روانشناسی

روانشناس در تهرانسر

روانشناس در تهرانسر

درود و سلامی دوباره به همه ی شما همراهان همیشگی سیتی بین. اگر به دنبال یک دکتر روانشناس در تهرانسر هستید این پست را به هیچ عنوان رد نکنید چرا که با نکاتی که ذکر خواهیم کرد بهترین انتخاب را خواهید داشت پس با ما همراه باشید.

 

 

روان درمانی چیست و چه موقع باید به روان درمانگر مراجعه کرد؟

روان درمانی چیست و چه موقع باید به روان درمانگر مراجعه کرد؟

روانشناس در تهرانسر

روان درمانی به زبان ساده یعنی چی؟ اسم جلسات رواندرمانی برای بیشتر افراد آشناست، اما خیلی از ما نمی دونیم روان درمانی دقیقا چی هست و چه اتفاقی در جلسات روان درمانی می افته.

یه کلیشه نخ نما اینه که شما روی یه مبل راحتی لم می دید و می زنین زیر گریه، یه کلیشه دیگه اینه که یه نفر نشسته روبروتون و براتون قرص تجویز می کنه. مثل خیلی چیزای دیگه اینا کاریکاتورهایی هستن که با هدف سرگرم کردن عامه مردم تو فیلم ها از جلسات روان درمانی نمایش میدن؛ ولی واقعیت اینه که اغلب جلسات روان درمانی کسل کننده تر از این حرف هاست.
اکثر تصمیماتی که ما می گیریم از ابعاد ناخودآگاه ذهنمون نشأت می گیره. تا زمانی که این قسمت های ذهن ناخودآگاه بمونن، قادر به کنترل اون ها نیستیم.

روانشناس در تهرانسر

هدف رواندرمانی چیست؟

هدف اولیه رواندرمانی کمک برای آگاهی از این قسمت ها، پذیرش و در نهایت کنترل اون هاست. برای مثال، اگر وقتی کسی رو صدا می کنیم و جواب نمیده، به شکل غیر قابل کنترلی خشمگین میشیم، چیزی در عمق ناخودآگاه ما سبب میشه چنین رفتار غیر منطقی ای رو بروز بدیم.

با شرکت در جلسات روان درمانی، می تونیم شروع به کند و کاو در گذشته، سر و سامان دادن به هیجانات و احساسات، آسیب ها، مشکلات زندگی و مشکلات دوران کودکی مون کنیم و علت خشم، احساس گناه، غم، ترس و اضطرابمون رو پیدا کنیم.

روانشناس در تهرانسر

مثلا شاید مادرمون وقتی خیلی کوچک و آسیب پذیر بودیم ما رو تنها می گذاشته. شاید درگیر رابطه ای بودیم که مدام بهمون خیانت می شده یا اینکه طرف مون حضور محسوسی تو زندگی مون نداشته و به ندرت در دسترس بوده یا هر چیز دیگه ای.
به محض اینکه علتش رو کشف کنیم، می تونیم تو یه محیط امن بهش بپردازیم. همین به ما این فرصت رو می ده که نسبت بهش بیشتر آگاه باشیم و در نهایت برای تغییر واکنش هامون، کنترل کافی داشته باشیم. به این فرآیند می گن روانکاوی یا رواندرمانی پویشی!

درمان شناختی رفتاری (CBT)

روانشناس در تهرانسر

به نوع دیگه رواندرمانی که رایج هم هست، درمان شناختی رفتاری (CBT) هست. این رویکرد برای تغییرعادات یا الگوهای فکری خاص به خصوص اضطراب و افسردگی بسیار مفیده و براساس تحقیقات پژوهشی، معتبرترین روش درمانی به حساب میاد و بیشترین شواهد پژوهشی رو به خودش اختصاص داده.

تمرکز درمان شناختی رفتاری بیشتر روی مشاهده افکار ما و نحوه تأثیر گذاری این افکار بر رفتارهاست، دقیقا برخلاف روش روانکاوی که تمرکزش بر هیجانات و احساسات ناخودآگاهه.

به هر حال، اگه می خواین به روان درمانگر مراجعه کنین یا همین الان دارین تو جلسات روان درمانی شرکت می کنین، چند تا نکته هست که باید حواستون بهشون باشه:

تفاوت روانشناس و درمانگر با روانپزشک

روانشناس در تهرانسر

مردم اغلب روانشناسان و درمانگران رو با روانپزشکان اشتباه می گیرن. بهتره متوجه باشید که روانپزشک برخلاف روانشناس دارو تجویز می کنه. درسته که در خیلی از مواقع مراجعه به روانشناس کافیه، اما در مورد برخی از مشکلات، روان درمانی به تنهایی کافی نیست و حتما باید دارو مصرف بشه.

یعنی، اگه به همراه جلسات روان درمانی، دارو مصرف نشه، سرعت درمان پائین میاد و قدرت مانور درمانگر به شدت کم میشه. بنابراین، در شرایطی که بیمار دچار وسواس سنگین، حملات پانیک مزمن و متوالی، افسردگی و اضطراب شدید باشه و روانشناس تون توصیه کرد که نیازه به یه متخصص روانپزشک مراجعه کنید، حتما مراجعه کنید.

روانشناس در تهرانسر

نکته مهمی که هنگام مراجعه به روان درمانگر باید بدونیم

نکته مهمی که هنگام مراجعه به روان درمانگر باید بدونیم

طی جلسه های روان درمانی منفعل نباشین و مشارکت کنین

روانشناس در تهرانسر

خیلی از افراد با این پیش فرض در جلسه روان درمانی شرکت می کنن که قرار رو یه مبل راحت لم بدن و درمانگر اجی مجی کنه و مشکل شون حل شه. گاهی حتی عصبانی هم میشن که چرا هیچ اتفاقی نمیفته! خب دوست عزیز، شما باید در جلسات روان درمانی تون مشارکت فعالی داشته باشین.

واقعیت اینه که اگه یه جلسه رواندرمانی خوب پیش میره، ۸۰ درصد اون به خاطر مشارکتی هست که شما دارین. باید با این فکر وارد جلسات روان درمانی بشین که این خود شما هستین که قراره روی خودتون کار کنین و درمانگر تنها این فرآیند رو تسهیل و شما رو به مسیر درست هدایت می کنه.

روانشناس در تهرانسر

دقیقا مثل بدنسازی می مونه، مربی به شما برنامه میده، تشويق تون می کنه و مسیر درست رو بهتون نشون میده اما این شما هستین که دارین وزنه های سنگین می زنین.

در ضمن اینم یادتون باشه که جلسات روان درمانی باید شما رو به چالش بکشه، باید کاری کنه که با دیدی تازه به زندگی تون نگاه کنین، نباید همیشه بهتون احساس خوب بده. بعضی اوقات ممکنه روانشناس تون حتى حرص تون رو هم دربیاره و تو مخ تون راه بره، پس جا نزنید و صبور باشید. کار روانشناس اینه که واسطه شما با واقعیت باشه، پس دنبال تعریف و تمجید شنیدن و تحسین و تأیید ازشون نداشته باشید.

روانشناس در تهرانسر

اگر هر کدوم از علاوئم زیر رو داشتید حتما از یه روان درمانگر درخواست کمک کنید

  • عدم کنترل تکانه های جنسی یا هیجانی، یعنی پرخاشگری های کنترل نشده، یعنی ترس از صمیمیت، یعنی اضطراب از عملکرد جنسی، دوره های افسردگی و دلشوره های بی امان
  • رنج بردن از آسیب های سخت در زندگی، یعنی از دست دادن فرد یا افراد مورد علاقه، سوء استفاده و تعرضات جنسی و خشونت های فیزیکی
  • داشتن رفتارهایی که کنترلی روی اونا ندارین و عملکرد تون در زندگی رو مختل می کنه، مثل سوء مصرف الکل، مواد، قمار و …
  • اشتغال ذهنی افراطی به بعضی از جنبه های زندگی، یعنی نیاز افراطی دائمی به مورد تأیید قرار گرفتن، معروف بودن، تحت تاثیر قرار دادن دیگران!

همیشه یادتون باشه که مراجعه به روان درمانگر کار خجالت آور و بدی نیست. در حقیقت بین یه زندگی شاد، سالم و یه زندگی بی کیفیت رنج آور تفاوت زیادی هست. بنابراین، هرگز فرصت زندگی شاد رو از خودتون نگیرین.

 

نام مرکز :

مرکز مشاوره مهر پویا

زمینه فعالیت : مرکز مشاوره

توضیحات : ——-

مدیریت :خدیجه فیروزصمدی

تخفیف : ثبت نشده است

تلفن : 44508617

موبایل : 09337105600

آدرس : تهران-تهرانسر، بلوار شاهد شرقی، نفت جنوبی (لطفا برای تعیین وقت با شماره 44508617 تماس بگیرید)

فکس :44563475

ایمیل :mehrepooya88@gmail.com

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *