اطلاعات عمومی

مدیریت راهبردی چیست

مدیریت راهبردی

مدیریت راهبردی چیست

با شیرازیاب به جواب تمام سوالاتتان برسید.آیا می‌خواهید بدانید مدیریت راهبردی چیست؟با ما همراه شوید.

رشته مدیریت راهبردی چیست

مدیریت راهبردی یا مدیریت استراتژیک یک تجزیه و تحلیل در خصوص مسایل مهم و برجستهٔ سازمان است که توسط راهبران ارشد سازمان به نمایندگی از مالکان، به منظور کنترل منابع در محیط‌های خارج از سازمان، گرفته می‌شود.این فرایند شامل مشخص کردن ماموریت، چشم انداز، دارایی‌های سازمان و توسعه برنامه‌های و سیاست سازمان‌های سازمان و همهٔ فعالیت‌هایی که برای نیل به آنها نیاز است، نیز می‌شود.

در کنار مدیریت راهبردی پروسه معمولاً یک سیستم کارت امتیازی متوازن نیز به منظور ارزیابی عملکرد سازمان در نیل به اهداف مدیریت راهبردی نیز دیده می‌شود.

مدیریت راهبردی در سازمانهای ورزشی چیست

الف – توانای انجام مسؤلیت های دبیر، نائب رئیس  وهر یک از اعضای هئت رئیسه فدراسیون های ورزشی

ب-ریاست درکلیه هیات های ورزشی کشور

ج- عضویت هیات مدیره ومدیریت باشگاهای ورزشی کشور

د- انجام خدمات مشاوره ای درباشگاهها وسازمان های ورزشی

ه- برگزاری کار گاه ها ی آموزشی برای سازمان های ورزشی

و- عضویت درشوراهای راهبردی طرح های جامع ورزشی

 گرایش مدیریت رسا نه های ورزشی

الف – توانایی عضویت در هیات تحریر یه رسا نه های ورزشی –فرهنگی

ج- توانایی انجام مسولیت ها و وظایف مدیر مسئول و سر دبیری رسانه های ورزشی

د-انجام خدمات مشاوره ای در زمینه مطبو عات ورسانه های ورزشی برای مدیران ارشد ساز مان های ورزشی

ه- توانایی پذیرش مسئولیت مدیریت روابط عمومی وبین المللی سازماهای ورزشی

و- توانایی تدریس در کار گاه های آموزشی در زمینه رسانه های ورزش

  گرایش مدیریت رویدادهای ورزشی

الف – توانایی مدیریت وبرگزاری رویداد ها ومسابقات ورزشی داخلی

ب – انجام خدمات مشاوره ای در زمینه های گوناگون برگزاری رویداد های ورزشی

ج- توانایی انجام مسئولیت های بخش های مختلف رویداد های بین المللی ورزشی در داخل کشور.

ه – مدیریت کمیته های اجرایی ومسابقات فدراسیون های ورزشی کشور.

و- برگزاری گارگاه های آموزشی در زمینه رویداد های ورزشی برای سازمان ها، فدراسیون ها و هیات های ورزشی کشور.

 ضرورت واهمیت

گسترش دانش پایه درحوزه مدیریت ورزشی و کاربردی کردن اطلاعات مدیریت ورزشی در مراکز مختلف و از همه مهم تر به کار گیری یافته های علمی جدید در مراکز آموزشی ، ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به ورزشکاران ،کار آمد ترکردن خدمات مشاوره ای در حوزه فعالیت بدنی عمومی وتندرستی ،جملگی تاثیر دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت را توجیه می کند.

مدیریت راهبردی فرهنگی چیست

اقدامات شش گانه مدیریت استراتژیک فرهنگ

شش اقدام برای مدیریت استراتژیک فرهنگ پیشنهاد شده است:

  • پذیرش فرهنگ (صورت بندی مجدد استراتژی)
  • تغییر محدود فرهنگ
  • تغییر وسیع فرهنگ
  • تقویت فرهنگ
  • نادیده گرفتن فرهنگ
  • محوریت فرهنگ (اجرای استراتژی حول محور فرهنگ)

در ادامه این اقدامات شش گانه توضیح داده می شود.

پذیرش فرهنگ: مدیریت در خانه شماره چهار با بیشترین چالش در مدیریت روابط فرهنگ استراتژی روبرو است و باید تغییرات سازمانی متعددی را برای اجرای استراتژی جدید صورت بدهد، اما تعداد و ماهیت این تغییرات با ارزش ها و هنجارهای جاری و معمولا محکم ناسازگار است. در چنین حالتی مدیران باید طراحی مجدد استراتژی را با پرسشهای زیر بررسی نمایند

  • آیا واقعا ضرورت دارد که تعدادی از عوامل بنیادی سازمان تغییر کند؟
  • آیا می توان این تغییرات را به گونه ای قابل پذیرش و موفق انجام داد؟

اگر جواب به این سوالات منفی باشد، مدیریت باید به طور جدی موضوع طراحی مجدد استراتژی را مد نظر قرار دهد و استراتژی را انتخاب نماید که با ارزش ها و هنجارهای سازمان بیشتر سازگار است.

تغییر محدود و وسیع فرهنگ: اگر ضرورت اجرای استراتژی بالا باشد و سازمان چاره ای جز اجرای استراتژی نداشته باشد و در همان حال رابطه استراتژی و فرهنگ متعارض باشد، سازمان باید دست به تغییرات فرهنگ بزند. اگر گستره تغییرات استراتژی زیاد باشد باید تغییر وسیع فرهنگ اتفاق بیافتد و اگر گستره تغییرات استراتژی محدود باشد باید اقدام تغییر محدود فرهنگ را برگزید. .

تقویت فرهنگ: این اقدام زمانی پیشنهاد می شود که استراتژی و فرهنگ هم سو هستند اما فرهنگ ضعیف است. اجرای استراتژی فرصت مناسبی است برای تقویت مدیریت استراتژیک فرهنگ. شرکت در این موقعیت باید بر دو موضوع تاکید کند

  • استفاده از این موقعیت و امتیاز برای تقویت و محکم کردن فرهنگ سازمان
  • استفاده از این فرصت زمانی برای برطرف کردن موانع توسعه فرهنگ مطلوب..

محوریت فرهنگ: اگر استراتژی و فرهنگ با یکدیگر همسو باشند و فرهنگ قوی باشد (به عبارتی فرهنگ هم دارای قدرت است و هم مطلوبیت) آنگاه چه استراتژی ضروری باشد چه توسعه ای و رشد محور، و چه استراتژی ها همراه با تغییرات وسیع یا محدود باشند، اقدام اجرای استراتژی با محوریت فرهنگ پیشنهاد می شود. تاکید و تبلیغ ارزشها و هنجارهای موافق استراتژی و ربط دادن استراتژی به تحقق و تجلی ارزشها و هنجارها می تواند تسهیل گر جدی برای اجرای مدیریت استراتژیک فرهنگ باشد.

مدیریت استراتژیک فرهنگ

نادیده گرفتن فرهنگ: اگر فرهنگ سازمانی ضعیف است و در عین حال نامطلوب می توان فرهنگ را دور زد و در تحلیل های اجرای استراتژی به آن ضریب اهمیتی پایین داد و منابع محدود سازمان را به آن تخصیص نداد.

منبع: https://fa.wikipedia.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *