روانشناسی

روانشناسی چ رشته ای است

روانشناسی چ رشته ای است

سلام به همه ی شما همراهان گرامی سیتی بین. در این پست میخواهیم ببینیم که اصلا رشته ی روانشناسی چیست و به عبارت دیگر روانشناسی چ رشته ای است. مطالبی در این باره جمع آوری شده است که ادامه بیان خواهیم کرد پس ما را همراهی کنید.

 

رشته روانشناسی در یک نگاه

در جدول و نمودار  زیر ویژگی های مختلف مقطع کارشناسی رشته روانشناسی بررسی شده است.

نمودار معرفی کارشناسی رشته حسابداری
نمودار معرفی کارشناسی رشته حسابداری
عنوان ویژگی کارشناسی رشته روانشناسی وضعیت
آرامش  و امنیت روانی کارشناسی رشته روانشناسی متوسط رو به بالا
بازار کار کارشناسی رشته روانشناسی *  متوسط –  اگر مهارت و توانایی داشته باشید و از سطوح پایین کار شروع کنید، دارای بازار کار خوبی خواهید بود.
میزان شناخته بودن رشته روانشناسی در میان مردم متوسط رو به بالا– رشته روانشناسی درمیان اکثر مردم شناخته شده است. باوجود این هنوز اعتماد به روانشناسان در بعضی بخش های کشور کم است.
طولانی بودن دوره ورود به بازار کار رشته روانشناسی متوسط – کارآموزی به موفقیت شغلی دانشجویان بسیار کمک می کند.
سختی کار نسبت به درآمد کارشناسی رشته روانشناسی *  متوسط – بستگی به روحیات فرد دارد.
درصد قبولی در کارشناسی رشته روانشناسی داوطلبان در کلیه دانشگاه های کشور صد درصد پذیرش در دانشگاه های مختلف کشور – حدود 16 هزار پذیرش در دانشگاه های مختلف کشور

شانس قبولی کارشناسی رشته روانشناسی در دانشگاه های برتر

پایین – زیر دویست نفر پذیرش در دانشگاه های برتر

امکان ادامه تحصیل کارشناسی رشته روانشناسی

 صد درصد – در مقطع کارشناسی ارشد، دکتری

امکان بورسیه رشته روانشناسی تحصیلی در سایر کشورها

متوسط رو به بالا
خطرپذیری کارشناسی رشته روانشناسی نسبتا پایین –  با وجود این روانشناسان با ناهنجاری های روانی مراجعان مواجه می شوند.

* شانس قبولی کارشناسی رشته روانشناسی در دانشگاه های برتر:

منظور از دانشگاه های برتر دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه الزهرا، و دانشگاه فردوسی مشهد است.

* سختی کار نسبت به درآمد کارشناسی رشته روانشناسی:

رشته روانشناسی یکی از جذاب ترین رشته های علوم انسانی است اما با وجود این گاهی مواجهه با بعضی از ناهنجاری های روانی و بعضی بیماران مشکلاتی را برای روانشناسان فراهم می کند.

معرفی رشته روانشناسی – تاریخچه علم روانشناسی

از دیرباز در آثار نویسندگان بزرگ یونانی و مصری، گاها به علم روانشناسی و سلامت روح و روان اشاراتی شده است اما تاسیس رشته روانشناسی به عنوان یک علم مستقل به دو کشور آلمان و آمریکا باز می گردد. در سال 1879 ویلهلم وونت اولین آزمایشگاه تحقیقات روانشناسی را در آلمان و در سال 1881 نخستین مجله پژوهش های روانشناختی را تاسیس کرد.

در سال 1890 ویلیام جیمز آمریکایی کتاب اصول روانشناسی را به چاپ رساند و به تدریج رشته روانشناسی در اولین پایگاه های خود جان گرفت. اوج پیشرفت و توجه به علم روانشناسی به جنگ های جهانی و پس از آن و مطالعات روانشناختی آن دوره باز می گردد. پس از آن به تدریج علم روانشناسی در سرتاسر جهان گسترش یافت.

در ایران در ابتدا روانشناسی بخشی از علم فلسفه به شمار می رفت و دانشمندانی نظیر ابن سینا، ناصر خسرو، ملاصدرا و … در این علم تعمق می کردند و به مسائل بنیادین روانشناسی مثل احساس، ادراک، انگیزش، تفکر، و … می پرداختند. اولین بار علم روانشناسی با تاسیس دارالمعلمین و پس از آن تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 به عنوان رشته ای دانشگاهی وارد حوزه آکادمیک شد و زیرمجموعه علوم تربیتی و فلسفه به شمار می آمد.

علی اکبر سیاسی و محمدباقر هوشیار جز پیشگامان علم روانشناسی در ایران هستند. با وجود این به این رشته توجه چندانی نمی شد تا اینکه در دهه 1340 شمسی رشته روانشناسی به طور مستقل در دانشگاه تهران و سپس دیگر دانشگاه های ایران تدریس شد.

 

 آشنایی با رشته روانشناسی

رشته روانشناسی یکی از پرطرفدار ترین رشته های جهان است. به دلیل ماهیت رشته روانشناسی که با روان آدمی کار دارد، همیشه مورد توجه صاحبان قدرت و صنایع نظامی برای غلبه بر دشمنان بوده است و بیشتر پیشرفت های روانشناسی مرهون حمایت های مالی بخش نظامی به ویژه در کشور ایالات متحده آمریکا بوده است.

علم روانشناسی علمی است که به شناخت بعد معنوی و درون انسان می پردازد و حوزه مطالعات آن، رفتار انسان ها و علل و انگیزه های شکل گیری آن و فرآیند های ذهنی انسان است. از آن جایی که انسان و ابعاد وجودی آن بسیار گسترده است، این علم نیز وسعت بسیاری دارد.

دانشجویان کارشناسی رشته روانشناسی می کوشند تا با فرآیند های ذهنی انسان مثل تفکر، ادراک، احساس، حافظه، هیجان، انگیزش، و هر آنچه غیر دیدنی است و رفتارهای انسانی از ساده ترین رفتار مثل راه رفتن و نگریستن تا پیچیده ترین آن ها، آشنا شوند. روانشناسی علمی است که می تواند در همه حوزه ها مثل حوزه های تحصیلی، شغلی، تربیت فرزندان، خانواده، مدیریتی، بحران ها، و … فعالیت کند و به پیشگیری، آموزش و درمان آسیب های روانی و روحی بپردازد.

 

معرفی رشته روانشناسی – وظایف روانشناس

وظایف یک روانشناس خوب و کارآزموده عبارتند از؛

  • راهنمایی، مشاوره، و روان درمانی مراجعه کنندگان
  • تکمیل پرونده روانشناختی مراجعه کنندگان و ثبت اطلاعات مورد نیاز.
  • مصاحبه روان شناختی ،ارزیابی، تشخیص و تعیین نوع مشکل.
  • برنامه ریزی و اجرای فرایند تغییر، تعدیل یا درمان جهت بهبود وضعیت بهداشت روانی دانشجویان
  • مشارکت در ارائه ی طرح های پیشگیری از بروز تشدید آسیب های روانی و رفتاری
  • تهیه و تنظیم برنامه های مربوط به بهداشت روان برای حفظ سلامت روانی و پیشگیری از بروز بیماری های روانی
  • انجام آزمون های روانی مانند آزمون هوش-شخصیت و تعیین استعدادهای افراد.
  • همکاری با روانپزشک در زمینه روان سنجی و تهیه مقالات علمی جهت ارائه در سمینارهای مربوطه به ویژه در فضاهای آکادمیک.
  • مشارکت در برنامه ریزی دوره ها و کارگاه های بازآموزی و همایش های مرتبط برای دستیابی به اطلاعات روز در زمینه حرفه ای روانشناسی.
  • انجام مشاوره های فردی در زمینه های گوناگون شامل دعوای زناشویی، مشاوره طلاق، تربیت فرزندان، روانشناسی کودک، برنامه ریزی درسی و تحصیلی، افسردگی و مشکلات روحی، عشق و رابطه عاطفی، و …
  • انجام مشاوره های گروهی
  • آموزش خانواده ها جهت بررسی روند رفع مشکل اجتماعی
  • آموزش مهارت های عادات کاری مشتمل بر وقت شناسی، خودیاری بهداشتی، مسئولیت پذیری، و …

رشته روانشناسی برای چه کسانی مناسب است؟

روانشناس کسی است که به لایه های درونی افراد رسوخ می کند؛ به همین دلیل داشتن یک سری مهارت ها و ویژگی های اخلاقی برای دانشجویان کارشناسی روانشناسی بسیار ضروری است. اول از همه خود روانشناس باید از سلامت روانی لازم برخوردار باشد.

 روانشناس باید با روش های جدید روان درمانی دنیا و اطلاعات جدید روانشناسی آشنا و به روز باشد. کسانی می توانند در رشته روانشناسی موفق باشند که دارای ویژگی های رازداری، همدلی و همدردی، و نوع دوستی باشند و در مهارت های ارتباطی سرآمد بوده و شنونده فعال باشند. همچنین روانشناسان باید بتوانند از قضاوت و داوری پرهیز کنند.  علاوه براین، روانشناسی موفق است که دارای هوش هیجانی باشد و بتواند در شرایط مختلف آرامش خود را حفظ کند و بتواند احساسات خود را کنترل کند.

واحدهای درسی رشته روانشناسی

تعداد کل واحدهای درسی دو‌ره کارشناسی روانشناسی 144 واحد به‌ شرح زیر است:

دروس عمومی : 23 واحد

پایه و اصلی گرایش های عمومی – استشنایی : 71 واحد

پایه و اصلی گرایش بالینی : 98 واحد

اختصاصی گرایش های عمومی – استثنایی : 40 واحد

اختصاص گرایش بالینی : 13 واحد

انتخابی برای شاخص ها و گرایش ها : 10 واحد

لازم به ذکر است که مجموع دروس هر یک از گرایش های عمومی و استثنایی و هم چنین گرایش بالینی 144 واحد می باشد.

 

 

 

فرصت های شغلی رشته روانشناسی

مشاوره شغلی: دانشجویان روان شناسی که به این شغل روی می آورند، با ارزیابی شخصیت، تعیین علاقه مندی ها و سایر معیارهای ارزیابی، در انتخاب شغل به افراد کمک می کنند.

روانشناس مدرسه: دانشجویی که به عنوان روانشناس مدرسه فعالیت می کند وظیفه پرداختن به مشکلات هیجانی تحصیلی و اجتماعی کودکان نوجوانان را بر عهده دارد.

مشاور: مشاوران در مسائل مختلفی مانند ازدواج، مسائل خانوادگی، هیجانی و تحصیلی و… به کمک مردم می شتابند.

مشاور ژنتیکی: یکی دیگر از فرصت های شغلی رشته روانشناسی مشاوره ژنتیک است. مشاوران ژنتیکی غالباً به صورت گروهی با پزشکان، پرستاران و متخصصان ژنتیک کار می کنند و خانواده هایی که دارای عضوی با اختلال ژنتیکی هستند یا در خطر انتقال یک اختلال ارثی قرار دارند را راهنمایی و کمک می کنند.

روانشناسان قانونی: این دسته از روانشناسان در امور قانونی مانند تشخیص علل قتل و سایر امور جنایی و حقوقی فعالیت دارند که امروزه یکی دیگر از زمینه های شغلی روانشناسی را تشکیل می دهد.

روانشناس ورزش: این گروه از روانشناسان بر جنبه های شناختی ورزش و ورزشکاران و معضلات پیش روی آن ها مانند نحوه عملکرد و آسیب ها فعالیت دارند.

روانشناسی بالینی: تشخیص و درمان بیماران دارای اختلالات روانی از وظایف روانشناسان بالینی است.

آموزگار آموزش های خاص: این دسته از آموزگاران جهت آموزش و کار با کودکان استثنایی و دارای محدودیت تربیت می شوند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *