دسته‌بندی نشده

شانه یخ زده

شانه یخ زده

شانه یخ زده

شانه یخ‌زده (Frozen shoulder یاAdhesive capsulitis of shoulder) التهاب غیرعفونی و چسبندگی کپسول مفصلی شانه است که باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی این مفصل می‌گردد. علت بیماری مشخص نیست ولی در اکثر مواقع در بیماران دیابتی و نیز همراه سایر بیماری‌های شانه دیده می‌شود. امروز در شیراز یاب میخوایم اطلاعات خوبی رو در این زمینه به شما ارائه بدیم. ممنون از همراهی شما دوستان.

شانه یخ زده

شانه یخ زده

آناتومی مفصل شانه

مفصل شانه یک مفصل گوی و کاسه ای هست که از سر استخوان بازو و مفصل کتف تشکیل می شود. در اطراف مفصل شانه کپسول مفصل شانه وجود دارد که از بافت همبند تشکیل می شود. در شانه منجمد کپسول مفصل شانه ملتهب و ضخیم می شود که سبب کاهش حرکات شانه در تمام جهات می شود.بنابراین بیماران برای بالابردن اندام درگیر مختصری از مفصل گلنوهومرال ( شانه ) حرکت می دهند و بقیه آنرا از مفصل اسکاپولوتوراسیک ( کتف ) حرکت می دهند . یکی از بیمارهای این قسمت از بدن شانه یخ زده می باشد که در ادامه به آن می پردازیم .

علائم شانه یخ زده

علائم با درد فزاینده شانه و بازو شروع شده و بتدریج افزایش یافته و با سوزش همراه است. حرکات مفصل نیز با شروع دردها محدود می‌گردد. بالا آوردن اندام فوقانی و بردن دست به پشت مشکل شده و بتدریج سخت‌تر می‌شود. معمولاً بیماری بتدریج آغاز شده و تشدید می‌یابد و سه مرحله دارد. مرحله اول مرحله دردناک است و هنوز محدودیت حرکتی شدید نیست. مرحله دوم مرحله یخ‌زدگی است و درد کمتر ولی محدودیت حرکتی بیشتر است و مرحله سوم، مرحله ذوب است که بیماری روی به بهبود می‌گذارد. هرکدام از مراحل می‌تواند از یک الی چند ماه طول بکشد.

این بیماری سه مرحله دارد

مرحله اول : به صورت درد و محدودیت حرکات شانه هست که معمولا ۶-٩ ماه طول می کشد.

مرحله دوم : به صورت محدودیت حرکات شانه با کاهش درد می باشد که بین ۴ تا ٢٠ ماه طول می کشد.

مرحله سوم : شامل افزایش دامنه حرکات و بهبود درد می شود که ۵-٢۶ ماه طول می کشد.

ممکن است شانه مقابل نیز درگیر شود که معمولا ۶ ماه تا ٧ سال پس از شروع بیماری می باشد.

پیشگیری از بیماری شانه یخ زده

یکی از علل شانه منجمد ضربه به شانه می باشد و لذا بعضی از بیماران پس از ضربه به شانه تا مدت طولانی از آویز گردنی استفاده کرده و شانه خود را تکان نمی دهند که این موضوع می تواند سبب شروع بیماری شود.
برای جلوگیری از خشکی مفصل شانه پس از ضربه ، پس از مدت کوتاهی بی حرکتی و طبق نظر متخصص ارتوپدی حرکات شانه و فیزیوتراپی پیشنهاد می شود تا مانع ایجاد شانه منجمد شود.

درمان

درمان به صورت غیرجراحی و یا جراحی هست.
درمان بیماری عمدتا غیر جراحی می باشد و شامل مصرف مسکن، فیزیوتراپی ،تزریقهای داخل مفصلی و دستکاری شانه زیر بیهوشی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *