شهر ها

شیراز چند منطقه دارد؟

شیراز چند منطقه دارد؟

شیراز چند منطقه دارد؟

به نظر شما شیراز چند منطقه دارد؟

شیراز یکی از شهر های بسیار خوب و پرطرفداری است که هر سال گردشگران خارجی و داخلی زیادی به این شهر سفر میکنند.

حالا در این پست شیراز بین میخواهیم درمورد منطقه های ان صحبت کنیم.در ادامه با ما همراه باشید تا این اطلاعات را با اسان ترین روش به دست اورید.

 شهر تاریخی و پر زرق و برق شیراز چند منطقه دارد؟

شیراز، مرکز استان فارس در قلب جنوب ایران، با جمعیت نزدیک به دو میلیون نفر، به عنوان پنجمین شهر بزرگ ایران به شمار می‌رود. این شهر تاریخی با پیشرفت‌های مدرن خود جاذبه خاصی برای گردشگران ایجاد کرده است.

شیراز چند منطقه دارد؟ در این جا مناطق ان را به شما معرفی میکنیم.

شیراز در منطقه جنوبی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده و موقعیت استراتژیک و تجاری خاصی دارد.

یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران محسوب می‌شود، چه برای گردشگران داخلی و چه برای گردشگران خارجی.

گستره جاذبه‌های گردشگری و دیدنی شیراز بسیار متنوع و جذاب است. مهم‌ترین و جذاب‌ترین این مکان‌ها مجموعه‌های باستانی شیراز همچون تخت جمشید و نقش رستم هستند. علاوه بر این، آرامگاه سعدی و حافظ که دو شاعر برجسته ایرانی را به یادآوری می‌کنند، جزء مقاصد پرطرفدار گردشگری شیراز به شمار می‌آیند.

شیراز چند منطقه دارد؟ پاسخ این سوال را در ادامه برایتان گذاشته ایم.

در ادامه مناطق این شهر را به شما معرفی خواهیم کرد.

شیراز چند منطقه دارد؟

منطقه یک:

منطقه یک شهرداری شیراز از سال ۱۳۵۹ به وجود آمده و تاکنون ۱۵ شهردار به ریاست آن ایستاده‌اند. با مساحت فعلی ۴۲۳۵ هکتار، این منطقه جمعیتی به میزان ۲۱۲۴۹۱ نفر (براساس آمار سال ۹۰) در خود جای داده است.

مرزهای غربی آن به معلم و بلوار ایمان(همت) و مرزهای شرقی به خیابان انقلاب (مشیر فاطمی) و میدان امام حسین (ستاد) می‌پیوندد.

منطقه دو:

این منطقه از شمال به بافت تاریخی و مناطق ۳ و ۸ و ۱، از غرب به منطقه یک، از شرق به پایگاه هوایی شیراز و از جنوب به منطقه ۵ شهرداری محدود می‌شود.

اگر منطقه پیرامونی را مرحله اول توسعه شهری تلقی کنیم، سایر بخش‌های منطقه ۲ حاصل فعالیت‌های توسعه شهری در سه دهه گذشته و به ویژه دو دهه اخیر است.

مکان ۲ از ناحیه شمال یکی از بافت‌های تاریخی شهر شیراز را که از زندیه تا پل فسا و کمربندی شیراز، بلوار مدرس و فرودگاه شیراز ادامه دارد، شامل می‌شود.

شیراز چند منطقه دارد؟ در این جا در مورد منطقه سه صحبت خواهیم کرد:

مرزهای شمالی این منطقه از دروازه قرآن و محله سعدیه، و جنوبی از پل کابلی ولیعصر و خیابان تختی (شهناز)، غربی از دروازه اصفهان، حافظیه و شرقی از بزرگراه سرداران تشکیل شده‌اند.

شیراز چند منطقه دارد؟

شیراز چند منطقه دارد؟

منطقه چهار:

این منطقه از سمت شمال به پارک قوری و زرهی، از جنوب به باهنر جنوبی و کمربندی شیراز، از غرب و جنوب غربی به امیر کبیر، جاده بوشهر و بلوار ایمان جنوبی و در نهایت از سمت شرق به عادل‌آباد و چهارراه زندان محدود می‌شود.

با اینکه بخش‌های محدودی از این منطقه دارای سابقه سکونت هستند، اما بخش‌های گسترده‌تر واقع در مرکز و جنوب غربی هنوز در حال ساخت و ساز و توسعه است.

با توجه به وسعت و جمعیت این منطقه، به دلیل افزایش جمعیت در شهر شیراز، بسیار مهم و پرجمعیت است و تعداد ساکنین آن بیش از ۲۶۸٬۸۶۰ نفر می‌باشد.

منطقه پنج:

این منطقه از شمال به بلوار ارتش و خیابان شهید حراف، و از جنوب به کمربندی و شهرک کوشک میدان، از غرب به بلوار عدالت، و از شرق به بلوار ابوذر و دالرحمه شیراز محدود می‌شود. جمعیت منطقه بر اساس سرشماری سال ۸۵، ۱۶۳٬۰۴۲ تن است که شامل ۳۸٬۲۳۲ خانوار می‌شود. تراکم جمعیت در این منطقه ۶۴ تن در هکتار است. منطقه ۵ از محلاتی چون کوشک میدان، ده پیاله، عادل آباد، قلعه قبله، و … تشکیل شده‌است و بخشی از بزرگراه اصلی شهر به نام بلوار رحمت از این منطقه عبور می‌کند.

منطقه شش:

این شهرداری از سال ۱۳۷۲ به منظور ارائه خدمات بهتر و جلب رضایت مردم در محدوده خدماتی مشخصی تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده است. بلوار شهید چمران، قصردشت، معالی آباد، فرهنگ‌شهر، نیایش و … از جمله محلات اصلی این منطقه هستند.

شیراز چند منطقه دارد؟منطقه هفت:

این منطقه با جمعیت تقریبی ۱۶۲٬۰۰۰ نفر (۱۴٪ از کل جمعیت شیراز) و تراکم جمعیتی ۵۴ تن در هکتار مربع، از شمال و شمال غرب به محله پودنک، بزرگراه سرداران و پل غدیر، از جنوب به وزیر آباد و کفترک، از غرب به بلوار مدرس، فرودگایمیمثمصخثخخثخثخیخیمپزنزه شیراز و از شرق به بلوار رسول اعظم محدود می‌شود.

منطقه هشت:

این منطقه که یکی از مناطق شرقی شیراز محسوب می‌شود، از شمال و شمال غرب به محله پودنک، بزرگراه سرداران و پل غدیر، از جنوب به وزیر آباد و کفترک، از غرب به بلوار مدرس،فرودگاه شیراز و از شرق به بلوار رسول اعظم گسترده می‌شود.

منطقه هشت:

منطقه هشت به عنوان منطقه تاریخی فرهنگی شیراز شناخته می‌شود و اهمیت بسیار زیادی در ساختار شهر شیراز دارد. مسیرهای اصلی این منطقه شامل ۱۹ خیابان مهم می‌شوند که بین آن‌ها می‌توان به خیابان‌های شهناز، فردوسی، تیموری، هجرت، سعدی، ۲۲ بهمن، ناصر خسرو، بلوار زند، لطفعلی خان زند، طالقانی، توحید (داریوش)، پیروزی و … اشاره کرد.

منطقه نه:

منطقه نه که جزء مناطق حاشیه‌نشین شهر شیراز محسوب می‌شود، شامل جاده‌هایی نظیر کمربندی و جاده بوشهر است و دروازه‌هایی مانند شهرک والفجر، احمدآباد، میانرود، کتس بس

شیراز چند منطقه دارد؟منطقه ده:

بر اساس تقسیمات جدید، شهرک‌های آرین، گلستان، بهشتی، محدوده غربی کمربندی شمال باختری شیراز جزو منطقه ۱۰ شهرداری قرار گرفته‌اند.

منطقه یازده:

این منطقه با مساحت ۱۱۶۰ هکتار و تقریبی ۱۱۵۰۰۰ نفر جمعیت، از سمت شمال به بلوار رسول اعظم و سرداران، از سمت جنوب به بلوار مدرس، از سمت شرق به بلوار فرصت شیرازی و از سمت غرب به بلوار فضیلت محدود می‌شود.

ممنون از همراهی شما عزیزان برای دیدن دیگر پست ها از سایت دیدن کنید.

خطرناک ترین محله های شیراز

استان فارس،شیراز

در شیراز کی برف می بارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *