روانشناسی

دکتر روانشناس در فردیس

دکتر روانشناس در فردیس

سلام به همه دوستان خوب  خوانندگان محترم سیتی بین. دکتر روانشناس در فردیس عنوانی است که ر این پست قصد داریم به آن بپردازیم همچنین از ویژگی های یک روانشناس خوب برای شما بازگو کنیم تا شما انتخاب بهتری داشته بشید.تا پایان با ما همراه باشید.

روانپزشک، روانشناس یا مشاور ؟

تعریف مشاوره و روانشاسی را باید بدانیم و سپس با انواع این درمانگرها آشنا شویم:

تعریف مشاوره

مشاوره یک فرایند آموزش و یادگیری است که از  طریق ارتباط مشاور و درمانجو یا مراجعه‌کننده انجام می‌شود. مشاور دارای مجوز و صلاحیت برای مشاوره دادن است. فرق بین کار مشاور و روانشناس در این است که مشاور کارِ درمانی انجام نمی‌دهد (این وظیفه روانشناس است) بلکه مشاور به بهبود کیفیت زندگی، روان و ارتباطات مراجعه‌کننده کمک می‌کند. یک مشاور می‌تواند در زمینه‌هایی مثل شغل، تحصیل، ارتباطات خانوادگی، دوستانه و عاطفی و… به فرد کمک کند و کیفیت این موارد را ارتقاء بدهد.

تعریف روانشناسی

تعریف علمی روانشناسی عبارت است از مطالعه علمی رفتار و فرایندهای ذهنی. یک روانشناس توسط تشخیص بالینی و بررسی‌های لازم، ابتدا مشکل و علت مشکل مراجعه‌کننده را مشخص می‌کند و سپس به فرد کمک می‌کند مشکلش را درمان کرده و از تشدید شدن مجدد آن پیشگیری کند. یعنی فرایند تشخیص، درمان و پیشگیری، بر عهده روانشناس است. بنابراین اگر فرد مشکلات روانی و رفتاری مثل اضطراب، افسردگی، وسواس، فوبیا، اختلالات شخصیتی و… داشته باشد، باید به روانشناس و در صورت نیاز به روان پزشک مراجعه کند.

دکتر روانشناس در فردیس

اینکه درمانگری که انتخاب میکنید چه تخصصی دارد بسیار مهم و حیاتی است. چرا که اگر بتوانید درمانگری که در حوزه مشکل شخصی شما به طور تخصصی کار میکند و تجربه و تبحر بالایی در آن حوزه دارد پیدا کنید، مسلما نتیجه بهتری خواهید گرفت. نکته مهم اینجا است که مشاوران و روانشناسان حتما باید حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته روانشناسی یا مشاوره داشته باشند از دانشگاه‌هایی که مورد تایید وزارت علوم و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران هستند. افرادی که مدرک کارشناسی روانشناسی یا مشاوره دارند، مجوز مشاوره دادن ندارند. به طور کلی درمان گران حوزه سلامت روان را میتوان در سه دسته روانپزشک، ‌روانشناس و مشاور دسته بندی کرد:

روانپزشک

روانپزشک دکتری است که در زمینه ی پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریهای ذهنی تخصص دارد. روانپزشک برای افتراق مشکلات روانی و ذهنی از عارضه های جسمی همراه با علائم روانی آموزش میبیند. همچنین روانپزشکان عوارض بیماریهای روانی بر شرایط جسمی، مانند مشکلات قلبی یا فشار خون بالا و عوارض جانبی داروها برای بدن، از قبیل نوسانات وزن و قند خون و اختلالات خواب را تحت نظر میگیرند.

دکتر روانشناس در فردیس

روانپزشک به عنوان یک دکتر میتواند نسخه بنویسد و دارو تجویز کند. بسیاری از اختلال های ذهنی مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال دوقطبی با مصرف داروهای خاص با موفقیت درمان میشود.

اگر تحت نظر روانپزشک باشید، روانپزشک درمان های بسیاری را با تمرکز بر روی مدیریت دارویی توصیه میکند. دارو همواره به تنهایی برای درمان بیماریهای روانی کافی نیست؛ گاهی اوقات ترکیبی از روان درمانی یا مشاوره و درمان دارویی لازم است. چنانچه درمان ترکیبی ضروری باشد، روانپزشک خودش روان درمانی را انجام میدهد یا بیمار را به مشاور یا دیگر متخصصین سلامت روان معرفی میکند.

دکتر روانشناس در فردیس

مشاور

مشاور معمولا برای کمک به حل مشکلات و ناسازگاری های خفیف میتوانند یاری رسان باشند و بیشتر نقش راهنما دارند. روش اصلی مشاور برای راهنمایی، “مصاحبه” و “آزمون” است. آزمون هایی مانند شخصیت شناسی، علاقه سنجی و توانایی سنجی توسط مشاوران میتواند انجام شود. مشاوران بیشتر در زمینه مشاوره خانوادگی،‌ مشاوره ازدواج مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره تحصیلی و مشاوره شغلی فعالیت میکنند. انواع حوزه‌های فعالیت مشاوران عبارت‌اند از مشاور:

  • خانواده: این مشاوران به مراجعین کمک می‌کنند مشکلات خانوادگی‌شان را حل کرده و ارتباطات خانوادگی‌شان را بهبود ببخشند.
  • اعتیاد: مشاور اعتیاد به افراد معتاد به مشروبات الکلی یا مواد مخدر کمک می‌کند تا بتوانند این اعتیادها را ترک کنند و مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند تا از وسوسه‌های مجدد جلوگیری کنند.
  • سلامت روان: مشاوران سلامت روان به افرادی کمک می‌کنند که با مشکلاتی مثل اضطراب، استرس و افسردگی و… دست و پنجه نرم می‌کنند.
  • تحصیلی و شغلی: این مشاوران به افراد کمک می‌کنند ابتدا خودشان را بشناسند و به توانمندی‌ها و علاقه‌مندی‌هایشان پی ببرند، سپس طبق این موارد به افراد کمک می‌کنند بتوانند شغل و رشته تحصیلی مناسب خودشان را انتخاب کنند. همچنین افرادی که دچار افت تحصیلی یا شغلی شده‌اند و می خواهند در این زمینه‌ها به پیشرفت برسند، می‌توانند از این مشاوران کمک بگیرند.
  • توانبخشی: این مشاوران به افرادی کمک می‌کنند که دارای مشکلات و کم توانی‌های ذهنی، رفتاری و روانی هستند. مثل سالمندان یا افرادی که دچار مشکلات روانی و رفتار هستند. این مشاوران کمک می‌کنند این افراد بتوانند با مشکلات‌شان به خوبی دست و پنجه نرم کنند و زندگی بهتری داشته باشند.

 

روانشناس

روانشناسی رشته‌ای است که در آن ذهن و رفتار فرد مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد و روانشناس فردی است که با بررسی فرایندهای ذهنی و رفتاری شما به حل مشکل تان کمک میکند. به طور کلی روانشناس معمولا به دنبال فهم و درک ریشه رفتار هر فرد است.

روانشناسان در زمینه ی ارزیابی و درمان اختلال های ذهنی و هیجانی آموزش میبینند. روانشناسان دارای مجوز برای مشاوره و روان درمانی، انجام تست های روان شناختی و درمان اختلال های ذهنی صلاحیت دارند. البته روانشناس پزشک محسوب نمیشود و نمیتواند دارو بنویسد یا عملهای درمانی را انجام دهد. روانشناسان غالباً با روانپزشکان یا دیگر پزشکان معالج بیماریهای ذهنی همکاری میکنند و خدمات روان درمانی را در طول درمان انجام میدهند.

دکتر روانشناس در فردیس

به طور کلی فارغ التحصیلان روانشناسی در حوزه اختلالات روانی، روانشناسی بالینی سلامتی و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و … فعالیت می کنند. در مقاطع بالاتر تحصیلی، روانشناس بر یک یا چند تا از موارد ذکر شده متخصص میشود. از جمله تخصص های روانشناسی و کاربرد آن ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

علاوه بر این روانشناسان ممکن است به صورت جداگانه دوره های تخصصی دیگری را گذرانده باشند تا رویکرد خاصی را در درمان بکار گیرند. برای مثال رویکرد روان کاوی شخصیتی، طرح واره درمانی، زوج درمانی و …..

وظایف و مسئولیت‌های روانشناسان چیست؟

  1. بررسی گفتار، زبان بدن و رفتار مراجعه‌کننده و انجام تشخیص‌های لازم
  2. شناسایی دقیق مشکل مراجعه‌کننده
  3. پیدا کردن علائم بیماری یا مشکل در رفتار، افکار و احساسات مراجعه‌کننده و کمک کردن به او در اصلاح کردن این موارد

 

دکتر بهزاد حمزه لو – دکتری روان شناسی

آدرس و تلفن دکتر بهزاد حمزه لو

 

کرج، فردیس،بلوارشهدا، فلکه سوم ،پاساژ ولیعصر،طبقه سوم واحد5

09125080748

خدمات روانشناسی:  زوج درمانی، خانواده درمانی، مشاوره قبل از ازدواج،درمان اضطراب ، افسردگی، وسواس،خدمات روان سنجی

 

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *