روانشناسی

روانشناس خوب در یزد

روانشناس خوب در یزد

روانشناس خوب در یزد

با سلام و درود به همه ی شما همراهان همیشگی سیتی بین. با آرزوی بهترین ها برای شما. اگه به دنبال یک روانشناس خوب در یزد هستید این پست رو از دست ندید و تا پایان با ما همراه باشید.

 

روانشناسی چیست؟

قبل از معرفی انواع روانشناس، بهتر است با روانشناسی آشنا شویم. روانشناسی به علم مطالعه ذهن انسان و نحوه‌ی تأثیر آن بر رفتار گفته می‌شود. روان‌شناسان برای درک رفتارانسان‌ها تحقیقات بسیاری انجام داده و مجموعه رفتارها را ارزیابی می‌کنند. تفاوت روانپزشک با روانشناس در این است که روانشناسان اجازه تجویز دارو نداشته و در صورت نیاز به دارو برای درمان، بیمار را به روانپزشک ارجاع می‌دهند.

یک روانشناس خوب باید مدام تحقیق کند و مطالعات به‌روزی داشته باشد، تا در موضوعی خاص صاحب‌نظر شود. روانشناس باید بتواند راهنمایی حرفه‌ای و مفید به افراد ارائه دهد. همچنین باید بر نحوه‌ی نگرش دیگران در مورد محیط، اجتماعات و سایر افراد تأثیر بگذارد.

روانشناس خوب در یزد

انواع روانشناس

بسیاری از افراد زمانی که اصطلاح دکتر روانشناس را می‌شنوند، تصور می‌کنند، یک خانم یا آقا در دفتر خود نشسته و بیمار روبروی او روی مبل چرمی می‌نشیند و روانشناس هم در حین صحبت بیمار مواردی را یادداشت می‌کند. بدون شک روان‌شناسان زیادی گفتگو درمانی انجام می‌دهند. اما این تخصص تنها در این زمینه نبوده و روان‌شناسی حوزه‌های مختلفی دارد. در ادامه انواع روانشناس را به شما معرفی کرده و انواع تخصص آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

۱. روانشناس تجربی

وظیفه این روان‌شناسان پژوهش و انجام آزمایش‌ها برای افزودن دانش بیشتر به علم روانشناسی است. این روان‌شناسان در زمینه تحقیقات آموزش‌دیده و بر موضوعات مختلفی کار می‌کنند. در این حوزه روانشناس در یک زمینه خاص تخصص داشته و سپس کار تحقیقاتی را باتوجه‌به دانش خود انجام می‌دهد.

روان‌شناسان زیادی هستند که تمام وقت خود را صرف تحقیقات نمی‌کنند. ممکن است روانشناسدر حوزه‌ی درمان هم فعالیت داشته باشد و در کنار آن به کارهای تحقیقاتی هم مشغول شود. این متخصصان معمولاً در مراکز اختصاص‌داده‌شده به تحقیقات یا دانشگاه‌ها کار می‌کنند. همچنین برخی شرکت‌ها تأمین مالی چنین تحقیقاتی را برعهده می‌گیرند. داده‌ها و نتایج به‌دست‌آمده به درخواست شرکت بوده و سازمان از آن‌ها استفاده می‌کند.


۲. روانشناس بالینی

یکی از انواع روانشناس درمانگر بالینی است. متخصصانی که در شاخه بالینی فعالیت می‌کنند وظیفه ارزیابی و مداخله در اختلالات مختلف را دارند. این اختلالات مواردی هستند که بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهند. روانشناس بالینی به دنبال درک چگونگی بروز یک بیماری روانی، نحوه شروع آن و چگونگی درمان بیمار است. پس از ارزیابی‌های لازم، روانشناس برنامه‌های درمانی را اجرا می‌کند.

روانشناسی بالینی رشته پرکاربردی است. این روان‌شناسان در بیمارستان‌ها، کلینیک‌های سلامت روان و حتی در مشاغل خصوصی کار می‌کنند. روان‌شناسان بالینی ممکن است در زمینه جمعیت‌شناسی بیماران خاصی مانند جانبازان، سالمندان یا نوع خاصی از بیماری‌های روانی تخصص داشته باشند.

روانشناسی به مطالعه افکار و تأثیر آن بر رفتار می‌پردازد.

۳. روانشناس عمومی

روانشناسی عمومی پایه و اساس علم روانشناسی است. این تخصص به اصول اساسی، مشکلات و روش‌های رشد انسان، احساسات، انگیزه، یادگیری، حافظه، حواس، تفکر، ادراک، پردازش و هوش می‌پردازد. روانشناس عمومی باید دررابطه‌با فرایندهای تفکر، شخصیت شناسی، آزمایش‌های روانشناختی، اختلالات رفتاری و سلامت روان اطلاعات کاملی داشته و در تمامی این حوزه‌ها به بیماران کمک کند.


۴. روانشناس کودک

روانشناسی کودک ترکیبی از پزشکی و روانشناسی است. هدف روانشناسی کودک ارتقاء سلامت، رفاه و رشد کودکان و خانواده‌های آن‌ها است. معمولاً در این روانشناسی از روش‌های مبتنی بر شواهد استفاده می‌شود. روانشناسی کودک طیف وسیعی از حوزه‌ها را در بر می‌گیرد. این حوزه‌ها عبارت‌اند از:

  • عوامل تکاملی
  • عوامل زمینه‌ای
  • عوامل روانی
  • عوامل اجتماعی.

روان‌شناسان کودک می‌توانند به مسائل روانی و جسمی کودکان کمک کنند. این تخصص شامل ارزیابی، تشخیص و درمان شرایط پزشکی کودکان، پیشگیری از شرایط پزشکی کودکان، آموزش عموم مردم در مورد شرایط بهداشتی کودکان، ارتقاء رفتارهای مرتبط با سلامت و بهبود ارائه خدمات بهداشتی به کودکان است.

یکی از اهداف اولیه روان‌شناسان کودک بررسی کودکان از نظر تأخیر در رشد و اختلالات یادگیری است. این روان‌شناسان مطالعات و تحقیقاتی روی رفتار کودکان انجام می‌دهند. هدف نهایی روانشناس کمک به کودک و خانواده برای تغییر عادات ناسالم است.

 نجمه دهقان

یزد – بلوار پروفسور حسابی – نرسیده به بلوار فلسطین – مرکز مشاوره مهربان


شماره تلفن مطب نجمه دهقان

خدمات

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *