دسته‌بندی نشده

شیراز در کجای ایران قرار دارد؟

شیراز در کجای ایران قرار دارد؟

شیراز در کجای ایران قرار دارد؟

شیراز در کجای ایران قرار دارد؟ به جرات میتوان گفت که شیراز یکی از اصلی ترین قطب های گردشگری در قلب ایران است و از شهر های مهم از هر نظری به شمار می رود و همین امر باعث شده افراد بی شماری به این شهر بی نظیر علاقه مند شوند. در ادامه نیز جزئیاتی از این شهر توریستی در شیراز بین در اختیار شما قرار می دهیم.

معرفی شهر شیراز و اینکه شیراز در کجای ایران قرار دارد؟

شیراز در کجای ایران قرار دارد؟، شهری با تاریخچه غنی در قلب جنوب ایران واقع شده است. به عنوان مرکز استان فارس، این شهر یکی از زیباترین و باستانی‌ترین نقاط ایران است و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. شیراز یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی بوده و در رتبه‌بندی تاریخی کشور به عنوان سومین شهر از لحاظ قدمت و پنجمین شهر بزرگ ایران شناخته می‌شود.

نام شیراز در کتاب‌ها و اسناد تاریخی با عناوین مختلفی همچون تیرازیس، شیرازیس و شیراز ثبت شده است. در دوران‌های مختلف تاریخی، این شهر به عنوان پایتخت ایران در دوران صفاریان، آل بویه و زندیان شناخته شده است. شیراز و استان فارس نقطه شروع فرمانروایی‌های هخامنشیان و ساسانیان نیز بوده‌اند.

شیراز خانه بسیاری از مشاهیر تاریخ و ادبیات ایران بوده است. شخصیت‌هایی چون سعدی، حافظ، فردوسی، شهریار، بابا طاهر، سنایی و بهار از جمله شخصیت‌های بزرگی هستند که از اهالی این شهر محسوب می‌شوند. این شخصیت‌ها با آثار هنری و ادبی خود، شهر شیراز را به عنوان مرکز فرهنگی و هنری ایران ترسیم کرده‌اند.

شیراز، مرکز استان فارس، شهر عشق، ترانه و تاریخ با شکوه ایران است. این نقطه آفرینش در دل استان فارس قرار دارد و با یادمان‌های باستانی خود که به بوی بهار نارنج خوشبختی دارند، برخوردار است. شیراز به عنوان مهد شعر و پایتخت فرهنگی کشور شناخته می‌شود. حافظ در توصیف این شهر زیبا اظهار کرده است: “خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش!” آیا شما هم قصد سفر به این شهر شعر و ادب پارسی را دارید؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی این شهر توریستی زیبا بپردازیم.

شیراز در کجای ایران قرار دارد؟

به نظر شما شیراز در کجای ایران قرار دارد؟، این شهر پرآوازه در جنوب غربی کشور ایران است. به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر جنوب ایران و مرکز استان فارس شناخته می‌شود. این شهر زیبا در دامنه کوه‌های زاگرس واقع شده و مرز نزدیکی با شهرهایی همچون کازرون، فیروزآباد، جهرم، فسا، استهبان، ارسنجان، مرودشت، سپندان و ممسنی دارد. در صورت سفر از تهران به شیراز، می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی اصفهان نیز بهره‌مند شوید و دو شهر بزرگ فرهنگی ایران را از نزدیک تجربه کنید

جشنواره‌ها و آداب‌و‌رسوم در شیراز

شهر شیراز با برپایی جشنواره‌های مشهور خود مانند جشنواره بزرگداشت شیراز، که در روز ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود و گاهی تا پایان ماه ادامه دارد، سعی در معرفی فرهنگ، تاریخ، هنر، آداب و رسوم شهر تاریخی خود دارد. هدف این مراسم آشنا کردن گردشگران با جاذبه‌های فرهنگی شیراز است.

آداب و رسوم قبل از عید نوروز نیز به عنوان یکی از جذابیت‌های فرهنگی شیراز محسوب می‌شود. این رسوم از یک ماه قبل از نوروز شروع شده و مردم به بازارها می‌روند تا لباس و پارچه‌های رنگارنگ به خصوص با رنگ‌های سرخ یا زرد را خریداری کنند. حتی در گذشته، مردم شیراز شیرینی عید نوروز را خود تهیه می‌کردند. از دیگر آداب این شهر می‌توان به سبز کردن گندم در خانه‌ها اشاره کرد.

شیراز در کجای ایران قرار دارد؟

شیراز در کجای ایران قرار دارد؟

عروسی درخت نارنج نیز یکی از آداب قدیمی شیراز است. با توجه به شهرت شیراز به عنوان “شهر بهارنارنج”، در گذشته هر کوچه و خیابانی در شیراز درخت نارنج داشت. در مواقعی که محصول کم بود، مردم برای عروسی درخت نارنج به دنبال درختی می‌گشتند و مراسم جشن‌آلوده‌ای با شکرپنیر، ترانه‌های محلی و شادی برپا می‌کردند. آنها باور داشتند که این مراسم باعث باروری درخت در سال بعد خواهد شد.

آیین‌های عزاداری در محرم و صفر نیز به جمله آداب مهم شیراز می‌پیوندند. برگزاری هیات‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی، تعزیه‌خوانی، حمل چراغ و آینه، حمل کوزه‌آب از مراسمات سوگواری مهم این شهر می‌باشد.

سوغاتی‌های شیراز نیز با دسته‌بندی به شیرینی‌جات، عرقیات و صنایع دستی شناخته می‌شوند. انواع شیرینی‌های خوشمزه مانند مسقطی، یوخه و کلوچه شیرازی در این لیست جا دارند. عرقیات بهار نارنج، عرق نسترن و عرق بیدمشک از محصولات محبوب در فصل بهار هستند. هنرمندان شیرازی در زمینه صنایع دستی نیز آثار زیبا و منحصر به فردی از جمله قلم‌زنی روی فلزات گرانبها ارائه می‌دهند.

غذاهای محلی شیراز: لذت سفر با طعم‌های سنتی

شیراز به عنوان یک شهر سنتی، با غذاهای خاص و لذیذ خود شناخته می‌شود. در سفر به این شهر، توصیه می‌شود از غذاهای محلی آن بهره‌مند شوید.

  1. شیرازی پلو: یکی از مهم‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای سنتی شیراز، شیرازی پلو است. این غذا با ترکیبی از مرغ، برنج، بادمجان، زرشک، ماست، زعفران و ادویه‌جات مختلف تهیه می‌شود. با سرو سالاد شیرازی، این غذا تجربه‌ای بی‌نظیر از طعم و رنگ فراهم می‌کند.
  2. شکر پلو: این غذا یکی دیگر از شیرینی‌های خاص شیراز است. ترکیبی از شکر، برنج، خلال بادام، خلال پوست نارنگی و خلال پسته با زعفران، تجربه‌ای شیرین و خوشمزه را ارائه می‌دهد.
  3. هویج پلو: غذای سنتی هویج پلو نیز از جمله لذیذترین غذاهای شیراز محسوب می‌شود. با ترکیب هویج، برنج، شکر، زعفران، دارچین، نمک، فلفل و گوشت چرخ‌کرده، این غذا به دلپذیری آشپزی شیرازی افزوده است.
  4. رب پلو: غذای ساده و لذیذ رب پلو از مواد اصلی چون برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز تهیه می‌شود. این غذا که یک پیچیدگی طعمی دارد، برخوردار از طرفداران زیادی است.
  5. قورمه به: این غذا از موادی همچون گوشت گوسفند، به، شکر، پیاز، لپه خام، زعفران دم‌کرده، آبلیمو، زردچوبه، نمک و فلفل تهیه می‌شود. طعم شیرین و دلپذیر این غذا، جزء محبوب‌ترین غذاهای سنتی شیراز است.
  6. کوفته هلو: کوفته هلو یکی از غذاهای محبوب و خاص شیراز است که طعم منحصر به فردی دارد. این کوفته از ترکیب مخلوط گوشت و مواد دیگر به همراه نخود فرنگی تهیه می‌شود.

همچنین، در پایان سفر، تجربه از دسرها و بستنی‌های شهر، از جمله فالوده و مسقطی، جزء لحظات خاص سفر به شیراز محسوب می‌شود.

ممنون از همراهی شما عزیزان برای دیدن دیگر پست ها از سایت دیدن کنید.

مجتمع خلیج فارس شیراز

درباره معالی اباد

شیراز استان فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *