روانشناسی

روانشناس کودک در ارومیه

روانشناس کودک در ارومیه

روانشناس کودک در ارومیه

سلام و درودی دوباره به شما همراهان خوب سیتی بین. اگر به دنبال روانشناس کودک در ارومیه هستید و نتوانسته اید انتخاب خوبی داشته باشید و از این بابت نگران هستید این پست را از دست ندهید و تا پایان با ما همراه باشید.

نکاتی برای درک بهتر روانشناسی کودک

رفتار دلبستگی

ژان پیاژه که خود یکی از معروف ترین روانشناس های کودک بود در مورد یکی از نکات روانشناسی کودکان می گوید:

از نظر اخلاقی، کودک چه خوب رشد کند و چه بد، این به سرنوشتش بستگی دارد

وظیفه ی پدر و مادری چیزی بیشتر از فراهم کردن وسایل آسایش و آرامش کودکان است. راحتی و آسایش باید در مورد احساسات، احساس امنیت و… نیز ایجاد شود. در اینجا به برخی از نکات مهم در رشته روانشناسی کودک اشاره می کنیم که به درک بهتر او کمک می کنند:

۱- مشاهده کردن، کلید اساسی در روانشناسی بچه ها است

فرزندان خود

یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین روش ها برای درک روانشناسی کودک، مشاهده است. به چیز هایی که بچه هایتان می گویند و انجام می دهند توجه و علاقه نشان دهید این یکی از راه های مطمئن در کم کردن استرس بچه ها است.

بر اساس نکات روانشناسی کودک به عنوان والد باید رفتارها، حرکات، حرف ها، علایق و عادات غذایی، خواب و بازی هایشان را به دقت مشاهده کنید

همیشه در ذهن داشته باشید که بچه ی شما منحصر به فرد است و شخصیت خاص خود را دارد. پس از نکات روانشناسی کودکان این است که ، از مقایسه کردن او با بچه های دیگر خودداری کنید. زیرا این کار نه تنها به او استرس وارد می کند، بلکه باعث کوچک شدن او می شود.

از خود سوالاتی بپرسید که برای درک روانشناسی کودک به شما کمک می کنند؛ برای مثال:

  • کودک من چه کاری را بیشتر از همه چیز دوست دارد؟

  • اگر کودک من کاری که دوست ندارد را انجام دهد، چه رفتاری از خود نشان می دهد؟ مثلا اگر سبزیجاتی که دوست ندارد بخورد، زود بخوابد و یا تکالیفش را انجام دهد؟

  • کودک من تا چه اندازه اجتماعی است؟ آیا دوست دارد چیز های جدید را امتحان کند؟

  • چقدر طول می کشد تا کودک من خود را با شرایط و موقعیت جدید وقف دهد؟ آیا او توانایی انطباق را دارد؟

در حین پاسخ دادن به این سوالات، اکیدا از قضاوت کردن بپرهیزید. فقط او را مشاهده کنید تا آگاهی تان در مورد روانشناسی کودک بالاتر برود.

۲- زمان مفیدی را صرف کودک تان کنید

الگوهای دلبستگی

امروزه پدر و مادرها معمولا خیلی زیاد درگیر کارهای منزل و محیط کار هستند و ناخواسته از بارزترین نکات روانشناسی کودکان هم غافل می شوند. پدر و مادر هایی که چند شغل دارند، اغلب بسیار مشغول می باشند و کار های زیادی برای انجام دادن دارند. اما باید بدانند که یکی از مهم ترین کارها، توجه به فرزندشان است. اگر با این همه کاری که دارید، وقتی برای فرزند خود نمی گذارید، باید بگوییم که اشتباه می کنید و اکنون زمان تغییر است.

اگر می خواهید فرزند تان را به خوبی درک کنید، باید برایش وقت کافی بگذارید

وقتی که بر روی میز شام، رساندن و بازگرداندنش از مدرسه برای او صرف می کنید، کافی نیست. شما باید زمانی را برای صحبت و بازی و در حقیقت برای درک روانی او نیز در نظر بگیرید. صحبت کردن با کودک باعث می شود تا از اتفاقاتی که در زندگی و مدرسه و حتی خانه برای او می افتد مطلع شوید. ببینید چه موسیقی یا برنامه ی تلویزیونی را دوست دارد و نسبت به کارها و علایق او واکنش نشان دهید. در روانشناسی بچه ها صرف زمان کافی صرفا به معنی این نیست که با هم صحبت کنید و یا کاری انجام دهید. گاهی تنها با نشستن در کنار هم و نگاه کردن نیز می توانید به ویژگی های یکدیگر پی ببرید.

 

۳- حواستان به خوراک بچه ها باشد

شاید بپرسید ارتباط تغذیه با رشته روانشناسی کودک چیست و چرا این موضوع اهمیت دارد؟ این یکی از مهم ترین نکات روانشناسی کودک (روانشناسی اطفال) است که والدین به آن توجه زیادی نمی کنند. بچه ها بسیار زیاد از تغذیه و خوراکشان تاثیر پذیر هستند. به این معنی که تغذیه می تواند بر رفتار آنها در طی روز، میزان خواب و حتی توجه به موضوعات مختلف تاثیر داشته باشد. استفاده زیاد از شکلات، قندهای مصنوعی می تواند رفتارهایی مانند بیش فعالی و عدم توانایی در تمرکز را در آنها پدید آورد.

یا پرخوری و عدم تحرک به دلیل انجام بازی های کامپیوتری و یا حتی سبک زندگی اشتباه پدر و مادر می تواند تناسب اندام بچه ها هم تاثیر داشته باشد و آینده آنها را دستخوش تغییرات زیادی کند. یادتان باشد تغذیه صحیح کودکان به خصوص در دوران نونهالی بزرگترین سرمایه گذاری است که پدر و مادر می توانند برای او انجام دهند. چرا که هم سبک غذایی و خوراک او را شکل می دهد و هم بنیه جسمانی او را قوی می کند که تاثیر زیادی بر سلامت روان و جلوگیری از شایع ترین بیماری های روانی می گذارد. برای آشنایی با اینکه تعریف بیماری روانی چیست به این مقاله در سایت ویکی روان مراجعه کنید.

همانطور که در بالا به این پرسش پاسخ دادیم که تعریف روانشناسی کودک چیست ، باید گفت این شاخه از علم روانشناسی به مطالعه و بررسی تمام موضوعات روحی روانی مربوط به بچه ها می پردازد که نتیجه نهایی آن ایجاد آرامش و آسایش فکری برای فرزندان ماست.

آیدین صنم نژاد   

ارومیه
ارومیه- خیابان سرداران- نبش کوچه خانه انصاری
 مسیریابی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *