دسته‌بندی نشده

حضرت فاطمه الزهرا <س> شیراز

حضرت فاطمه الزهرا شیراز

حضرت فاطمه الزهرا <س> شیراز

حضرت فاطمه الزهرا <س> شیراز ، این بانوی بزرگ درخشان ،گرامی ترین زن در تاریخ اسلام به شمار میرود که در شهر های مختلف برای عزاداری این بانو همه جای شهر به رنگ سیاه در میاید و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

شما نیز در ادامه مطالب از شیراز بین با ما همراه باشید.

حضرت فاطمه الزهرا (سلام‌الله‌علیها):

دختر گرامی پیامبر اسلام، حضرت محمد (صلى‌الله‌علیه‌وآله)، و حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) بود. او از آغاز نهضت اسلامی تا لحظات آخرین سال‌های حیات پیامبر، نقش بسیار مهمی در تاریخ اسلام و آموزه‌های دینی اسلامی ایفا کرد.

حضرت فاطمه، به لقب “الزهرا” یعنی روشن، افتخار دارد و از نیکوترین القاب و اسامی به شمار می‌آید. او در بین مسلمانان به عنوان “سیده‌نساء‌العالمین” به معنای سرور زنان جهان شناخته می‌شود.

از ویژگی‌های حضرت فاطمه، پیشوایی، عالمی، پاکدامنی، بردباری، و محبت فراوان به اهل بیت پیامبر (صلى‌الله‌علیه‌وآله) است. او با شوهرش، امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام)، دختران معصوم به نام‌های حسن و حسین (علیهما‌السلام) را به دنیا آورد.

حضرت فاطمه به عنوان معلم و تربیت‌کننده امور دینی خانواده و جامعه شناخته می‌شود.

او به عنوان مثالی از زنان عالم، دینی، و معصوم به اسلام تلقی می‌شود و در تاریخ اسلام نقش بسیاری در ارتقاء مقام زنان دینی و انسانی داشته است.

وی در قبرستان جنت‌البقیع در مدینه مدفون است و مزار ایشان به عنوان یکی از مقدس‌ترین مکان‌های اسلامی شناخته می‌شود.

حضرت فاطمه در کجا زندگی میکرد؟

این بانوی بی نطیر در شهر مدینه زندگی می‌کرد. پس از هجرت پیامبر اسلام، حضرت محمد (صلى‌الله‌علیه‌وآله) به همراه خانواده‌اش از مکه به مدینه مهاجرت کرد. حضرت فاطمه در مدینه در خانه پیامبر اسلام (صلى‌الله‌علیه‌وآله) به همراه شوهرش، امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام)، و فرزندانشان حسن و حسین (علیهما‌السلام) زندگی می‌کرد.

زندگی حضرت فاطمه در مدینه، علاوه بر نقش خانوادگی، ایفای نقش‌های اجتماعی و فرهنگی نیز داشته است. او به عنوان یکی از اعضای اهل بیت پیامبر (صلى‌الله‌علیه‌وآله)، به تربیت فرهنگ اسلامی و انتقال آموزه‌های دینی به نسل‌های آینده مشغول بود.

منطقه‌ای که حضرت فاطمه در مدینه زندگی می‌کرد، محل زندگی پیامبر اسلام بوده و در طول دوران زندگی حضرت محمد (صلى‌الله‌علیه‌وآله)، این شهر مرکز فرهنگی، اجتماعی، و دینی اسلام بود.

https://shizyab.ir

حضرت فاطمه الزهرا <س> شیراز

زندگی حضرت فاطمه در مدینه تا زمان درگذشت ایشان ادامه یافت و مؤسسه آموزشی غیردولتی غیرانتفاعی فاطمیه (س) در شیراز نیز به نام حضرت فاطمه الزهرا (سلام‌الله‌علیها) تأسیس شده است که به ترویج آموزه‌های دینی و فرهنگ اسلامی می‌پردازد.

عزاداری حضرت فاطمه الزهرا <س>در شیراز:

شاهچراغ (ع) با رنگ سیاه مادر را به همراه داشت و به عنوان صاحب عزا درآمده بود. این مجلس عزای شیرازی‌ها میزبان مردمی بود که در شامگاه شهادت حضرت، در هیچ نقطه‌ای از شهر آرام نگرفته و به زیارت احمدبن موسی (ع) برای سوگواری بی‌بی دو عالم آمده بودند.

شهدای گمنام، مادر اهل بیت را خوب می‌شناختند و صدیقه شهید هم خوب آنها را قدر می‌شناخت؛ شب گذشته، شهیدان خدایی وطن شاهدان شکوه عزای فاطمی شیرازی‌ها در شبستان شاهچراغ (ع) بودند.

عزاداری پس از نماز مغرب و عشا در شبستان امام خمینی حرم آغاز شد. بعد از سخنرانی و ذکر مناقب حضرت زهرا و بیان بخشی از معارف او، عزاداران در غم جور روایت شده به بنت الرسول و شهادت ایشان نوحه سرایی، مداحی و سینه‌زنی کردند.

سخنرانی ها درباره حضرت فاطمه الزهرا <س> در شیراز:

سخنرانی این مراسم را حجت‌الاسلام یاسین حسین‌آبادی، معاون فرهنگی مسجد جمکران برعهده داشت و نوحه‌سرایی توسط محسن بنی فاطمه، مداح اهل بیت عصمت و طهارت، انجام شد.

در سخنرانی خود، حجت‌الاسلام حسین‌آبادی تلاش کرد تا چند نکته از دریای معرفتی حضرت فاطمه زهرا (س) را برای سوگواران بازگو کند. او بیان کرد که حضرت فاطمه (س) بیشتر از اینکه فرزند رسول باشد، نقش حمایتی، کانونی و محوری در اهل بیت دارد.

حسین‌آبادی به ادامه حدیثی دیگر اشاره کرد که در آن امام زمان (عج) فاطمه زهرا را الگوی نیکو برای خود معرفی می‌کند و این نشان از ارج و ارزشمندی بی‌نهایت بانوی دو عالم دارد.

در پی این مطالب، او به حدیثی دیگر اشاره کرد که امام صادق (ع) فرموده‌اند که حقیقت لیله القدر فاطمه زهرا (س) است. سپس او به مومنان حاضر توصیه کرد که از فاطمه بخواهند زیرا او چنین قربانی نزد خداوند دارد.

پیامبر نیز فرموده‌اند که فاطمه و خدا دوئیت ندارند و غضب و رضای او غضب و رضای خداوند است.

ممنون از همراهی شما عزیزان برای مشاهئه ئیگر مقالات عالیما از سایت دیدن فرمائید.

ادرس مسجد الزهرا شیراز

درمانگاه دندانپزشکی بیمارستان قلب الزهرا

مرکز اموزشی درمانی قلب الزهرا شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *