روانشناسی

روانشناس حضوری تهران

روانشناس حضوری تهران

درود و سلامی دوباره به شما خوبان و همراهان همیشگی سیتی بین. اگر به دنبال دکتر روانشناس حضوری تهران هستید این پست را به هیچ وجه از دست ندهید چرا که ضمن معرفی بهترین ها نکات مهمی نیز در این باره به شما بیان خواهیم کرد.

چگونه یک روانشناس نوجوان خوب پیدا کنیم؟

به روانشناس مراجعه کنم یا روانپزشک؟

 

اغلب این سوال برای بیماران پیش می آید، برای شرایط فعلی خود باید به روانشناس مراجعه کنم یا روانپزشک؟ آیا به روان درمانی نیاز دارم یا دارو درمانی؟ وظیفه هر یک از این متخصصان چیست و کدامیک می توانند به من کمک کنند؟

 

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنم؟

در واقع، به طور مشخص نمی توان گفت چه کسی چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کند. هر کسی، در هر زمانی می تواند به روانشناس مراجعه کند تا با او در مورد احساسات و مشکلات خود حرف بزند و او به صحبت هایش گوش دهد. در موارد زیر می توانید به روانشناس مراجعه کنید:

  • غم و اندوه شدید
  • بی خوابی و اختلالات خواب
  • اشکال در حین کار کردن
  • مشکل در روابط فردی و خانوادگی
  • داشتن احساس بد
  • تنش زیاد و نداشتن آرامش

در دنیای امروز بیماری روانی چه تعریفی دارد؟

تحقیقات انجام گرفته توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد، از هر ۴ نفر ۱ نفر دچار بیماری روانی و عصبی است. به عنوان یک کشور جهان سومی و دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوان، سلامت روان درصد بالایی از جامعه ما تحت تاثیر قرار گرفته است.

روانشناس حضوری تهران
سلامت معنوی

بیماری روانی به شرایط سلامت روانی اشاره دارد که بر تفکر، احساس و رفتار فرد تاثیر منفی می گذارد.

درست مانند بیماری جسمی که طیف وسیعی از بیماری‌ های جسمی را توصیف می کند، بیماری‌ های روانی انواع مختلفی از مشکلات سلامت روحی و روانی را در بر می‌ گیرند.

علایم بیماری‌ های روانی، بسته به شرایط، بسیار متفاوت است. اما به طور کلی، نشانه ابتلا به یک بیماری روانی در فرد تداخل آن با عملکرد اجتماعی، شغلی و آموزشی وی است. شناخت نشانه های بیماری روانی در مراجعه به موقع برای دریافت کمک موثر است.

از کجا متوجه شوم که یکی از اطرافیان من به روانشناس یا روانپزشک نیاز دارد؟

بیماری روانی یک روزه به وجود نمی آید. افکار و روان فرد به تدریج تغییر می کند. وقتی ما به چیزی فکر می کنیم به طور طبیعی بر احساسات ما تاثیر می گذارد. اگر خود را فرد بدی بدانیم، البته تمام مدت احساس غم و اندوه خواهیم کرد و رفتارمان نیز به همان ترتیب تحت تاثیر قرار می گیرد. زمانی که دچار اضطراب شدید باشید نمی توانید به خوبی تمرکز کنید و افسردگی انرژی انجام هر کاری را از شما می گیرد.

تشخیص ابتلا به یک بیماری روانی در مراحل اولیه سخت است و اغلب اطرافیان زمانی متوجه وجود مشکل می شوند که بیمار شرایط سخت تری پیدا کرده است. در اینجاست که از خود می پرسند باید به روانشناس مراجعه کنم یا روانپزشک؟

روانپزشک؟

روانپزشک متخصصی است که در درمان بیماری های روانی با دارودرمانی تخصص دارد، بدین ترتیب، روانپزشک دکتری است که در مشکلات روانی تخصص دارد. مهم ترین تفاوت این متخصص با روانشناس آن است که مجاز به تجویز دارو است و به اندازه روانشناس دارای مهارت ها و تکنیک های ارتباطی نیست. بنابراین، اگر برای مشکل خود به یک روانپزشک مراجعه کنید منتظر دریافت دارو به عنوان درمان باشید.

روانشناس؟

روانشناس فردی است که مدرک خود را در رشته روانشناسی در دانشگاه اخذ کرده است. به علاوه، روانشناسان در روش های خاصی از درمان تخصص دارند. بدین ترتیب فرد روان درمانگر خوانده می شود. روان درمانگر یا روانشناس دارو تجویز نمی کند و در نتیجه از روش های درمانی استفاده می کند که شامل حرف زدن می شود. حرف زدن در مورد نگرانی ها و مشکلات شما، کاری که می خواهید انجام دهید، عواقب آن و پیشنهادات روانشناس…

روانشناس حضوری تهران

به روانشناس مراجعه کنم یا روانپزشک؟

بنابراین، این کاملا به ترجیحات و نیازهای شخصی شما بستگی دارد که کدام یک را انتخاب کنید. با این حال، برخی از سندرم ها و اختلالات با دارو درمانی بهتر درمان می شود.

برای تشخیص بهترین روش درمانی لازم است که قبل از هر چیز معاینه شوید و آزمون های تشخیصی بر روی شما انجام شود.

مراجعه به روانشناس یا روانپزشک

کدام روش درمانی بهتر است؟

این سوال بسیار سختی است چرا که برای برخی اختلالات دارو درمانی بهتر است و برای برخی دیگر ترکیبی از دارودرمانی و روان درمانی موثر است. از سوی دیگر، مشکلاتی نیز وجود دارد که صرفا مشاوره می تواند گزینه خوبی باشد.

برای مثال، برای اختلالاتی مانند اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، بیش فعالی-نقص توجه دارودرمانی بهتر است، چرا؟ به این دلیل که شواهد تحقیقاتی نشان می دهند که دارو می تواند علائم بیماری را تخفیف دهد.

در اختلالاتی مانند افسردگی، دارودرمانی در کاهش علائم موثر است، اما روان درمانی و مشاوره، به خصوص رفتار درمانی شناختی و درمان بین فردی نیز موثر شناخته شده است.

به طور کلی اگر نیاز به متخصص دیگری برای درمان شما باشد، در طول درمان شما را به او ارجاع خواهند داد.

چه زمانی متوجه اثربخشی درمان می شوم؟

این سوالی است که باید از روانشناس یا روانپزشک خود بپرسید. برخلاف تصور عموم، اثربخشی برخی داروهای بیماری روانی چند هفته طول می کشد. اثربخشی مشاوره و روان درمانی از این هم بیشتر است و بیمار باید تا مدتها حداقل هفته ای یک بار به روانشناس یا مشاور مراجعه کند.

اگر درمان با روانشناس یا روانپزشک با موفقیت همراه نبود، چه باید بکنم؟

ابتدا با مشاور، روانپزشک یا روانشناس خود صحبت کنید. احتمال دارد که تغییری جزئی در روش درمان بتواند به شما کمک کند. مواردی دیده می شود که فرد به درمانگر یا مشاور مراجعه می کند و به دلیل آنکه او یا روش درمانیش را دوست ندارد، درمان را نیمه کاره رها می کند. متاسفانه، بسیاری از این افراد دچار ناراحتی مضاعف می شوند و احساس می کنند درمان با شکست روبه رو شده است. در عوض، شروع درمان با یک درمانگر یا مشاور دیگر یا تغییر مسیر فعلی درمان تمام آن چیزی است که شاید به آن نیاز داشته اند. شاید شما را ناامید کند، اما یک درمان در حوزه بهداشت روان برای همه موثر نیست و باید روش های متعددی امتحان شود تا راه حل مناسب پیدا شود.

اگر احساس می کنید درمان شما با موفقیت همراه نبوده است، با مشاور یا درمانگر خود در این مورد حرف بزمید. گاهی باید زمان بیشتری صبر کنید و گاهی لازم است روش درمان تغییر کند. برای موفقیت در درمان، باید به طور فعال در این مسیر مشارکت کنید و درمان خود را پیگیری کنید.

 

پیمان طاهری

مشاور فردی | زوج درمانگر | روان درمانگر | مشاور خانواده

خدمات

  • مشاوره و درمان فردی
  • مشاوره و درمان مشکلات زوجی و زناشویی (زوج درمانی)
  • خانواده درمانی و فرزندپروری
  • رویکرد درمانی: هیجان مدار

سوابق تحصیلی و حرفه‌ای

  • دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی
  • کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
  • دارای پروانه اشتغال تخصصی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران به شماره 6103
  • مدرس و سوپروایزر دوره های درمان هیجان مدار در انستیتو هیجان مدار ایران
  • مدرس دوره های روانشناسی در سازمان آتش نشانی تهران
  • برگزارکننده دوره های مهارت افزایی تخصصی برای روانشناسان
  • دانش آموخته مستقیم پروفسور لزلی گرینبرگ و پروفسور ساندرا پایویو از دانشگاه یورک کانادا
آدرس مطب پیمان طاهری

تهران – ونک – خیابان ملاصدرا – خیابان شیخ بهایی شمالی – صائب تبریزی غربی – پلاک ۴ – مرکز مشاوره بهسا

شماره تلفن مطب پیمان طاهری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *