اطلاعات عمومی

عادات شیرازی ها

عادات شیرازی ها

عادات شیرازی ها

سلام و درود به دوستان عزيز شيرازبين، با تشکر از همراهي شما. در اين پست مطالبي در رابطه با “عادات شیرازی ها” برای گردآوري شده است. ضمن سپاس گزاري از شما اميدوارم که نهايت استفاده را از اين مطالب ببريد.

به خونگرمی مردم شیراز عادت نکنید

مردم شیراز به‌شدت مهربان و خونگرم هستند. میزان محبت آن‌ها به‌قدر ست که ممکن است در برخورد اول فکر کنید قصد فریب شما را دارند. اما نترسید شیرازی‌ها فقط بسیار مهمان‌نواز هستند و اگر شما را به خانه خود دعوت کردند بدانید این‌یک تعارف نیست و این دعوت از جان‌ودل آن‌ها برخاسته است.

اگر از آن‌ها آدرسی بپرسید با طمأنینه جواب شما را خواهند داد و شما را با یک لبخند دوستانه بدرقه می‌کنند.

پس لطفا با این حجم از صمیمیت بدعادت نشوید، چون بعد از اتمام سفر باید به خانه خود بازگردید.

شما به شهر مردمان خوش‌گذران سفر می‌کنید

شیرازی‌ها بیش از هر مردم دیگر ایران اهل تفریح و گشت‌وگذار هستند. از برگزاری جشن‌های مختلف و باغ‌های فراوان این شهر می‌توان فهمید که اهالی اینجا چقدر به زندگی و خودشان اهمیت می‌دهند.

البته اخلاق خوب و محبت هم به شاد زیستن شیرازی‌ها کمک بسزایی کرد و لبخند زیبای آن‌ها دال بر همین امر است.

به تمام باغ‌های شیراز سر بزنید

نمی‌دانم وجود باغ‌های زیبای شیراز سبب پدید آمدن اشعار غزل شاعران شده یا شاعران برای نوشتن غزل همت به ساخت باغ کرده‌اند؟

تقریباً وارد هر محله در شیراز که بشویم، یکی از زیباترین باغ‌های شیراز در آن دیده می‌شود. این باغ‌ها به‌قدری باصفا است که باید برای آن حدود دو تا سه‌ساعتی وقت صرف کرد تا لذت واقعی آن را درک کنیم. بعضی از این باغ‌ها در خانه‌های قدیمی شیراز سبز شده که با این کار یک تیر و دو نشان زده‌اید. هم در یک باغ زیبا قدم زدید و هم اینکه با معماری و عمارت‌های کهن این شهر آشنا شده‌اید.

در تور شیراز یک برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید تا بتوانید از تمام آن‌ها بازدید کنید.

نقش مهم استان فارس در تاریخ ایران‌زمین

بی‌شک همه ما می‌دانیم که شیراز و استان فارس در به وجود آمدن تاریخ این سرزمین نقش خطیری داشته‌اند. از تمدن دو هزار و ۵۰۰ گرفته تا دوران زندیه.

در گوشه گوشه خاک این شهر آثار باستانی متعددی وجود دارد که سندی بر تمدن ایران‌زمین است. هنوز هم آثار باستانی از سلسله‌های هخامنشیان، ساسانیان و زندیه وجود دارد که افراد زیادی از دور و نزدیک برای تماشای آن‌ها وارد این شهر می‌شوند. متأسفانه بعضی از این آثار از بین رفته‌اند یا در معرض نابودی قرارگرفته‌اند.

پس تا فرصت باقی ست به شیراز بروید و تاریخ گویای سرزمین خود را نظاره کنید.

آداب و رسوم غذایی شیرازی ها

کلم پلوی شیرازی

این کلم پلو سه فرق عمده با کلم پلوی باقی شهرها دارد. اول اینکه با کلم قمری طبخ می‌شود در حالی که باقی شهرها از کلم پیچ استفاده می‌کنند. دوم ترکیبی از سبزیجات معطر به پلو اضافه می‌شود و سوم گوشتهای قلقلی که جایگزین گوشت چرخ‌کرده ساده می‌شود.

یخنی شیرازی

یخنی را در شهرهای استان خراسان و سیستان و بلوچستان هم می‌بینیم اما نوع شیرازی‌اش تفاوت‌هایی دارد. در واقع یخنی نوعی آبگوشت شبیه آبگوشت همه‌ی شهرهاست که شیرازی‌ها در پخت آن چاشنی‌ها و شیوه‌های محلی خودشان را اضافه می‌کنند.

 

شکرپلو شیرازی

شکر پلو نوعی شیرین پلو با شهد شکر و زعفران فراوان است که با پوست نارنج و مرکبات طعمی منحصر به فرد می‌گیرد.

 

پلو اسفندی

این پلو را بیشتر مردم آباده می‌پزند. مواد اولیه آن عدس، لوبیا، نخود، ماش، میخک پودرشده، ادویه‌ پلویی (پودر گل سرخ، پودر زیره‌ سبز، پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر جوز هندی و پودر هل)، پیاز، گوشت گوسفند همراه استخوان، برنج، جو، گندم، فلفل سیاه، کره، نمک و روغن کرمانشاهی (روغن حیوانی) است.

پاچه پلو شیرازی

برنج، لپه، کشمش، گوشت چرخ‌کرده و سرکه شیره از مواد اولیه تهیه پاچه پلو است. اینکه دلیل نامگذاری این غذا چیست و پاچه چه نقشی در پختش دارد را از خود شیرازیها بپرسید.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *