ساختمانی

استخدام کاشی کار در شیراز

استخدام کاشی کار در شیراز

استخدام کاشی کار در شیراز

در این مقاله از سایت شیرازیاب برای شما همراهان گرامی به طور مفصل در رابطه با انواع استخدام کاشی کار در شیرازصحبت خواهیم کرد.با ما همراه شوید.

استخدام کاشی کار شیراز

هنر کاشی کاری چیست؟

حتما اگر علاقه مند به هنر باشید توجه تان به هنر کاشی کاری سنتی نیز جلب شده است.

هنری که بیشتر در دیوار و سقف های اماکن مذهبی دیده می شود.

هنر کاشی کاری از عناصر مهم در معماری ایرانی بعد از اسلام است که به جهان اسلام سرایت کرد.

“منتسب به کاشان”؛ این تنها جمله و تعریفی است که از ریشه کلمه کاشی بدست می آید.

به احتمال زیاد اولین کاشی ها در ایران در شهر کاشان تولید شده اند.

استخدام کاشی کار در شیراز

استخدام کاشی کار در شیراز

تاریخچه کاشی کاری

هنر کاشی کاری از هنرهای والا و ارزشمندی است که در تزئینات معماری ایران از دوران باستان تا امروز به کار رفته است. این هنر در پیدایش و زیبایی نمای بیرونی و درونی ساختمان های مذهبی، مقابر، مساجد و برخی از پل ها در ادوار مختلف تاریخ به شیوه گسترده ای به کار گرفته شده است.

پیشینه هنر کاربردی کاشی کاری برای استحکام و زینت بخش اماکن و ساختمان ها به اواخر هزاره دوم پیش از میلاد می رسد و هنرمندان ایرانی با ساخت خشت و آجرهای لعاب دار از آن زمان آشنا بوده اند. آجرهای لعاب دار به رنگ های سبز، زرد، قهوه ای با نقوش انسانی و حیوانی به عنوان کاشی مورد استفاده قرار گرفتند. کاخ های تخت جمشید و شوش در زمان هخامنشیان نمونه بارز هنر کاشی کاری و آجرهای لعاب دار است. در دوره اشکانی هنر کاشی کاری در آرایش بنا کمتر مورد توجه قرار گرفت و اشکانیان بیشتر از نقاشی در تزئین بنا استفاده کردند.

هنر کاشی کاری

در دوره اسلامی به دو منظور آرایش و استحکام بخشی به بنا، کاربرد ویژه یافت. این هنر در این دوره گسترش یافت و مساجد، مدارس، کاخ ها، حمام ها و پل ها را با انواع کاشی تزئینی می آراستند، به گونه ای که از دهه های پایانی قرن چهاردهم هجری اکثر بناها با کاشی کاری آراسته شده و کمتر بنایی وجود دارد که از این هنر در آن استفاده نشده باشد.

کاربرد این هنر در پیرایش بناها در این زمان از گسترش و تکامل ویژه برخوردار شد و بدین منظور به شیوه های متعدد تفکیک شد که عبارتند از: کاشی یکرنگ، کاشی معرق، کاشی هفت رنگ، کاشی زرنگار یا طلایی، تلفیق آجر و کاشی و کاشی های مکتوب یا کتیبه دار.

شروع به کار گیری کاشی در بناهای دوره اسلامی تاریخ مشخصی ندارد. اما قدر مسلم، در برخی از کاوش ها در محوطه ها و شهرهای اسلامی حاکی از کاربرد آن در دهه های پایانی قرن چهارم هجری است. شهر یار عدل در بررسی های مسجد دامغان کتیبه کاشی مناره این مسجد را که مربوط به سال ۴۵۰ هجری قمری است را از قدیمی ترین نمونه های کاربرد کاشی در معماری اسلامی ایران بیان می کند و مکان کتیبه را در بالای مناره دانسته که شامل آیات هجده و نوزده از سوره مبارکه آل عمران است.

استخدام کاشی کار در شیراز

استخدام کاشی کار در شیراز

از آغاز تا ایلخانی

در آغاز، تزئین بناها با کاشی توام با آجر و آجرهای تراش دار و گچ بوده و قطعات کاشی و آجرهای کوچک لعاب دار (کلوک کاشی) را در شکل های مختلف در کنار آجرهای قالب زده یا تراش دار شبیه به نشاندن نگین انگشتری به کار می بردند و زیبایی ویژه ای به نمای درونی و بیرونی بنا می دادند. کاشی کاری در دوره سلجوقی بسیار گسترش یافت. نقاشی روی کاشی یا سفال به سبک های گوناگون ارائه شده و با روح و سنن ایرانی پیوند و هماهنگی پیدا کرد. دوره ایلخانی را می توان فعال ترین دوره ساخت کاشی تا این زمان در ایران دانست.

کاشی کاران مشهور

  • استاد علی پنجه پور: از اساتید معاصر هنر کاشی کاری است که دارای سبک اصیل کاشی کاری است و هنرش را در جای جای ایران و خارج از ایران مشاهده می‌کنیم. از نمونه آثار ماندگار این استاد برجسته ایرانی، می‌توان به گلدسته‌های حرم مطهر حضرت زینب کبری در کشور سوریه (به عنوان مرتفع‌ترین گلدسته‌های کاملاً پوشیده شده از کاشی معرق در دوران معاصر در سطح جهان) اشاره کرد. در حال حاضر نیز فرزندان استاد علی پنجه پور ادامه دهندگان و حافظان سبک هنری وی هستند.
  • مرحوم مصدق زاده و آقاحسین مصدق زاده هم از دیگر اساتید این هنر بودند.

انواع کاشی کاری

کاشی کاری به روش های مختلف اجرا میگردد. کاشی معرق، کاشی کاری معقلی، کاشی کاری مشبک، کاشی کاری هفت رنگ و کاشی مقرنس از رایج ترین انواع کاشی کاری در ایران هستند.

در کاشی کاری معرق، تکه های کوچک کاشی با رنگ های مختلف در کنار هم چیده میشوند
و یک ترکیب هندسی زیبا و رنگارنگ پدید می آورند.

از کاشی کاری معقلی برای تزئین مساجد و اماکن مذهبی استفاده میگردد؛
در این شیوه کاشی ها به گونه ای در کنار هم قرار میگیرند
تا حروفی را به شکل کوفی ترسیم نمایند.

در کاشی کاری مقرنس کاشی را به صورت شبکه شبکه در میاورند به نحوی که نور بتواند از آن عبور نماید.

در کاشی کاری هفت رنگ ابتدا کاشی ها را با توجه به نوع کاربرد در کنار هم قرار میدهند؛
طرح کلی را روی آن پیاده سازی میکنند و بعد از رنگ آمیزی و لعاب کاری درون کوره میگذارند.

کاشی کاری مقرنس به معنی قرنیز و خمیده است و به چند گونه مختلف اجرا میگردد که بیشتر برای تزئین سقف اماکن مذهبی کاربرد دارد.

 

نکات مهم در انتخاب کاشی و سرامیک مناسب

استخدام کاشی کار در شیراز

استخدام کاشی کار در شیراز

انتخاب مناسب کاشی و سرامیک نقش مهمی در روند اجرای پروژه دارد به همین دلیل کاشی کاران نسبت به یکسری محصولات توجه ویژه دارند. کاشی و سرامیک باید از قابلیت های ویژه ای برخوردار باشند
تا با استفاده طولانی مدت در محیط مرطوب دچار ترک خوردگی، رنگ پریدگی و یا سائیدگی نشوند.

هنگام خرید این مصالح باید از عدم وجود لکه، لب پریدگی، عیوب چاپی، ترک های مویی و خلل و فرج در آن ها اطمینان حاصل نمود. علاوه بر آن به دلیل قرارگرفتن آن ها در محیط های مرطوب باید به درجه جذب آب این محصولات نیز دقت نمود.

مقاومت در برابر آب موضوعی بسیار مهم در انتخاب کاشی و سرامیک است که همواره باید بدان توجه شود. وقتی صحبت از کاشی و سرامیک می شود برخی افراد گمان می کنند که هر دو به یک مصالح اشاره دارند در صورتی که کاشی با سرامیک فرق دارد. کاشی یک قطعه سفالی است که با لعاب پوشیده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *