دکتر

متخصص خواب شیراز

متخصص خواب شیراز

متخصص خواب شیراز

در این مقاله از سایت شیرازیاب ابتدا خواهیم گفت تست خواب یا “پلی سومنوگرافی” چیست و چگونه انجام میشود. سپس به معرفی متخصص خواب شیراز خواهیم پرداخت.با ما همراه شوید.

تست خواب یا “پلی سومنوگرافی”

تست خواب یا “پلی سومنوگرافی”متداول ترین تستی است که در مراکز یا کلینیک های اختلالات خواب انجام می شود. این تست برای تشخیص بسیاری از اختلالات خواب به عنوان روش استاندارد محسوب می شود که می توانیم به سندرم وقفه موقت تنفسی(آپنه) خواب از نوع انسدادی، سندرم آپنه خواب مرکزی، حرکات ریتمیک اندام هنگام خواب و حملات خواب در مدت روز اشاره کنیم.

یکی از عوارض و نشانه های مشترک این اختلالات، خواب آلودگی در مدت روز است؛ استفاده مستقیم پلی سومنوگرافی در تشخیص خواب آلودگی در روز، به کاربرد آن در تست های ارزیابی خواب آلودگی در روز و میزان توانایی در بیدار ماندن بر می گردد که به صورت اختصاصی به این منظور طراحی شده است.

با انجام تست خواب، مراحل مختلف خواب(خواب سبک، خواب عمیق و خواب رویا) و اتفاقات غیرطبیعی هنگام خواب تشخیص داده می شوند. در این روش با بررسی امواج مغزی و قلبی، وضعیت تنفس، میزان اکسیژن خون و حرکات بدن می توانیم بسیاری از اختلالات و بیماری های خواب را تشخیص داده شده و امکان درمان مناسب آنها فراهم میشود.

تست خواب، یک تست چند پارامتری است که عملکرد تعدادی از ارگان ها و سیستم های بدن انسان را در خواب ثبت می کند. نوار مغز، نوار قلب، نوار عضله، نوار چشم، جریان هوای تنفسی، تلاش تنفسی و درصد اشباع اکسیژن خون از اجزای معمول یک تست خواب محسوب می شوند.

نحوه انجام تست خواب در واحد خواب

برای انجام تست خواب، فرد باید یک شب را در واحد خواب بخوابد ( انجام این تست در شرایط خاص در منزل یا محل اقامت فرد نیز میتواند صورت گیرد).

مدتی که فرد خواب است تعدادی حسگر وسایل دیگر برای ثبت اطلاعات لازم به بیمار متصل می شود، با وجود تغییر فضای خواب و اتصال تعداد زیادی الکترود و وسایل دیگر به بیماران، بیشتر بیماران در اندازه معمول در واحد خواب، به خواب می روند، تنها تعداد اندکی از بیماران اظهار می کنند که نسبت به شرایط معمول خواب بدتری داشته اند؛ در این تست، نوار عضله از یکی از عضلات پا برای ثبت حرکات پاها و همچنین از یکی از عضلات چانه برای اندازه گیری انقباضات عضلانی گرفته می شود.

از داده های تست خواب می توانیم اطلاعات زیادی به دست آوریم که بعضی از آنها شامل میزان تاخیر خواب، مراحل خواب، کیفیت خواب، نامنظمی های تنفسی مانند “آپنه” و “هایپوپنه” و تعداد ریزبرانگیختگی ها در مغز است.

متخصص خواب

مدت زمانی که طول می کشد تا افراد به خواب بروند در افراد سالم و بیماران مبتلا به اختلالات خواب متفاوت است؛ در تست ارزیابی خواب آلودگی در روز و میزان توانایی در بیدار ماندن نیز، میزان تاخیر خواب محاسبه می شود که بیانگر شدت خواب آلودگی افراد است.

یک خواب طبیعی به ترتیب شامل مراحل یک، دو، سه در بخش Non-REM و فاز REMاست که چهار تا 6 دفعه این چرخه در یک شب تکرار می شود؛ مدت این مراحل در افراد بیمار بسته به نوع بیماری آنها تفاوت دارد.

تعداد دقایقی که فرد در خواب بوده است تقسیم بر تمام زمانی که فرد در رختخواب به سر برده، بیانگر کیفیت خواب است؛ این میزان در افراد طبیعی برابر 85 تا 90 درصد است، در صورتی که افراد بیمار بسته به نوع بیماری، کیفیت خواب به مراتب پایین تری دارند.

نامنظمی های تنفسی مانند آپنه و هایپوپنه یکی دیگر از اطلاعات به دست آمده از این تست است.

ریز برانگیختگی در مغز به معنی بیداری کوتاه مدت در حد چند ثانیه است که فرد متوجه آن نمی شود؛ در برانگیختگی مغزی الگوی امواج مغز ناگهان تغییر می کند و مشابه حالت بیداری می شود، ریزبرانگیختگی ها در مغز در نتیجه موارد مختلفی مانند حرکت پاها و ناراحتی های تنفسی ایجاد می شود، موارد زیاد برانگیختگی در خواب افراد می تواند نشانه ابتلای آنها به اختلالات خواب و توجیه کننده خستگی و نبود خواب کافی آنها باشد.

ناهنجاری های ریتم قلبی، وضعیت بدن در مدت خواب و الگوی حرکت پاها، از دیگر مواردی است که از تست خواب به دست می آید.



https://citybin.ir/shiz/wp-content/uploads/2020/03/1.gifاگر دوست دارید شما یا کسب و کارتان، مثل: متخصص خواب شیراز در گوگل و اینترنت دیده شود.

اینجا کلیک کنید.گل



 

متخصص خواب در شیراز

واحد خواب مرکز سلامت مغز دانا

( اختلالات خواب-سلامت خواب)

واحد سلامت خواب و اختلالات خواب مرکز سلامت مغز دانا همزمان با واحد ارزیابی و تشخیص این مرکز در چارچوبی دانش بنیان و با همکاری و زیز نظر آزمایشگاه اختلالات رفتاری خواب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به منظور ارزیابی، تشخیص و مداخلات در زمینه اختلالات خواب به ارائه خدمات می پردازد.

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – واحد13 موسسه سلامت مغز

ایمیل: info@danabrain.ir

تلفن: 0713647617209173076279

متخصص اختلال خواب شیراز

واحد ارزیابی اختلالات خواب بیمارستان اردیبهشت

رئیس واحد: خانم دکتر تولایی(متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه)

مسئول فنی بخش: آقای دکتر بهمن وراوی پور

مسئول کنترل کیفیت: آقای دکتر امیر شرفخانه(فوق تخصص ریه و برد تخصصی بیماریهای خواب و ICU)

پزشکان اصلی: دکتر امیر شرفخانه ، دکتر آزیتا تولایی، دکترضیاء الله بهین آئین، دکتر حمید کمالی پور، دکترغلامحسن جمشیدی پزشکان مهمان: دکترمجید پناهنده، دکتربهمن وراوی پور، دکتر هاجر بحرانی فرد

تعداد پرسنل:1نفر پرستارو2 نفر

تکنسین تعداد اتاق ها:1 اتاق خواب -1 اتاق کنترل و بررسی

تعداد تخت ها:1 تخت وابسته به اتاق کنترل

شماره تماس:بیمارستان: 5-36284821-071

داخلی:352

توضیحات: چهارشنبه ها صبح دکتر بحرانی فرد ( متخصص گوش و حلق و بینی ) مشاوره جهت کلینیک خواب در خدمت بیماران می باشد.

هر روز صبح روزانه پزشک اتفاقات مسئول پذیرش بیماران، جهت کلینیک خواب می باشد.

جهت اطلاعات بیشتر روزانه با شماره تلفن 09389599583

دستگاه ها: شامل APAP، CPAP، BIPAP بهترین مارک استاندارد روز آمریکایی دنیا، 2 عدد دستگاه تست خواب خانگی

خدمات واحد ارزیابی اختلالات خواب: تشخیص ودرمان اختلالات خواب واحد ارزیابی اختلالات خواب بیمارستان اردیبهشت یکی از بهترین مراکز جامع و پیشرفته تشخیص و درمان اختلالات خواب در سطح کشور و در منطقه خاورمیانه میباشد. این مرکز مطابق با استاداردهای بین المللی طراحی شده است و زیر نظر اساتید مجرب داخل و خارج کشور است.

تلفن های تماس جهت هماهنگی: 0938959958307136284821

 

 

در شیرازیاب بهتر دیده شوید بیشتر بدانید:

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *