پزشکی

متخصص ایمپلنت اصفهان

متخصص ایمپلنت اصفهان

متخصص ایمپلنت اصفهان

یکی از زیرشاخه های مهم در زمینه دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ، مبحث ایمپلنت می باشد؛ و ایمپلنت همیشه سوال های زیادی را در کنار خودش به همراه داشته ، درحقیقت یکی از دغدغه های که بیماران هنگام جستجو برای انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت داشته اند این بوده که لمینیت سرامیکی و کامپوزیتی کدام را استفاده کنند و قیمت مناسب چه قیمتی است.

در شهر اصفهان که هم یکی از کلان شهرهای کشور است و همچنین یکی از قطب های پزشکی کشور نیز می باشد همواره جستجو و سوال بهترین متخصص ایمپلنت در اصفهان یکی از دغدغه های شهروندان اصفهانی در زمان انتخاب یک دندانپزشک متخصص ایمپلنت بوده است.

در ادامه مطلب با ما باشید تا هر آنچه درمورد ایمپلنت و “متخصص ایمپلنت اصفهان” را میخواهید بدانید درشیرازیاب در اختیارتان قرار دهیم. باتشکر از همراهی شما

ایمپلنت چیست؟

متخصص ایمپلنت اصفهان

متخصص متخصص ایمپلنت اصفهانایمپلنت اصفهان

ایمپلنت مجموع قطعاتی است که با جراحی داخل فک ثابت می‌شوند روی آن دندان مصنوعی قرار می‌گیرد و در نهایت ظاهری مشابه با دندان طبیعی پیدا می‌کند.

به‌طور کلی برای گذاشتن ایمپلنت دندان چندین مرحله باید انجام شود تا قطعات تشکیل دهنده در کنار یکدیگر قرار گیرند و بیمار بتواند به جای دندان طبیعی از آن استفاده کند. ایمپلنت از نظر ظاهری مشابه دندان طبیعی است و در دهان همان حس طبیعی را برای جویدن القا می‌کند و سوء هاضمه ایجاد شده بر اثر ناتوانی در جویدن غذا را برطرف می‌نماید.

ایمپلنت دندان برای جایگزین کردن یک یا چندین دندان از دست رفته کاربرد دارد و می‌تواند برای تمام دندان‌ها به صورت ثابت یا متحرک استفاده شود. در هر دو حالت فوق کلمه ایمپلنت استفاده می‌شود اما حالت دوم بیانگر معنی واقعی ایمپلنت می‌باشد و به مجموعه‌ای از قطعات ایمپلنت گفته می‌شود و هر کدام از قطعات به تنهایی نام و کارایی مجزایی دارند.

مزایای ایمپلنت

بزرگترین مزیت ایمپلنت حفظ استخوان باقی‌مانده و جلوگیری از تحلیل استخوان (که به خاطر بی دندانی رخ می‌دهد) می‌باشد. مزیت دیگر ایمپلنت عدم نیاز به تراش دندان‌های مجاور در صورت استفاده از پروتز ثابت و کمک به گیر و ثبات پروتز متحرک از طریق ساختن اوردنچر (پروتز متحرک متکی بر ایمپلنت) است.

– کاشت دندان را می‌توان در زمره درمان‌های دندانپزشکی مادام العمر قرار داد.

– از جنس آلیاژ تیتانیوم است که پوسیده نمی‌شود

– نوع مرغوب‌تر آن استحکامی بیش از دندان طبیعی دارد.

– اگر از تکنیک پیشرفته استفاده شود درمان ایمپلنت در ردیف درمان‌های دندانپزشکی کوتاه و کم‌درد است.

– در مقایسه با هزینه‌های چند بار پر کردن و عصب کشی دندان، روکش دندان و … در دراز مدت درمان کاشت دندان درمان می‌تواند مقرون به صرفه‌ باشد.

مزیت ایمپلنت نسبت به بریج

عدم استفاده از دو دندان سالم مجاور به عنوان پایه در ایمپلنت گذاری؛ آنگونه که در روش بریج استفاده می‌شود و امکان آسیب دیدن و در نهایت از دست رفتن آنها را بیشتر می‌کند، کاشت ایمپلنت، از آسیب به دندان‌های مجاور ممانعت می‌کند و نیز وجود فیکسچر در استخوان فک، پدیده تحلیل استخوان فک را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

در بعضی موارد مراجعه دیرهنگام فرد برای کاشت دندان (ایمپلنت) یا وجود کیست و تومورهای دهانی منجر به از بین رفتن فضای مناسب و کم شدن قطر و ارتفاع استخوان فک می‌شود که در این حالت، دندانپزشک قبل یا همزمان با جایگذاری فیکسچر، با استفاده از پودر و بلاک استخوانی و ممبرین (بایومتریال‌ها) استخوان را بازسازی کرده تا شرایط مناسب برای قرارگیری ایمپلنت مهیا گردد. در این مواقع طول درمان بیمار (آماده شدن استخوان برای جایگذاری ایمپلنت) بسته به شرایط بیمار از ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد و دندانپزشک به کمک عکس‌های رادیوگرافی می‌تواند روند درمان را دنبال کند و بهترین زمان را برای کاشت ایمپلنت تشخیص دهد.

انواع مختلف ایمپلنت دندانی

– Endosteal: این ایمپلنت معمولاً مانند یک پیچ یا استوانه یا تیغه‌ای شکل هستند که از فلز یا فلز پوشش داده شده با سرامیک یا مواد سرامیکی ساخته می‌شوند. این نوع از ایمپلنت در استخوان فک جا می‌گیرد.

– Subperiosteal: این نوع ایمپلنت در استخوان و در زیر لثه قرار می‌گیرند و از جنس فلز تیتانیوم ساخته می‌شوند تا به‌خوبی به استخوان فک بچسبد.

– Transos-teal: این نوع ایمپلنت به شکل یک پین فلزی یا یک قاب U شکل می‌باشد که از بین استخوان فک و بافت لثه عبور می‌کند و به داخل دهان می‌رسد.

مراحل کاشت ایمپلنت (دندان)

جراحی ایمپلنت با بی‌حسی موضعی و معمولاً در ۴ مرحله انجام می‌شود. از اولین جراحی تا آخرین جراحی حدوداً ۹ ماه به طول می‌انجامد؛ اما این زمان بستگی به شرایط استخوان فک برای قبول ایمپلنت و شرایط ایمنی بدن برای التیام و ترمیم زخم دارد و ممکن است مدت زمان بیشتری برای ترمیم و التیام نیاز باشد.

در مرحله اول جراحی، در صورت مناسب بودن تراکم استخوان فک، (Fixture) به همراه کاور اسکرو (Cover screw) در فک جاگذاری می‌شود؛ و در صورت نیاز به تحریک استخوان سازی و بدست آوردن تراکم استخوان مطلوب از بایومتریال‌ها (پودر استخوان و ممبرین و …) استفاده می‌گردد. بایومتریال‌ها دارای انواع مختلفی هستند و از منابع متفاوتی تولید می‌شوند و بسته به تشخیص دکتر نوع بایومتریال مناسب انتخاب می‌گردد. معمولاً پس از گذشت ۲۴–۱۲ هفته لثه اطراف فیکسچر را می‌گیرد. در این زمان مرحله دوم جراحی یعنی برداشتن کاور اسکرو و قرار دادن هیلینگ اباتمنت (Healing Abutment) به جای آن انجام می‌شود سپس بعد از گذشت ۲–۱ هفته، قالبگیری به کمک ایمپرشن و آنالوگ (Impression Coping and Analog) انجام می‌شود تا شکل دندان مورد نظر ساخته شود و اندازه اباتمنت لازم مشخص شود و در مرحله آخر دندان پروتزی آماده شده که به همراه اباتمنت است روی فیکسچر قرار می‌گیرد.

جنس

نخستین درون‌کاشت‌های دندانی در سال ۱۹۳۲ از جنس استیل ضدزنگ یا Cobalt-Chromium-Molybdenum ساخته شد. امروزه آلیاژ تیتانیوم رایج‌ترین ماده مورد استفاده برای ساخت ایمپلنت‌های دندانی می‌باشد. در شکل ۱ تصویر اولین ایمپلت ساخته شده را نشان می‌دهد.[۲]

آلیاژ تیتانیوم برای ساخت فیکسچر (Fixture)، بریج (Bridge)، اوردنچر (Overdenture) و اجزای پروتزی ایمپلنت (اسکرو و اباتمنت) استفاده می‌شود. البته اباتمنت از جنس زیرکونیا نیز ساخته می‌شود

ویژگی‌های فیزیکی تیتانیوم که باعث سازگاری مناسب آن می‌گردد:

  1. نارسایی
  2. مقاومت بالا در برابر خوردگی
  3. شرایط ترمودینامیک
  4. ویژگی‌های آن در برابر PH
  5. ایجاد یون به میزان کم

تیتانیوم مورد استفاده در ایمپلنت دندانی دارای پنج درجه می‌باشد که به هر کدام گرید یک تا پنج گفته می‌شود و از لحاظ میزان کربن، نیتروژن، آهن و اکسیژن با یکدیگر متفاوت می‌باشند.

 

ساختار آلیاژی تیتانیوم[۳]

آلیاژ تیتانیوم مورد استفاده در دندانپزشکی در سه شکل ساختاری وجود دارد: آلفا (α)، بتا (β) و آلفا-بتا. ساختار آلفا (α) از نظر کریستالوگرافی به شکل شش ضلعی (HCP) است. در حالی که آلیاژهای بتا (β) به شکل مکعب (BCC) است. این فازهای مختلف زمانی إیجاد می‌شوند که تیتانیوم خالص با عناصری مانند آلومینیوم و وانادیم، در غلظت خاصی مخلوط شده و سپس از حالت مذاب سرد شده‌است. آلومینیوم تثبیت‌کننده فاز آلفا است و باعث افزایش استحکام آلیاژ می‌شود، اما چگالی آن را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، وانادیم تثبیت‌کننده فاز بتا است.

تحول ساختاری تیتانیوم خالص از فاز α به فاز β در۸۸۲ درجه سانتیگراد رخ می‌دهد. با افزودن آلومینیوم یا وانادیم به تیتانیوم، تغییرات فاز α به β در یک طیف دمایی ممکن أست متغیر باشد. بسته به ترکیب و درجه حرارت، هر دو فاز آلفا و بتا ممکن است وجود داشته باشند.

تقسیم‌بندی ایمپلنت‌های دندانی[۴]

تیتانیوم مورد استفاده در ایمپلنت دندانی دارای شش درجه می‌باشد که به هر کدام گرید یک تا شش گفته می‌شود. چهار گرید آن تیتانیوم خالص (cpTi)و دو گرید از آلیاژهای تیتانیوم(Ti) می‌باشند، خواص فیزیکی و مکانیکی cpTi بر أساس میزان اکسیژن باقی‌مانده در فلز با یکدیگر متفاوت می‌باشند.

امروزه ایمپلنت‌ها از انواع آلیاژهای تیتانیوم ساخته می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شود:

۱- تیتانیوم خالص Grade 4

۲- آلیاژ تیتانیوم Ti 6AL 4V –ELI

3- (Ti 6AL 4V (Grade ۲۳

۴- نانو تیتانیوم – nTi Grade 5

۵- آلیاژ Ti 3AL 2 SV

 

شرایط پس از عمل کاشت ایمپلنت و التیام بافت‌ها چگونه است؟

پس از عمل باید مسکن مصرف کنید. مسکن‌های بدون نسخه برای کنترل درد و ناراحتی حاصل از عمل جراحی کاشت ایمپلنت، کفایت می‌کند. دستورالعمل دقیق مراقبت‌های خانگی را دندان‌پزشک به اطلاع شما می‌رساند. در صورتی که متوجه خونریزی غیرطبیعی، درد غیرقابل کنترل یا علایم عفونت شدید فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید.[۵]

بهترین متخصص ایمپلنت در اصفهان

دکتر محمد عاطفت

متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

دکتر محمد عاطفت یکی از برترین متخصص ایمپلنت در اصفهان ، ایشان در زمینه اصلاح طراحی لبخند ، کامپوزیت بدون تراش ، بلیچینگ ، لامینیت دندان تخصص دارند.به طور کلی اجزای ایمپلنت دندان فیکسچر، اباتمنت ، کاور اسکرو ، پیچ اتصال ، هیلینگ آباتمنت و پلاستیک آباتمنت هستند. به این صورت ابتدا فیکسچر در داخل استخوان فک بیمار کار گذاشته می‌شود و سپس بر روی آن اباتمنت همراه با روکش ساخته شده قرار می‌گیرد.

031-31312834-35
0913077300
اصفهان
اصفهان

اصفهان، چهارراه پلیس. توحید میانی. نبش کوچه 13 (بهار). ساختمان آریانا طبقـــه دوم. واحــــد11

سوابق کاری و تحصیلات

  • سال 1388 آغاز دوره تخصصی دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ، دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • سال 1391 پایان دوره تخصصی و اخذ دریافت مدرک بورد تخصصی در رشته دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی
  • عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به مدت چهار سال
  • عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان از سال 1396

خدمات

دکتر علیرضا عابدینی

دندانپزشک ترمیمی و زیبایی و عضو آكادمي دندانپزشكي زيبايي آمريكا AACD دندانپزشک طراحي لبخند

دكتر عليرضا عابديني دندانپزشک ترمیمی و زیبایی اصفهان.ایشان سابقه طولاني ٢٠ ساله در درمان هاي طراحي لبخند، digital smile design ،لمينيت هاي سراميكي و كامپوزيتي و پروتز هاي متكي بر ايمپلنت دارند.

آدرس :اصفهان، شهرستان نجف آباد، خیابان میرداماد، کوچه شهید احمدی، پلاک 38، طبقه 1، واحد1 تلفن 03142619831

 

 

03142619831
09397903910
اصفهان
نجف آباد

اصفهان، نجف آباد، خیابان میرداماد، کوچه شهید احمدی، پلاک 38، طبقه 1، واحد1

سوابق کاری و تحصیلات

خدمات

  • ایمپلنت دندان
  • ترمیم دندان آسیب دیده
  • جراحی افزایش طول آج
  • درمان ریشه دندان ( عصب کشی )

دکتر پیمان ترکی

speakerدکتر پیمان ترکی، مستر دندانپزشکی زیبایی از آکادمی انگلستان و دارای فلوشیپ ایمپلنت های دندانی

دکتر پیمان ترکی متخصص ایمپلنت و زیبایی در اصفهان ، فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی

از دیگر خدمات مرکز لبخند رویایی،کلینیک دندانپزشکی کودکان اصفهان. میتوان به کاشت دندان ،لیفت لثه با لیزر ، ونیرکامپوزیت ، لمینیت سرامیکی ، ایمپلنت کره ای و ایمپلنت فوری اشاره کرد.رویای لبخند زیبا را برایتان به واقعیت تبدیل می کنیم چون شعار این مرکز (لبخند رویایی یک واقعیت است!).

03137790400
ا

اصفهان، خیابان وحید، مجتمع پزشکی وحید

سوابق کاری و تحصیلات

  • دریافت مدرک مستر دندانپزشکی زیبایی از آکادمی انگلستان
  • فارغ التحصیل پروتزهای دندانی دانشگاه شهید بهشتی تهر

خدمات

  • ایمپلنت دندان
  • ونیر کامپوزیت
  • لمینت سرامیکی
  • لیزر تراپی دندان
  • لیفت لثه با لیزر

دکتر مهرداد کاظمیان

لبخند هالیوودی داشته باشیم

دکتر مهرداد کاظمیان متخصص ایمپلنت زیبایی در اصفهان ، فعالیت ایشان ایمپلنت و طراحی لبخند می باشد که دراین زمینه علاوه بر تخصص در دوره های مختلف زیبایی و ایمپلنت در کشورهای آمریکا آلمان ایتالیا شرکت وبعضا سخنرانی داشته است.آدرس دکتر کاظمیان اصفهان ، خیابان توحید میانی ، ساختمان نگارا (بانک پاسارگاد ) طبقه اول واحد4 برای اخذ دریافت نوبت با شماره تلفن 03136253552 تماس حاصل فرمایید.

031-36253556 ، 031-36253552

اصفهان ، خیابان توحید میانی ، ساختمان نگارا (بانک پاسارگاد ) طبقه اول واحد 4

سوابق کاری و تحصیلات

خدمات

  • ایمپلنت دندان
  • روکش سرامیکی
  • ترمیم دندان آسیب دیده
  • درمان های ناهنجاری های فک و صورت

دکتر سید حمید رضویان

دارای بورد تخصصی ، عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دکتر سید حمید رضویان متخصص ایمپلنت (کاشت دندان) در اصفهان،فارغ التحصیل در رشته تخصصی درمان ریشه از دانشگاه دولتی علوم پزشکی همدان در سال 1388 با معدل 18/88 و رتبه ممتاز پایان نامه با نمره 20 .
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، جنب داروخانه وحید ، بن بست شکوفه ، ساختمان شکوفه ، طبقه چهارم ، واحد 403 شماره هماهنگی :  03162930766 روزهای کاری در مطب اصفهان ( شنبه ، دوشنبه ، چهارشنبه ) ساعت کاری :چهارشنبه 12 الی 16 ؛ شنبه و چهارشنبه 16 الی 19 می باشد.

031-62930766
09377903502

اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، جنب داروخانه وحید ، بن بست شکوفه ، ساختمان شکوفه ، طبقه چهارم ، واحد 403

سوابق کاری و تحصیلات

  • عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • عضو مرکز تحقیقات مواد دندانی
  • قبولی در بورد تخصصی بین المللی اینترنشنال با رتبه ۸ کشوری
  • عضو انجمن اندو دنتیت های آمریکا
  • عضو انجمن اندو دنتیت های ایران

خدمات

دکتر احسان قاسمی

متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت

دکتر احسان قاسمی متخصص ترمیمی زیبایی ، جراح و دندانپزشک در اصفهان متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت دارای بورد تخصصی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد. آدرس مطب : چهارراه پلیس ، توحید میانی ، نبش کوچه 13(بهار) ، ساختمان آریانا ، طبقه اول.واحد 7 برای اخذ نوبت شما میتوانید با شماره تماس 03131310285 یا  09134256461  تماس حاصل فرمایید .

031-31310285
09134256461

اصفهان ، چهار راه پلیس ، توحید میانی ، نبش کوچه 13(بهار) ، ساختمان آریانا ، طبقه اول ، واحد 7

سوابق کاری و تحصیلات

  • استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • متخصص پروتزهای دندانی (پروستودانتیکس)
  • دارای بورد تخصصی

خدمات

  • پروتز دندانی
  • ایمپلنت ( کاشت دندان )
  • ترمیم ریشه
  • جراح دندانپزشک

دکتر عطاالله دشتی

عضو انجمن دندانپزشک های عمومی ایران

 دکتر عطالله دشتی متخصص ایمپلنت در اصفهان ، در سال ۱۳۷۱ از دانشگاه شهید بهشتی تهران موفق به اخذ مدرک دکترای دندانپزشکی شد ، همچنین ایشان موفق به گذراندن دوره های ایمپلنت و اندو در کشورهای آلمان و سوییس می باشد.
لبخند دلنشینی داشته باشید؛درمان افرادی که هنگام خندیدن مقدار زیادی از لثه دندان های بالا نمایان می شود بصورت جراحی زیبایی دندان های قدامی انجام می شود.

 

031-36626465
اصفهان

اصفهان ، چهارراه شیخ صدوق ، ساختمان آزادگان ، طبقه سوم ، واحد 12

سوابق کاری و تحصیلات

  • دریافت مدرک تخصصی ایمپلنت و اندو در کشورهای آلمان و سوییس می باشد.
  • عضو انجمن دندانپزشک های عمومی ایران
  • بازنشسته مديريت درمان سازمان تامين اجتماعي
  • كارشناس دادياری سازمان نظام پزشكی

خدمات

  • ایمپلنت دندان
  • جراحی دندان
  • پرکردن دندان
  • اصلاح لبخند

دکتر آرش گلستانه

باز آفرینی لبخند

دکتر آرش گلستانه یکی از بهترین متخصص ایمپلنت ، جراحی فک و صورت و زیبایی اصفهان می باشد،ایشان عضو هیئت علمی دانشگاه و هم در گروه بخش جراحي دهان فك و صورت دانشگاه آزاد اصفهان می باشد.دانش و تجربه دکتر آرش گلستانه  آمار بالا رضایت بیمار را به همراه داشته. پیشرفته بودن تجهیزات از عوامل اصلی کیفیت بالای ایمپلنت ها و جراحی های زیبایی فک و صورت و دهان دکتر آرش گلستانی می باشد.

 

031-31313330-031-31313313

اصفهان، خیابان چهارباغ بالا،بعد از برق منطقه، نبش کوچه ۲۲، ساختمان اخرا، واحد ۴۰۳

سوابق کاری و تحصیلات

  • متخصص ایمپلنت اصفهان
  • عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان

خدمات

  • درمان های پیشرفته ایمپلنت
  • جراحی زیبایی صورت
  • درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فک
  • درمان اختلالات ناهنجاری های فک و صورت

دکتر پیام توکلی

طراحی لبخند توسط روکش های کریستالی

دکتر پیام توکلی ،جراح دندانپزشک ، ایمپلنت ، متخصص آسیب شناسی دهان و دارای بورد تخصصی نکات ذکر شده یکی از بهترین متخصصین جراح دندان پزشک در اصفهان.خدمات دکتر پیمان توکلی شامل : ایمپلنت دندان ، ترمیم و زیبایی ، پروتز متحرک ، طراحی لبخند ، جراحی و کشیدن دندان ها ، جراحی لثه ، پروتز ثابت درمان ریشه (عصب کشی)

 

031-36251305 -031-36251837

چهارباغ بالا ، روبروی زمزم ، مجتمع پارسیان ، طبقه دوم ، واحد 404

سوابق کاری و تحصیلات

  • متخصص آسیب شناسی دهانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • جراح دندانپزشک
  • دارای بورد تخصصی دندانپزشکی

خدمات

  • ترمیم زیبایی
  • ایمپلنت دندان
  • جراحی لثه
  • پروتز ثابت
  • درمان ریشه ( عصب کشی )

دکتر محمدرضا امجدی

speakerاصلاح طرح لبخند...

دکتر محمدرضا امجدی فارغ التحصیل رشته جراحی لثه و کاشت ایمپلنت از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران.دارای دانشنامه ممتاز تخصصی و با تجربه بیش از ده سال در زمینه درمان های ایمپلنت و زیبائی، خاطره ای خوب و منحصر به فرد برای بازگرداندن زیبایی و قدرت جویدن به شما می دهد.و در حال حاضر در مطب اصفهان مشغول به فعالیت است.

 

03136205594-03136206201

اصفهان، دروازه شیراز، ابتدای چهارباغ بالا، خیابان بهارآزادی، مجتمع پزشکی آزادی، طبقه اول، واحد 103

سوابق کاری و تحصیلات

  • فارغ التحصیل رشته جراحی لثه و کاشت ایمپلنت از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
  • دارای دانشنامه ممتاز تخصصی و با تجربه بیش از ده سال در زمینه درمان های ایمپلنت و زیبائی

خدمات

  • ایمپلنت دندان
  • جراحی لثه
  • ترمیم زیبایی دندان
  • روکش سرامیکی و لامینت

پیشنهادات:

 

منبع: ویکی پدیا

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *