روانشناسی

روانشناس كودك در شيراز

.روانشناس كودك در شيراز

سلام و درود به همه ی شما همراهان و دوستداران همیشگی سیتی بین. در این پست قصد معرفی روانشناس كودك در شيراز به شما عزیزان را داریم و ضمن آن در ادامه چندین عادت اشتباه و معنادار کودکان را برای شما مطرح میکنیم.

 

چرا کودکان ناخن می جوند؟

در بحث روانشناسی کودک می توان گفت که یکی دیگر از عادت های عصبی کودکان جویدن ناخن هاست. این رفتار از آن دسته رفتارهایی است که اگر از کودکی جلوی آن گرفته نشود، تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند. در واقع روانشناس کودک تحت این شرایط تلاش می کند تا مهارت هایی مانند به دست آوردن آرامش تدریجی و آگاهی نسبت به این اعمال را به کودک بیاموزد. بدین ترتیب با تلاش روانکاو و ادامه ی مراحل درمان، کودک پس از مدتی از انجام این کار دست بر می دارد.

چرا کودکان ناخن می جوند؟

شما می توانید ار راه های مختلفی استفاده کنید ولی در کل باید بدانید که این مورد نگران کننده و حاد نیست و ممکن استبعد از گذشت مدتی این عادت به کل از بین رود و خود به خود حل شود و دیگر نیازی به درمان نداشته باشد زیرا اگر ناخن جویدن خفیف باشد مشکلات اجتماعی و جسمی را به همراه ندارد.

با این حال اگر ناخن جویدن با دیگر اختلالات همراهی کند ممکن است خطرناک باشد و حتی در بعضی شرایط به مراقبت های خاص و ویژه ای نیاز باشد. در قدم اول کاری که انجام می دهند این است که سابقه پزشکی کودان را مورد بررسی قرار می دهند.

شما برای ترک این عادت می توانید ماده هایی که طعم بدی دارند را روی ناخن بزنید و یا حتی آن ها را مجازات کنید که این کار با این که موثر است اما گاهی باعث اضطراب آن ها می شود. اما کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که کودکان را به کار های دیگر مشغول کنید به این صورت که آن ها به کلاس های مختلف اعم از موسیقی، تمرین های ورزشی و… ببرید و ذهنشان را درگیر کنید.

در حقیقت جویدن ناخن ها تنها عادت عصبی کودکان نیست. از عادت های عصبی دیگر در کودکان می توان به فشردن دندان ها و کشیدن موهای سر نیز اشاره کرد.  بهتر است بدانید که جویدن ناخن ها در کودکان بیشتر تحت تاثیر عوامل زیر رخ می دهد:

  1. عادت
  2. عصبانیت خیلی زیاد
  3. نگرانی و استرس خصوصا در زمان قرار گرفتن در موقعیت های حساس

نحوه برخورد با کودک دروغگو چگونه است؟

یکی دیگر از مشکلات شایع رفتاری در کودکان دروغ گویی است. این مشکل از آنجا نشات می گیرد؛ که مثلا کودک کار اشتباهی انجام می دهد و زمانی که به پدر و مادر خود در مورد آن اشتباه اطلاع می دهد، پدر و مادر عصبانی و آشفته می شوند. به همین دلیل کودک در این زمان سعی می کند که بر طبق خشنودی پدر و مادر خود بر خورد کند. یعنی چیزهایی را به پدر و مادر خود بگوید که پدر و مادر با شنیدن آن چیز ها خوشحال شوند. حتی اگر آن چیزها واقعیت نداشته باشند.

روانشناسی کودک می گوید که انقدر این عمل توسط کودک بارها و بارها تکرار می گردد؛ که در نهایت تبدیل به عادت می شود. تا حدی که دیگر نمی تواند از دروغ گویی او دست بردارد. بنابراین در چنین شرایطی یک روانشناس کودک می تواند به کمک پدر و مادر آمده و با راه حل های کاربردی و مناسب خود این مشکل را به بهترین شکل ممکن رفع کند.

دلیل دروغ گویی در کودکان

دروغ گویی در کودکان

البته ناگفته نماند این کودکان در سن ۷ سالگی ممکن است که با گفتن دروغ احساس بدی پیدا کنند و در دوازده سالگی متوجه شوند که مبنای جامعه بر اعتماد بنا شده و اگر نتوانتد اعتماد دیگران را جلب نمایند، قطعا شکست خواهند خورد. پس با ایجاد این تفکر در او ممکن است که کودک در سن بلوغ از دروغ گویی دست برداشته و خود به خود درمان شود. ولی اگر این اتفاق نیافتاد و دروغ گویی توسط او همچنان ادامه پیدا کند، پدر و مادر باید برای حل این موضوع به فکر یک راه مناسب باشند و ترجیحا از یک دکتر روانشناس و مشاور در رابطه با این مشکل کمک بگیرند.

علت لجبازی کردن کودک چیست؟

در بحث روانشناسی کودک می توان گفت که تقریبا مسئله لجبازی در بسیاری از کودکان و نوجوانان وجود دارد. در حقیقت زمانی که حس استقلال طلبی و خودمختاری در کودک پدید می آید، کودک خود را کاملا توانمند می بیند. بنابراین سعی می کند که در بسیاری از مسائل مانند غذا خوردن، پوشیدن لباس و بازی کردن به روش خود عمل نموده و از تبعیت کردن و فرانبرداری از پدر و مادر دست بر دارد.

دلیل لجبازی نکردن کودکان

لجبازی کردن کودک

تا حدی که ممکن است خواسته ها و انتظارات او با خواسته ها و انتظارات پدر و مادر به شدت در تضاد قرار گیرند. تحت این شرایط کودک تصمیم می گیرد که خواسته های پدر و مادر خود را نادیده گرفته و آنقدر بر خواسته های خود پافشاری کند، که پدر و مادر در آخر در مقابل خواسته های او کاملا تسلیم شوند.

البته این حالت در بسیاری از کودکان کاملا طبیعی است. ولی اگر این لجبازی و عدم فرمانبرداری از سوی کودک زیادتر از حد معمول شود، لازم است که کودک را پیش یک دکتر روانشناس برده و تا دکتر با ترفند هایی این اختلال را در کودک درمان نماید. از جمله این ترفندها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • نادیده گرفتن
  • گوش دادن
  • تشویق
  • تنبیه

دلیل خجالتی بودن کودکان چیست؟

خجالت نیز یکی دیگر از مشکلات رفتاری در کودکان است. اما نباید با این موضوع به عنوان یک اختلال برخورد کرد. زیرا خجالت کشیدن در کودکان امری طبیعی بوده و معمولا به خاطر ترس ایجاد می شود. روانشناسی کودک می گوید:

مثلا ممکن است که کودک به. محیط جدیدی. وارد شده و نتواند با آن محیط به راحت.ی ارتباط بگیرد. بنابراین. در این زمان سعی می کند، که ترس خود را به صورت. خجالت کشیدن. بروز دهد. پس در این شرایط این احساس کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.

علت خجالت کشیدن در کودکان

خجالت کشیدن در کودکان

اما زمانی که پدر و مادر. احساس کنند که این خجالت .کشیدن بیشتر. از حد طبیعی شده، می .بایست به نزد روانشناس کودک بروند. زیرا احساس خجالت، شرمندگی و عذاب وجدان می تواند به شدت آینده ی کودک را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین با کمک یک روانشناس، کودک خواهد .توانست که از این احساس .خجالت به بهترین شکل رها شده و مراحل. زندگی خود را به صورت کاملا عادی طی کند.

مریم سجادی

خدمات

  • مشاوره پیش از ازدواج
  • خانواده درمانی
  • مشاوره کودک
    درمان مشکلات اضطرابی
  • رویکردهای درمان:
    – درمان شناختی-رفتاری
    – طرحواره درمانی
    – فیلیال تراپی

مطب 1

آدرس مطب مریم سجادی

شیراز – چهارراه سینما سعدی – خیابان بیست متری سینما سعدی – روبروی کوچه ۶ – ساختمان پاناسونیک – طبقه ۴ – مرکز مشاوره رویش


شماره تلفن مطب مریم سجادی
071-32336249

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *