فست فود لاویا
سلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان. احتمالا شما هم عاشق فست فود هستید. یکی از گزینه هایی که شما میتونید روش حساب کنید فست فود لاویا شیراز هست. ممنون از همراهی شما با شیرازیاب
شماره تماس شعبه 1 : 362532081 071 – 09170090024
آدرس شعبه 1 : شیراز – خیابان معالی آباد – پشت کلانتری – ابتدای گلدشت 1
شماره تماس شعبه 2 : 36254915 071
آدرس شعبه 2 : شیراز – فرهنگ شهر – خیابان شهید کسایی
شماره تماس شعبه 3 : 32220991 071
آدرس شعبه 3 : شیراز – میدان ولیعصر
شماره تماس شعبه 4 : 38373000 071
آدرس شعبه 4 : شیراز – بلوار پاسارگاد
شماره تماس شعبه 5 : 36281020 071
آدرس شعبه 5 : شیراز – بلوار ستارخان
شماره تماس شعبه 6 : 38434896 071
آدرس شعبه 6 : شیراز – بلوار محلاتی جنوبی
شماره تماس شعبه 7 : 32272200 071
آدرس شعبه 7 : شیراز – خیابان خاکشناسی
شماره تماس شعبه 8 : 32337207 071
آدرس شعبه 8 : شیراز – خیابان ذوالانوار شرقی
شماره تماس شعبه 9 : 09170060042
آدرس شعبه 9 : شیراز – شهر صدرا
شماره تماس شعبه 10 : 09170060077
آدرس شعبه 10 : شیراز – شهرک گلستان – فست فود لاویا
ساعت کار : 9 الی 24
تاریخچه فست فود
فست فود یا غذای حاضری، غذایی است که از رستورانهای فست فود تهیه میشود. انواع ساندویچ، همبرگر، چیزبرگر و دیگر انواع برگرها، ماهی و میگوی سوخاری، هاتداگ، فیلهٔ استیک گوشت یا مرغ، سیبزمینی سرخ کرده، مرغ سوخاری، ناگت مرغ، جغور بغور، تاکو (نوعی غذای مکزیکی)، انواع پیتزا و انواع سالاد در فهرست غذای رستورانهای فست فود به چشم میخورد.
در این رستورانها، غذای از پیش آماده را در مدت کوتاهی بعد از سفارش، به مشتری تحویل میدهند. خیلی از این رستورانها، رستورانهای واقعی نیستند؛ چون جایی برای نشستن و غذا خوردن ندارند.
از این نظر بیشتر شبیه یک فروشگاه عرضهٔ مواد غذایی هستند. خیلی از رستورانهای فست فود بخشی از یک سازمان زنجیرهای هستند. از آنجایی که راهاندازی فروشگاههای فست فود نیاز به امکانات چندانی ندارد و فضای بزرگی هم نمیخواهد، نمونههای شخصی و مستقل آن، مخصوصاً در کشورهای در حال توسعه مثل کشور خودمان، رو به افزایش است.
در مقابله با موج حملاتی که علیه صنعت فست فود صورت میگیرد، صاحبان این صنعت پُرسود خیلی سعی کردهاند تا عبارت فست فود (fast food) را از ذهن مردم پاک کنند و به جای آن عبارت «رستورانهای خدمات فوری» را جا بیندازند، اما مردم در سرتاسر دنیا به این نوع غذا میگویند: «فست فود». اگر چه ترجمه این عبارت به فارسی همان «غذای حاضری» است، اما در این مطلب از همان عبارت آشنای فست فود استفاده کردهایم. عبارت فست فود تبدیل به نماد زندگی مدرن و ماشینی شدهاست. جف آردر میگوید: ما در زمانهای زندگی میکنیم که پیتزا زودتر از نیروی پلیس به خانههایمان میرسد. نسل حاضر آمریکا را نسل فست فود مینامند، اما برخلاف آنچه فکر میکنیم، عرضهٔ سریع غذاهای حاضر و آماده، پیشینهٔ تاریخی دارد و مختص قرن حاضر نیست.
در روم باستان، دکههای فروش نان و زیتون وجود داشتهاست. در شرق آسیا مغازههایی بودهاند که رشته فرنگی آماده عرضه میکردند. در خاورمیانه، از سالهای دور تا امروز دکههای فروش فلافل را داشتهایم. در هند قدیم انواع اغذیهٔ آماده وجود داشتهاست. در کشورهای غرب آفریقا نیز از قدیمالایام، بروشت میفروختند که نوعی کباب چوبی است. اما فست فود به شکل امروزی دقیقاً در هفتم ژوئیه ۱۹۱۲ و در آمریکا متولد شد. در این روز رستورانی با نام «اتومات» در نیویورک افتتاح شد که در واقع نوعی کافه تریا بود. آنها غذاهای از پیش آماده را در محفظههای گرمکنندهٔ شیشهای قرار میدادند و مشتریان از طریق دستگاههای سکهای اقدام به خرید آن میکردند.
اتومات خیلی زود شعبات متعددی در گوشه و کنار آمریکا افتتاح کرد و ۲۰ سال بیرقیب باقی ماند. بالای در ورودی رستورانهای اتومات نوشته بود: «ما کار مادران را کم کردهایم.» بعد از اتومات نوبت به شرکت آمریکایی «وایتکسل» (قلعهٔ سفید) رسید که همبرگرهایش فقط پنج سنت قیمت داشت که برای مشتریان واقعاً به صرفه بود. آنها علاوه بر اینکه قیمت را حسابی پایین آورده بودند، نوآوری دیگری هم داشتند: خط تولید غذا را به شکلی تعبیه کرده بودند که تمام مشتریان میتوانستند خیلی راحت شیوهٔ آماده کردن غذا را ببینند. در سال ۱۹۴۰ سر و کلهٔ «مکدونالد» پیدا شد که امروزه نامش مترادف با صنعت فست فود است.
برادران مکدونالد، دیک و مک، با یک باربکیو شروع کردند. منتها دیگر لازم نبود که مشتریان برای تهیهٔ غذا از خودروی خود پیاده شوند. باربکیوی آنها به اصطلاح حالت driving داشت.
برادران مکدونالد بعد از هشت سال وقتی که دیدند بیشتر سودشان از فروش همبرگر است، رستورانشان را سه ماه بستند و وقتی در سال ۱۹۴۸ مجدداً آن را افتتاح کردند، منویشان کوتاه و ساده شده بود: همبرگر، سیبزمینی سرخکرده، چند نوع شیک (shake)، قهوه و کوکاکولا که البته همه از قبل آماده و بستهبندی شده بودند.
دیگر لازم نبود که فروشندگان منتظر سفارش مشتریان بمانند. قیمت هر همبرگر ۱۵ سنت بود که میشد نصف قیمت جاهای دیگر. در سال ۱۹۶۱ یکی از کسانی که در کار تهیهٔ انواع شیک بود، امتیاز مکدونالد را خرید و ایدههای خود را در آن بسط داد و آن را متحول کرد.
نام این شخص «ری کراک» بود و این جمله هم متعلق به اوست: «برای درک زیبایی موجود در گوجه فرنگی داخل یک همبرگر به نوع خاصی از شعور نیاز است». بعد از مکدونالد، فست فودهای زنجیرهای زیادی ظهور کردند که البته خاستگاه بیشتر آنان ایالات متحده بود. رستورانهای زنجیرهای فست فود، بهویژه مکدونالد و کی اف سی، در بیشتر کشورهای جهان، نماد جهانی سازی و امپرالیسم آمریکا به حساب میآیند و در بیشتر اعتراضات مردمی مورد حمله قرار میگیرند. در سال ۲۰۰۵ اهالی کراچی در پی اعتراض به سیاستهای تفرقهافکن آمریکا در پاکستان، به شعبهٔ اصلی رستوران کی اف سی حمله کردند و آن را از بین بردند.