روانشناسی

روانشناس در اندیشه

روانشناس در اندیشه

سلام و درود به شما همراهان همیشگی سیتی بین. اگر به دنبال مطب دکتر روانشناس در اندیشه هستید این پست برای شماست پس حتما تا انتها ما را همراهی کنید و از مطالب مهمی که برای شما فراهم آورده ایم برای داشتن یک انتخاب بهتر استفاده کنید.

 

فرق روانشناس و روان پزشک چیست؟

نقش ارزش های مشاور در فرآیند مشاوره - دکتر ترانه موذنی

برخی تصور می کنند روانشناس و روانپزشک یکی هستند یا از تفاوت های بین آن ها به خوبی آگاه نیستند. روانشناس عموما فردیست که از بدو ورود به دانشگاه شروع به تحصیل در رشته روانشناسی می کند و حیطه تخصصی دانش روانشناسی را فرا می گیرد. چنین فردی در مقاطع تحصیلات تکمیلی حیطه کاری خود را محدودتر کرده و به شکل متمرکزتر به قسمت خاصی از روانشناسی می پردازد.

اما روانپزشک فردی است که پس از 7 سال تحصیل در رشته پزشکی و بعد از گرفتن مدرک پزشکی خود، برای ادامه تحصیلات و گرفتن تخصص، روانپزشکی را انتخاب می کند و برای حدود 4 سال به تحصیل در حیطه اختلالات روانی می پردازد.

عموما روانپزشکان با دیدگاه زیست شناختی وارد مسائل روانی می شوند و کار اصلی آن ها درمان های دارویی برای اختلالات روانی است. سرو کار روانپزشکان بیشتر اختلالات شدید روانی است که نیاز به درمان های دارویی و خدمات بستری در مراکز روانپزشکی دارند.

اما در مقابل روانشناسان دارو تجویز نکرده، و مسائل را از دیدگاه روانشناختی-اجتماعی-فرهنگی بررسی می کنند. رواندرمانی در واقع تخصص اصلی روانشناسان است که در طی سال های تحصیل خود، مهارت های آن را به خوبی می آموزند. رواندرمانی درمان از طریق صحبت کردن می باشد.

 

دیوانه کیست؟

روانشناس در اندیشه

برخی مردم مراجعه به روانشناس را به معنی دیوانه بودن می دانند. اما دیوانه کیست؟ مردم کلمه دیوانه را در مورد فردی که رفتارش خارج از حالت عادی باشد یا با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم کند، به کار می برند.

واقعیت این است که در روانشناسی ما هیچ مفهومی به اسم دیوانگی نداریم و در واقع آن را بررسی نمی کنیم. روانشناسی علم بررسی رفتار و فرایند های ذهنی و روانی است. بنابراین دایرۀ آن گسترده تر از آن است که محدود به قشر خاصی بشود.

هر فردی بهره خاصی از سلامت روان دارد. وجود مشکلات روانی از قبیل افسردگی، اضطراب، دشواری سازگاری در برخی موقعیت ها، مشکلات در روابط انسانی از قبیل ازدواج و فرزندپروری و بسیاری از مسائل دیگر در همه انسان ها وجود دارد. بنابراین یک روانشناس می تواند به هر فردی کمک کند تا زندگی اش را بهبود بخشد و سلامت روانش بیشتر شود.

از طرف دیگر افراد با مشکل شدید تر می توانند از خدمات روانشناسان استفاده کنند تا بر مشکلاتشان فائق شوند. در واقع مراجعه کردن به یک روانشناس لزوما به معنی داشتن مشکلات شدید نیست و حتی اگر چنین باشد، خیلی طبیعی است که فردی که مشکلات شدید داشته باشد، در پی راه حل برآید. مانند فردی که مبتلا به سرطان شده و به پزشک مراجعه می کند تا مشکلش برطرف شود و در عین حال فردی هم که سرما خورده یا دستش شکسته، به پزشک مراجعه می کند.

 

روانشناس در اندیشه

نقش رسانه در شناسایی جایگاه روانشناسی

رسانه در این بین می تواند نقش مهمی ایفا کند. یکی از دلایل ایجاد سوء تفاهمات در بین مردم در مورد روانشناسی، تصویری است که رسانه ها از روانشناسان نشان می دهند. نقشی که یک روانشناس در یک فیلم بازی می کند، می تواند تصوری غلط در مردم ایجاد کند، که خود هیچ تجربه ای از یک جلسه درمان نداشته اند.

رسانه ها با تبلیغات و سرمایه گذاری در حیطه سلامت روان مردم، می توانند دیدگاه مردم را تغییر دهند، انگ دیوانه بودن را کمرنگ کنند و بهره گیری از خدمات شبکه سلامت روان را در مردم تشویق کنند. در واقع اگر نقش یک روانشناس در رسانه به خوبی تصویرسازی شده و به اطلاع مردم برسد، تاثیر به سزایی در زندگی مردم خواهد داشت.

 

روانشناس در اندیشه

کمک هایی که یک روانشناس به زندگی مردم می کند

همان طور که گفته شد یک روانشناس در حیطه های مختلفی می تواند خدمات ارائه دهد. این خدمات شامل موارد زیر می باشد:

 

دکتر عاطفه پورکاوه

خدمات

  • مشاوره فردی
  • روان سنجی
  • هیپنوتیزم درمانی
  • مشاوره پیش از ازدواج
  • اجرا و تفسیر آزمون های هوش، شخصیت، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان
  • رویکرد درمانی:
    – شناختی-رفتاری
    طرحواره درمانی
    – هیپنوتیزم درمانی

سوابق تحصیلی و حرفه‌ای

  • کاندیدای دکترای تخصصی روانشناسی
  • کارشناس ارشد روان سنجی
  • دارای پروانه اشتغال تخصصی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران
  • مدرس دانشگاه
  • دارای گواهینامه هیپنوتیزم از انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران
آدرس مطب دکتر عاطفه پورکاوه

کرج – چهارراه طالقانی – ابتدای بلوار ماهان – کوچه آموزش و پرورش – پلاک ۳۱ – ساختمان پزشکان ماهان – طبقه 1 – واحد ۲ – کلینیک آینده

شماره تلفن مطب دکتر عاطفه پورکاوه

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *