیچ‌های کوچک تنظیم کوک) به سیم گیر اضافه شد تا نوازنده بتواند ساز را دقیق تر کوک کند.

تا پیش از ورود ویولن به ایران، جنس سیم‌های کمانچه ابریشمی یا از روده تابیده شده حیوانات بود و توانایی گرفتن کوک بالا را نداشت. پس از ورود ویلن به ایران، سیم‌های ویلن جایگزین سیم‌های کمانچه شد.

این ساز جزو دسته سازهای زهی کششی است. کمانچهٔ امروزی دارای ۴ سیم می‌باشد. کمانچه در زمان قدیم تنها سه سیم داشته[۲] و پس از ورود ویولن به ایران به تقلید از آن سیم چهارم به آن افزوده شده‌است. این سیم‌ها به موازات درازای ساز گستردگی دارد و آوای آن خیلی خوش و دلکش اما کمی اصطلاحاً تودماغی می‌باشد. این ساز می‌تواند آواهای گوناگون بسیاری را برآرد.



https://citybin.ir/shiz/wp-content/uploads/2020/03/1.gifاگر دوست دارید شما یا کسب و کارتان، مثل: استاد کمانچه شیراز در گوگل و اینترنت دیده شود.

اینجا کلیک کنید.گل



استاد کمانچه در شیراز

عباس جعفری
مدرس کمانچه ونی
استاد دانشگاه موسیقی ارم شیراز
شروع فعالیت هنری از سال ۷۷ با ساز نی نزد اساتید عظیمی و حسن ناهید
فراگیری ساز کمانچه از سال ۸۴ نزد اساتید اردشیر کامکار و شروین مهاجر
همکاری با گروه های خموش و چاووش و برگزاری تور کنسرت های داخلی و خارجی
همکاری با صدا و سیمای فارس از سال ۸۵

آموزشگاه موسیقی طلوع

 آدرس

شیراز خیابان فلسطین نبش کوچه 1

 شماره های تماس

بهترین استاد کمانچه شیراز

ابوالفضل فردین

آهنگساز مولف و نوازنده کمانچه و سه تار
متولد مرداد ماه ۱۳۵۶
دانشجوی مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی
شروع فعالیت هنری از سال ۱۳۶۷
نزد استاد رحیم فتحعلیزاده
از فعالیت های وی
آلبوم نغمه محلی شامل نواهای محلی کشور با کمانچه، آلبوم کمانچه و سازهای ملی .

تالیف دو کتاب “تکلیف” و “سرمشق” برای سه تار
بازسازی و تنظیم آهنگ های اسان برای کمانچه و سه تار
یادگیری موسیقی نزد اساتید ایران :مهدی اذرسینا ،شجاع الدین لشکرلو ،کیوان ساکت،مسعود شعاری ،نوید افقه ،و شروین مهاجر
تنظیم کننده و نوازنده البوم های چشمه وصال و پرده اسرار
دریافت دیپلم افتخار در نوازندگی کمانچه از دست استاد هوشنگ ظریف
کسب چندین مقام برتر تک نوازی و گروه نوازی در جشنواره های موسیقی کشور
برگزاری کنسرت های متعدد با گروه های موسیقی مختلف در داخل و خارج از کشور

 

آموزشگاه موسیقی چاووش

آدرس
شیراز، خیابان همت جنوبی نبش کوچه ۱۵، واحد ۱

شماره تماس ( کد استان فارس ۰۷۱)

tel:۳۶۳۲۲۲۶۰

tel:۳۶۳۲۲۲۶۱

ساعات کاری:

شنبه تا پنج شنبه: ۹ الی ۲۱
جمعه :۹ الی ۱۳:۳۰

 

 

در شیرازیاب بیشتر بخوانید:

 

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *